Η εργασία δεν είναι στρατόπεδο


...

Νικολέτα Γερολιμίνη |

Η εργασία δεν είναι στρατόπεδο

| Χρειαζόμαστε χώρους που δεν μας φοβίζουν. Που δεν μας αρρωσταίνουν.
Που δεν ζητούν τη σιωπή για να μας ανεχτούν. |


Χθες ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία. Σήμερα η μέρα της εργατικής πρωτομαγιάς. Είναι μέρες που έρχονται για να θυμίσουν τα αυτονόητα — ότι ο άνθρωπος δεν είναι μηχανή, ότι η εργασία δεν είναι μόνο νούμερα και στόχοι. Είναι και φροντίδα. Είναι και αξιοπρέπεια. Είναι και σώμα που κουράζεται, ψυχή που λυγίζει.

Και στα φροντιστήρια, τα ιδιωτικά, εκεί που μεγαλώνει η γενιά που έρχεται, εκεί τα αυτονόητα μοιάζουν ακόμα πολυτέλεια. Εκεί η μέρα δεν τελειώνει όταν τελειώσει το μάθημα. Το κουδούνι είναι απλώς μια παύση. Το βάρος συνεχίζεται — στις οθόνες, στα mail, στα μηνύματα των γονιών που “θέλουν δύο λεπτά από τον χρόνο σας”. Στους βαθμούς που πρέπει να σταλούν, στα διαγωνίσματα που πρέπει να μπουν, στις πρωινές συνεδριάσεις.

Αυτές οι ώρες δεν γράφονται πουθενά. Δεν πληρώνονται. Όπως δεν γράφονται και τα δώρα που δίνονται και ύστερα “επιστρέφονται”. Σιωπηρά, λες κι είναι κανόνας. Λες κι έτσι πρέπει. Χωρίς αντίρρηση. Χωρίς καμία προστασία.

Και μέσα σε όλα, ο εκπαιδευτικός — μόνος. Σε μια αλυσίδα από ευθύνες που δεν τελειώνουν: επιτηρήσεις, ενημερώσεις, συντονισμοί, εξηγήσεις. Όλα ατομικά. Όλα προσωπική υπόθεση. Το “είμαστε ομάδα” κρατάει όσο δεν σηκώνεις το χέρι. Γιατί αν το σηκώσεις, μπορεί να χάσεις την τάξη. Μπορεί να σου πουν πως «δεν κάνεις για συνεργασία». Πως “δεν βάζεις πλάτη”.
Γιατί πάντα υπάρχει κάποιος πρόθυμος. Πιο σιωπηλός. Πιο διαχειρίσιμος.
Κι έτσι, η εξάντληση δεν είναι μόνο από τα παιδιά, τα μαθήματα, τις ώρες. Είναι από την κοροϊδία. Από το μόνιμο “μη μιλάς τώρα”, “δεν είναι η στιγμή”. Από την αίσθηση πως δεν χωράς — ούτε ως άνθρωπος, ούτε ως ανάγκη.
Και όμως. Η εργασία δεν είναι στρατόπεδο. Δεν είναι χάρη. Είναι δικαίωμα. Χρειαζόμαστε χώρους που δεν μας φοβίζουν. Που δεν μας αρρωσταίνουν. Που δεν ζητούν τη σιωπή για να μας ανεχτούν.
Γιατί αν γεμίζουν οι αίθουσες και αδειάζουν οι άνθρωποι, τότε δεν μιλάμε πια για εκπαίδευση. Μιλάμε για ένα σύστημα που τρέφεται από τις αντοχές μας. Και τις εξαντλεί.

Κι αυτό δεν πρέπει να το καταπιούμε. Δεν πρέπει να το κάνουμε συνήθεια. Πρέπει να το αλλάξουμε.