29 Ιανουαρίου 2023

Έρχεται νέο τσουνάμι ακρίβειας στα τρόφιμα

Το ράλι της ακρίβειας στα τρόφιμα
και εν γένει στα είδη παντοπωλείου
θα συνεχιστεί και το 2023,
παίρνοντας τη σκυτάλη από το 2022, όπου ξεπέρασε το 40%

  • γράφει η Αντριάνα Βασιλά

Στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αποσταλεί ήδη νέοι τιμοκατάλογοι που προβλέπουν αυξήσεις τιμών σε εκατοντάδες προϊόντα, οι οποίες, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου, φτάνουν μεσοσταθμικά ακόμη και το 20%.

Οι νέοι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων αυξήσεις τιμών σε απορρυπαντικά έως 40%, σε ζυμαρικά έως 30%, σε καθαριστικά σπιτιού έως 18%, σε αναψυκτικά έως 10%, σε τυριά έως 15%, σε γιαούρτια έως 8%.

Εάν μάλιστα προκύψει νέα μεγάλη αύξηση στις τιμές των ενεργειακών προϊόντων, είναι εξαιρετικά αμφίβολο το εάν θα δοθούν παρόμοιου ύψους επιδοτήσεις σε καταναλωτές και επιχειρήσεις, καθώς ο δημοσιονομικός χώρος δεν είναι απεριόριστος.

Επιπλέον, στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις εμφανίζονται με χρονική υστέρηση σε σύγκριση με την ενέργεια, με συνέπεια να καταγράφεται πολύ υψηλός πληθωρισμός στον τομέα των τροφίμων. Τον Νοέμβριο, αν και ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 8,5% από 9,1% τον Οκτώβριο, ο πληθωρισμός των τροφίμων εκτοξεύθηκε σε 15%.

Αργά αλλά σταθερά οι ανατιμήσεις πλέον επηρεάζουν και μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και υπηρεσίες, κάτι που επίσης θα συμβάλει στη διατήρηση του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα και το 2023. Το φαινόμενο αυτό μάλιστα παρατηρείται όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά συνολικά σε επίπεδο Ευρωζώνης, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat.

Όσον αφορά πάντως τα τρόφιμα και τα άλλα βασικά είδη σούπερ μάρκετ, η εικόνα που προκύπτει από την εξέταση των αναλυτικών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ είναι αποκαλυπτική για την επιβάρυνση που είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά από τις αρχές του 2022.

Σε σύνολο 64 προϊόντων που ανήκουν στις ομάδες «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», «αλκοολούχα ποτά» και «είδη νοικοκυριού», οι τιμές τον Νοέμβριο του 2022 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022 ήταν υψηλότερες στα 63 εξ αυτών.

Οι αυξήσεις κυμαίνονται από 3,25% στα οινοπνευματώδη ποτά και φτάνουν το 44,88% στη ζάχαρη. Στα 36 από τα 63 προϊόντα το ποσοστό αύξησης των τιμών είναι διψήφιο.

Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται πολύ βασικά είδη διατροφής, όπως τα άλλα βρώσιμα έλαια (σπορέλαια) με αύξηση τιμής κατά 36,27%, το αλεύρι (26,95%), το φρέσκο γάλα (22,98%), το γιαούρτι (22,08%), τα τυριά (21,95%), το ελαιόλαδο (18,63%), οι πατάτες (15,48%).

 

Πηγή

AgrinioStories