...
Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν» |
11 Ιουνίου 2025 |
Είναι η 162η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο
Υπολείπονται 203 ημέρες για τη λήξη του
🌅 Ανατολή ήλιου: 06:02 – Δύση ήλιου: 20:47 – Διάρκεια ημέρας: 14 ώρες 46 λεπτά
🌕 Σελήνη 14.8 ημερών |
Χρόνια πολλά στους: Βαρθολομαίος, Βαρνάβας, Ναθαναήλ |
Γεγονότα
1821 – Οι αρματωλοί επαναστάτες της δυτικής Ρούμελης καταλαμβάνουν το Βραχώρι (σημερινό Αγρίνιο).
Όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση στην Αιτωλοακαρνανία, η προσοχή όλων των ντόπιων επαναστατών στράφηκε στο Βραχώρι (Αγρίνιο), το οποίο τότε αποτελούσε έδρα ισχυρών οθωμανικών δυνάμεων και ήταν η ισχυρότερη πόλη της επαρχίας.
Οι Βλαχόπουλος, Μακρή, Ραζηκότσικας Γρίβας και Σιαδήμας κατέλαβαν μεταξύ της 26ης και 27ης Μαΐου επίκαιρες θέσεις γύρω από την πόλη και στις 28 Μαΐου επιτέθηκαν ταυτόχρονα εναντίον των Οθωμανών, οι οποίοι αφού αντιμετώπισαν την πρώτη επίθεση, αποτραβήχτηκαν στα εξαιρετικής οχύρωσης σπίτια τους και ξεκίνησε η πολιορκία της πόλης.
Οι επιτιθέμενοι ενισχύθηκαν από τον Γιώτη Βαρνακιώτη και μετά από 15νθημερη πολιορκία κατάφεραν να καταλάβουν το Βραχώρι και να το λεηλατήσουν.
1965 – Δημοσιοποιείται σε εφημερίδες η υποτιθέμενη κομουνιστική δολιοφθορά σε στρατιωτικές μονάδες του Έβρου.
Πρόκειται για σκευωρία που έχει στήσει και οργανώσει ο μετέπειτα δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος. Αφορμή για να στηθεί η σκευωρία ήταν ένα πραγματικό γεγονός. Σε μια μετακίνηση φάλαγγας 24 περίπου στρατιωτικών οχημάτων τύπου «Τζέιμς» από την 117 ΜΠΠ προς το Κιλκίς, τα 19 απ’ αυτά ακινητοποιήθηκαν στον δρόμο από βλάβες, οι οποίες οφείλονταν κυρίως σε κακή συντήρηση.
Όπως ήταν φυσικό, ύστερα από μια τέτοια απογοητευτική εικόνα επιχειρησιακής κατάστασης των οχημάτων, διατάχθηκε έρευνα απ’ όλα τα προϊστάμενα κλιμάκια. Επιπλέον, ο διοικητής της ΧΙΙ Μεραρχίας, υποστράτηγος Μανέτας, απέστειλε αυστηρή επίπληξη στο διοικητή της μοίρας, Παπαδόπουλο.
Ο Παπαδόπουλος όμως, όχι μόνο δεν πτοήθηκε, αλλά αντιμετώπισε αυτή την κατάσταση σαν μια ευκαιρία που δεν θα άφηνε να περάσει ανεκμετάλλευτη. Έτσι, σύμφωνα με τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πέτρο Γαρουφαλιά, «έσπευσε να δώσει εις το επεισόδιον θεαματικάς διαστάσεις και δημοσιογραφικήν προβολήν».
Απολογούμενος λοιπόν ο διοικητής της 117 ΜΠΠ, ανέφερε μεν ως δικαιολογία την εντατική χρησιμοποίηση των φορτηγών σε έργα του οδικού δικτύου της περιοχής Έβρου, αλλά υπαινίχθηκε και ενδεχόμενη ύπαρξη «δολιοφθοράς» την οποία θα διερευνούσε. Η υπόθεση δεν άργησε να πάρει τεράστιες διαστάσεις, καθώς οι δεξιές εφημερίδες της εποχής έκαναν λόγο για «κομμουνιστική συνωμοσία» αναπαράγοντας σενάρια για ρίψη ζάχαρης στα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων.
Γεννήσεις
1922 – Μιχάλης Κακογιάννης (11 Ιουνίου 1921 – 25 Ιουλίου 2011). Ο Μιχάλης Κακογιάννης, γιος της Αγγελικής και του Παναγιώτη Κακογιάννη, γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου, στις 11 Ιουνίου του 1921. Αδελφή του ήταν η Στέλλα Σουλιώτη. Σπούδασε Νομική, Δραματικές Τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Σχεδόν ολόκληρο το διάστημα που βρισκόταν στο Λονδίνο, εργάστηκε στην ελληνική υπηρεσία του BBC, στην αρχή ως μεταφραστής και εκφωνητής, και αργότερα, σε ηλικία μόλις 22 χρόνων, ανέλαβε τη διεύθυνση της Κυπριακής Ώρας.
Το 1947, ξεκίνησε την καριέρα του στο Θέατρο της Αγγλίας ως ηθοποιός, γρήγορα όμως τον κέρδισε η σκηνοθεσία και το 1951 ήρθε στην Ελλάδα. Το 1954, με την κινηματογραφική ταινία «Κυριακάτικο ξύπνημα», ο Μιχάλης Κακογιάννης έκανε την αρχή της διεθνούς σκηνοθετικής του καριέρας. Η «Στέλλα», το «Κορίτσι με τα μαύρα», το «Τελευταίο ψέμα» η τριλογία του: «Ηλέκτρα», «Τρωάδες» και «Ιφιγένεια» και ο «Αλέξης Ζορμπάς» είναι μερικές μόνο από τις ταινίες του που διαγωνίστηκαν και προβλήθηκαν στα εγκυρότερα φεστιβάλ παγκοσμίως και απέσπασαν πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Στις ταινίες του συνεργάστηκε με μεγάλους Έλληνες ηθοποιούς, αλλά και με γνωστούς και καταξιωμένους ηθοποιούς της Αμερικής και της Ευρώπης.
Πέρα από τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο, σε εγχώριες αλλά και διεθνείς συμπαραγωγές, ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει επίσης σκηνοθετήσει πολλές θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις όπερας στην Ελλάδα, τις Η.Π.Α., τη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Έχει, επίσης, γράψει και έχουν εκδοθεί σενάρια και μεταφράσεις κινηματογραφικών και θεατρικών έργων, ενώ έχει γράψει και στίχους γνωστών ελληνικών τραγουδιών.
Αξιοσημείωτο είναι το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που γύρισε στην πατρίδα του, τη μαρτυρική Κύπρο σχετικά με τη βίαιη τουρκική εισβολή “Αττίλας ’74”. Με θάρρος και υπομονή, κατόρθωσε να αποτυπώσει όλα σχεδόν τα γεγονότα που οδήγησαν στην τραγωδία της Κύπρου. Με συνεντεύξεις από ανθρώπους όπως τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, το Νίκο Σαμψών και άλλους ηγετικούς και μη παράγοντες, όπως και από πλήθος αστέγων και βασανισμένων, εξιστόρησε σχεδόν από την αρχή τα πάθη του Ελληνοκυπριακού λαού, όπως και την τροπή που πήρε η τουρκική εισβολή μετά την επιβολή του πραξικοπήματος στο νησί και την εκδίωξη του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου από τα ηνία της Κυπριακής κυβέρνησης. Το ντοκιμαντέρ “Αττίλας ’74” βραβεύθηκε στη Φλωρεντία ως το καλύτερο Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους για το έτος 1974.
Έργο του Μιχάλη Κακογιάννη είναι και ο νυχτερινός φωτισμός των μνημείων της Ακροπόλεως, τον οποίο εκείνος πρώτος οραματίστηκε και για την επίτευξη του οποίου ίδρυσε το σύλλογο «Οι Φίλοι της Αθήνας», εξασφαλίζοντας τις υπηρεσίες του διάσημου Γάλλου φωτιστή Πιέρ Μπιντώ και αναλαμβάνοντας τη χρηματοδότηση όλων των απαραίτητων μελετών.
Το 2004, ο Μιχάλης Κακογιάννης συνέστησε το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» με σκοπό τη μελέτη, υποστήριξη και διάδοση των τεχνών του θεάτρου και του κινηματογράφου, καθώς και την καταγραφή και διαφύλαξη των δημιουργημάτων των τεχνών αυτών, ενώ το φθινόπωρο του 2009 ξεκίνησε η λειτουργία του Πολιτιστικού Κέντρου του Ιδρύματος που βρίσκεται στην οδό Πειραιώς 206, στον Ταύρο.
Για την προσφορά και το έργο του, ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό. Έχει τιμηθεί με τον Ταξιάρχη του Χρυσού Φοίνικα (Ελλάδα), τον Ταξιάρχη των Γραμμάτων και Τεχνών (Γαλλία), τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Μακαρίου του Γ’ (Κύπρος) και το Ειδικό Μεγάλο Βραβείο της Αμερικής (Μόντρεαλ, αγγλικά: Special Grand Prix of the Americas). Έχει βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά του στο έθνος, από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το συνολικό έργο του, για έργο ζωής στα Ιεροσόλυμα, για έργο ζωής από το Αμερικανικό Ελληνικό Ινστιτούτο (American Hellenic Institute) στην Ουάσιγκτον και στο Κάιρο. Έχει ανακηρυχθεί Επίτιμος Δημότης στη Λεμεσό, στο Μονπελιέ (Γαλλία) και στο Ντάλας (Τέξας, Η.Π.Α.) και έχει αναγορευθεί Διδάκτωρ Τεχνών στο Κολέγιο Κολούμπια (Σικάγο, Η.Π.Α.), Επίτιμος Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου καθώς και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Θάνατοι
2015 – Ορνέτ Κόλμαν. Αμερικανός σαξοφωνίστας και συνθέτης, από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στην ιστορία της τζαζ, αν και στην αρχή κατάφερε να διχάσει βαθιά τον κόσμο της τζαζ με την αντισυμβατική δομή της μουσικής του. Αυτοδίδακτος μουσικός συνέβαλε καθοριστικά στο κίνημα της μοντέρνας τζαζ, που ονομάστηκε φρι-τζαζ (free-jazz) από τον ομώνυμο δίσκο του τού 1960.
Ο Ράντολφ Ντέναρντ Ορνέτ Κόουλμαν (Randolph Denard Ornette Coleman) – στην Ελλάδα είναι γνωστός στους κύκλους της τζαζ ως Κόλμαν – γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1930 στο Φορτ Γουορθ του Τέξας, από φτωχή οικογένεια. Ο ίδιος έλεγε χαρακτηριστικά ότι μεγάλωσε τόσο φτωχός («poor»), που δεν άντεχε καν να προφέρει όλη τη λέξη «φτωχός» κι έλεγε χαρακτηριστικά «so po».
Ο όρος «Φρι τζαζ» (Free jazz), τον οποίο δεν αποδεχόταν ο Κόλμαν, προσδιορίζει μία πειραματική και προκλητική μουσική, που έχει ως χαρακτηριστικό τον υψηλό βαθμό διαφωνίας. Οι εκτελεστές δοκιμάζουν νέους ήχους, εμπνεόμενοι από έξω – ευρωπαϊκούς πολιτισμούς. Ο ομαδικός αυτοσχεδιασμός, όπου όλοι οι εκτελεστές αυτοσχεδιάζουν ταυτόχρονα και ανεξάρτητα από την αρμονική διαδοχή της σύνθεσης, ήταν κάτι το σύνηθες, προσδίδοντας μερικές φορές την αίσθηση του «οργανωμένου χάους».
Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 11η Ιουνίου
————————————————————————
Πηγές: sansimera.gr, el.wikipedia
.