Μνήμη χρονολογίου της 26ης Μαρτίου

26 Μαρτίου 2024

Είναι η 86η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 280 ημέρες για τη λήξη του.
🌅 Ανατολή ήλιου: 06:18 – Δύση ήλιου: 18:42
Διάρκεια ημέρας: 12 ώρες 24 λεπτά
🌕 Σελήνη 15.8 ημερών
Χρόνια πολλά στους: Πούλιος, Σύλας, Σύλλας, Σύλος, Σύλα, Σύλια και Σύλη

 

Γεγονότα

 

1937 – Οι καλλιεργητές σπανακιού στο Τέξας αναγείρουν άγαλμα για τον μεγάλο ευεργέτη του κλάδου, τον Ποπάι. Η πρώτη εμφάνιση του Ποπάυ έγινε στις 17 Ιανουαρίου του 1929 σαν κόμικ στριπ στο Thimble Theatre των εκδόσεων King Features Syndicate, Inc στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το κόμικς Thimble Theatre ήταν στον δέκατο χρόνο της κυκλοφορίας του όταν ο Ποπάυ εμφανίστηκε. Γρήγορα, η φιγούρα του γίνεται δημοφιλής, με αποτέλεσμα το 1933 οι άνθρωποι των Fleischer Studios να προσαρμόζουν το κόμικς Thimble Theatre πάνω στην φιγούρα του Ποπάυ με μεγάλη επιτυχία, ώστε τα επόμενα χρόνια να αποτελεί τον κύριο χαρακτήρα των κόμικς.
Επίσης το 1933 η Paramount Pictures σε συμφωνία με τα Fleischer Studios κυκλοφόρησε την πρώτη σειρά κινουμένων σχεδίων, με ήρωα το ατίθασο ναυτάκι με τη πίπα που τρώει σπανάκι για να αποκτήσει την μαγική του δύναμη. Την χαρακτηριστική φωνή του ντουμπλάρει ο τότε γνωστός ηθοποιός William “Billy” Costello με μεγάλη επιτυχία (αργότερα αντικαταστάθηκε από τον ηθοποιό Jack Mercer). Οι μικρού μήκους ταινίες βρίσκουν στο κοινό μεγαλύτερη απήχηση απ ότι τα κόμικς, με αποτέλεσμα οι δημοσκοπήσεις να τον θεωρήσουν σαν τον καλύτερο χαρακτήρα κινουμένων σχεδίων του Χόλιγουντ το 1938.

 

1945 – Οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν ολοκληρωτικά από τους Ιάπωνες το στρατηγικής σημασίας νησί Ιβοζίμα στον Ειρηνικό. Η Μάχη της Ίβο Τζίμα ήταν η ένοπλη σύγκρουση ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και της Ιαπωνίας που οδήγησε στην αμερικανική κατάληψη του νησιού Ίβο Τζίμα κατά την διάρκεια της αποστολής του Ειρηνικού Ωκεανού του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.Οι Ηνωμένες Πολιτείες έπρεπε να καταλάβουν την Ίβο Τζίμα για να καταφέρουν να νικήσουν ενάντια της Ιαπωνίας.
Διήρκεσε από τις 19 Φεβρουαρίου ως τις 26 Μαρτίου 1945. Οι ΗΠΑ στόχευαν την ολοκληρωτική κατάληψη του νησιού συμπεριλαμβανομένου των τριών αεροπορικών του βάσεων.Μέσω αυτών θα μπορούσαν να οργανώσουν την εκστρατεία για την κατάληψη της Ιαπωνίας.Μετά από πέντε εβδομάδες βίας και αιματοχυσίας οι ΗΠΑ κατάφεραν να καταλάβουν το νησί.
Ο Αυτοκρατορικός Στρατός της Ιαπωνίας αμύνθηκε με υπόγεια τούνελ. Οι ΗΠΑ όμως είχαν ισχυρό στόλο με πυροβολικό που κατέστρεφε μέσω βομβαρδισμών τους Ιαπωνικούς αμυντικούς μηχανισμούς και ολοκληρωτικό έλεγχο από τον αέρα. Η μάχη αυτή αποτέλεσε την πρώτη σύγκρουση των δύο κρατών μέσα στην γη της κύριας Ιαπωνίας. Οι Ιάπωνες καθ’όλη την διάρκεια της μάχης αρνήθηκαν να παραιτηθούν και υπέστησαν μία βίαιη ήττα.

 

2000 – Η Ελλάδα γίνεται πλήρες μέλος της Συνθήκης του Σένγκεν, που έχει ως στόχο την προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα πρόσωπα, υπηκόους των κρατών που υπέγραψαν τη Συμφωνία, καθώς και την αστυνομική και δικαστική συνεργασία. Συμφωνία του Σένγκεν, γνωστή και ως Συνθήκη του Σένγκεν, καλείται η συμφωνία που υπεγράφη στις 14 Ιουνίου 1985 στην κωμόπολη Σένγκεν του Λουξεμβούργου ανάμεσα σε πέντε κράτη μέλη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΕΚ) (Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία) και είχε ως στόχο την προοδευτική κατάργηση των ελέγχων στα κοινά σύνορα, την καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα πρόσωπα, υπηκόους των κρατών που υπέγραψαν τη Συμφωνία, καθώς και την αστυνομική και δικαστική συνεργασία. Περαιτέρω, στις 19 Ιουνίου 1990 υπεγράφη εκ νέου στο Σένγκεν η Σύμβαση Εφαρμογής της Συμφωνίας του Σένγκεν, που συμπλήρωνε και εξειδίκευε την αρχική Συμφωνία. Η εν λόγω συνεργασία κινούνταν σε καθαρά διακυβερνητικό επίπεδο και εκτός του θεσμικού πλαισίου των ΕΚ, μέχρι τη θέση σε ισχύ της Συνθήκης του Άμστερνταμ.
Άλλα κράτη μέλη των ΕΚ και της ΕΕ που μεταγενέστερα υπέγραψαν Πρωτόκολλα και Συμφωνίες προσχώρησης στα δύο ανωτέρω διεθνή κείμενα ήταν η Ιταλία το 1990, η Ισπανία και η Πορτογαλία το 1991, η Ελλάδα το 1992, η Αυστρία το 1995 και η Δανία, η Φινλανδία και η Σουηδία το 1996. Ταυτόχρονα με τις τελευταίες, η Ισλανδία και η Νορβηγία —δύο κράτη τα οποία, αν και δεν ήταν μέλη των ΕΚ, εντούτοις συμμετείχαν προ πολλού (1957) στη Βόρεια Ένωση Διαβατηρίων (γνωστή και ως Σκανδιναβική Ένωση Διαβατηρίων) με τους λοιπούς Σκανδιναβούς γείτονές τους— υπέγραψαν ειδική Συμφωνία με τα υπόλοιπα δεκατρία κράτη μέλη της ΕΕ που συμμετείχαν στο κεκτημένο του Σένγκεν προκειμένου να συνδεθούν και αυτά με τη Ζώνη Σένγκεν.
Στην Ελλάδα η Συνθήκη του Σένγκεν, η Σύμβαση Εφαρμογής της Συνθήκης του Σένγκεν και τα Πρωτόκολλα και οι Συμφωνίες προσχώρησης των νέων κρατών (μεταξύ 1990 και 1996) κυρώθηκαν από τη Βουλή των Ελλήνων με το Νόμο 2514/1997.
Η Συμφωνία του Σένγκεν τέθηκε σε ισχύ στις 26 Μαρτίου 1995, δημιουργώντας έτσι τη Ζώνη Σένγκεν, που ενσωματώθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την έναρξη ισχύος της Συνθήκης του Άμστερνταμ την 1η Μαΐου 1999, με εξαίρεση την Ιρλανδία. Έκτοτε το κεκτημένο του Σένγκεν (Schengen acquis) εφαρμόζεται και αναπτύσσεται περαιτέρω εντός του θεσμικού και νομικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.[2]. Η Ισλανδία και η Νορβηγία υπέγραψαν το 1999 ειδική Συμφωνία με το Συμβούλιο της ΕΕ για τη σύνδεσή τους με το κεκτημένο του Σένγκεν.
Κατά την υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησής τους στην ΕΕ το 2003, η Τσεχία, η Εσθονία, η Κύπρος, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία και η Σλοβακία προσχώρησαν παράλληλα και στο κεκτημένο του Σένγκεν. Το ίδιο συνέβη και κατά την υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας το 2005. Το 2004 υπεγράφη Συμφωνία με την Ελβετία και το 2008 Πρωτόκολλο με το Λίχτενσταϊν για τη σύνδεση και αυτών των κρατών με το κεκτημένο του Σένγκεν, χωρίς τα ίδια να αποτελούν μέλη της ΕΕ. Τέλος, με τη Συνθήκη Προσχώρησής της στην ΕΕ το 2011 η Κροατία ανέλαβε την υποχρέωση να εφαρμόσει και αυτή πλήρως το κεκτημένο του Σένγκεν….

 

2015 – Στους 10 κορυφαίους στοχαστές για το 2015 περιλαμβάνεται ο Γιάννης Βαρουφάκης, σύμφωνα με ψηφοφορία των αναγνωστών του περιοδικού «Prospect» που ασχολείται με οικονομικά και πολιτικά ζητήματα. Ο Γιάνης Βαρουφάκης (Παλαιό Φάληρο Αθηνών, 24 Μαρτίου 1961) είναι Έλληνας πολιτικός, καθηγητής πανεπιστημίου και οικονομολόγος. Είναι βουλευτής και Γραμματέας του ελληνικού πολιτικού κόμματος ΜέΡΑ25, ιδρυτής του πανευρωπαϊκού κόμματος DiEM25, ενώ είχε διατελέσει και Υπουργός Οικονομικών της πρώτης κυβέρνησης Τσίπρα.
Είναι καθηγητής Οικονομικής Θεωρίας στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο διατέλεσε Διευθυντής του Τομέα Πολιτικής Οικονομίας του ιδίου Τμήματος καθώς και Διευθυντής του Διδακτορικού Προγράμματος Οικονομικών Επιστημών. Παράλληλα, είναι Επίτιμος Καθηγητής Συγκριτικής Νομικής, Οικονομικής και Χρηματοοικονομικής στο Διεθνές Πανεπιστημιακό Κολέγιο (International University College) του Πανεπιστημίου του Τορίνο, Επισκέπτης Καθηγητής στο Κολεγίου Κινγκς του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και Επίτιμος Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ στην Αυστραλία. Τον Ιανουάριο του 2015 εξελέγη βουλευτής Β΄ Αθηνών με το ΣΎΡΙΖΑ, με πάνω από 140 χιλιάδες σταυρούς προτίμησης, και έπειτα έδρασε ως Υπουργός Οικονομικών από τις 27 Ιανουαρίου έως την παραίτησή του την 6η Ιουλίου του 2015. Το 2016 ίδρυσε το πανευρωπαϊκό κόμμα DiEM25. Στις 26 Μαρτίου του 2018 ίδρυσε τον εκλογικό βραχίονα του DiEM25 στην Ελλάδα, το Μέτωπο Ευρωπαϊκής Ρεαλιστικής Ανυπακοής (ΜέΡΑ25) το οποίο έλαβε μέρος στις εθνικές εκλογές του 2019.

 

Γεννήσεις

 

1849 – Αρμάν Πεζό, Γάλλος επιχειρηματίας, ιδρυτής της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας. Ενώ το εργοστάσιο της Peugeot είχε δημιουργηθεί αρκετό καιρό νωρίτερα, η είσοδος της εταιρείας στον κόσμο των οχημάτων έγινε με την παραγωγή ποδηλάτων. Ο Αρμάντ Πεζώ δημιούργησε το Peugeot “Le Grand Bi” το 1882, ένα ποδήλατο με χαρακτηριστικά μεγαλύτερο εμπρόσθιο τροχό σε σχέση με τον πίσω. Τα ποδήλατα της εταιρείας Peugeot παράγονταν μέχρι πρόσφατα, παρά το γεγονός ότι οι τομείς ποδηλάτων και αυτοκινήτων είχαν διαχωριστεί το 1926.
Ο Αρμάντ Πεζώ έδειξε πολύ νωρίς το ενδιαφέρον του για τα αυτοκίνητα και μετά από μια συνάντηση με τον Γκότλιμπ Ντάιμλερ και άλλους, πείσθηκε για τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Το πρώτο αυτοκίνητο Peugeot (ένα τρίκυκλο ατμήλατο όχημα) παρήχθη για πρώτη φορά το 1889, σε συνεργασία με τον Λεόν Σερπολέ. Η κίνηση με ατμό είχε τα μειονεκτήματα του μεγάλου βάρους και όγκου, ενώ η προετοιμασία για την έναρξη κίνησης ήταν μεγάλη. Έτσι, πολύ σύντομα η ατμοκίνηση εγκαταλείφθηκε για χάρη του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 1890 δημιουργήθηκε το πρώτο τέτοιο αυτοκίνητο, με κινητήρα Daimler και τέσσερις τροχούς.
Περισσότερα αυτοκίνητα ακολούθησαν, με 29 αντίτυπα να κατασκευάζονται το 1892. Σε αυτά τα μοντέλα δόθηκαν κωδικοί μοντέλων που ξεκινούσαν με τη λέξη “Type” και έναν αριθμό. Για παράδειγμα, το Type 12, μοντέλο του 1895 έγινε το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο με κινητήρα εσωτερικής καύσης που είχε ελαστικά (αντί για σιδερένιους τροχούς). Τα οχήματα αυτά έμοιαζαν ακόμα με κάρα χωρίς άλογα, ενώ η κατεύθυνσή τους ρυθμιζόταν μέσω ενός είδους πηδαλίου, αντί για κανονικό τιμόνι.
Το 1896 έφερε τους πρώτους κινητήρες κατασκευής Peugeot να τοποθετούνται στο Type 14 και η εταιρεία δεν βασιζόταν πλέον στην Daimler. Έπειτα, νέες εξελίξεις ακολούθησαν, όπως η τοποθέτηση του κινητήρα στο εμπρόσθιο τμήμα και κάτω από καπώ, στο Type 48. Το πρώτο τιμόνι σε Peugeot εμφανίστηκε στο Type 36 και πολύ σύντομα τα μοντέλα άρχισαν να παίρνουν τη σύγχρονη μορφή τους.
Το 1897, ο Armand Peugeot αποχώρησε από την οικογενειακή επιχείρηση “Les Fils des Peugeot Frères” (“Οι γιοι των αδελφών Πεζώ”) και δημιούργησε τη δική του επιχείρηση, την “S.S. des Automobiles Peugeot”, ενώ κατασκεύασε ένα δικό του εργοστάσιο στο Audincourt (Οντινκόρ).
Η Peugeot πρόσθεσε μία μοτοσυκλέτα στη γκάμα της το 1903 και μοτοσυκλέτες υπάρχουν στη γκάμα της εταιρείας με το όνομα Peugeot από τότε.
Μέχρι το 1903, τα μισά αυτοκίνητα που παρήγαγε η εταιρεία κατασκευάζονταν στη Γαλλία, ενώ το 1916 και το 1919 η εταιρεία κέρδισε αρκετούς αγώνες και πρωταθλήματα στην Ιντιανάπολη.
Μεταξύ των 1914 και 1918 η Peugeot στράφηκε κυρίως στην παραγωγή όπλων, ενώ έγινε μία από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες πολεμικού υλικού, από ποδήλατα μέχρι τεθωρακισμένα. Μετά τον Α’ Π.Π., η εταιρεία ξεκίνησε πάλι την παραγωγή αυτοκινήτων, αφού πλέον το αυτοκίνητο δεν ήταν πολυτέλεια για τους λίγους, αλλά προσιτό σε πολλούς. Το 1926, ο τομέας παραγωγής ποδηλάτων αποχωρίστηκε από την εταιρεία, δημιουργώντας την Cycles Peugeot, μια κίνηση που ωφέλησε την συνεχώς κερδοφόρα επιχείρηση ποδηλάτων που έψαχνε ευκαιρία να ελευθερωθεί από την, ασταθέστερη οικονομικά, αυτοκινητοβιομηχανία.

 

1904 – Ξενοφών Ζολώτας Απόφοιτος της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών, σπούδασε νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και τη Λειψία και οικονομικά στο Παρίσι. To 1924 πήρε πτυχίο από την Ανωτάτη Εμπορική Σχολή Λειψίας. Το 1925 ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ των Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Λειψίας με τη διδακτορική του διατριβή «Η Ελλάς εις το στάδιον της εκβιομηχανίσεως». Αργότερα συνέχισε τις σπουδές του στην Αγγλία. Το 1928 έγινε Υφηγητής της Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ίδιο έτος εξελέγη, σε ηλικία μόλις 24 ετών, Καθηγητής της Πολιτικής Οικονομίας στο νεοϊδρυθέν τότε Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου παρέμεινε τρία χρόνια. Το 1931 εξελέγη τακτικός καθηγητής στην έδρα της Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, από όπου απομακρύνθηκε από τη Δικτατορία το 1968. Η έναρξη της πανεπιστημιακής του καριέρας συνέπεσε με την τετραετία 1928-1932 του Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος του πρότεινε να αναλάβει τη Γενική Γραμματεία του Ανωτάτου Οικονομικού Συμβουλίου. Όμως, ο Ξενοφών Ζολώτας αρνήθηκε την πρόταση, προτιμώντας να συνεχίσει το πανεπιστημιακό του έργο. Έτσι, περιορίσθηκε στη συμμετοχή του στο Ανώτατο Οικονομικό Συμβούλιο ως Μέλος.

 

Θάνατοι

 

1827 – Λούντβιχ φαν Μπετόβεν (γερμανικά: Ludwig van Beethoven, ορθή προφορά: Λούντβιχ φαν Μπέετχοφεν , ˈluːtvɪç fan ˈbeːthoːfn̩, 17 Δεκεμβρίου 1770 – 26 Μαρτίου 1827) ήταν Γερμανός συνθέτης και πιανίστας της κλασικής μουσικής. Μέχρι και σήμερα θεωρείται ως ένας από τους σπουδαιότερους συνθέτες όλων των εποχών. Μερικές από τις γνωστότερες συνθέσεις του περιέχουν 9 συμφωνίες, 5 κονσέρτα για πιάνο, 1 κονσέρτο για βιολί, 32 σονάτες για πιάνο, 16 κουαρτέτα εγχόρδων, μία Λειτουργία (Missa solemnis), καθώς και μία όπερα, τη Φιντέλιο. Η καριέρα του ως συνθέτη χωρίζεται διακριτά σε τρεις περιόδους, την πρώιμη, τη μέση και την τελευταία. Η πρώτη τελειώνει περίπου το 1802, η μέση διαρκεί από το 1802 έως και το 1812, ενώ η τελευταία αρχίζει το 1812 και τελειώνει το 1827, οπότε και πέθανε. Ο Μπετόβεν γεννήθηκε στη Βόννη, τότε πρωτεύουσα του Εκλεκτοράτου της Κολωνίας, το οποίο ήταν μέρος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (σημερινή Γερμανία). Ήδη από μικρή ηλικία επέδειξε το ταλέντο που είχε στη μουσική, με τον πατέρα του, Γιόχαν βαν Μπετόβεν να είναι ο πρώτος του δάσκαλος, μαζί με τον Κρίστιαν Γκότλομπ Νέεφε. Σε ηλικία 21 ετών μετακόμισε στη Βιέννη, όπου ξεκίνησε να μαθητεύει στο πλευρό του Γιόζεφ Χάυντν, αποκτώντας παράλληλα και τη φήμη και το ρεπερτόριο του βιρτουόζου πιανίστα. Στη Βιέννη έζησε μέχρι και το θάνατό του. Κατά το τέλος της τρίτης δεκαετίας της ζωής του άρχισε να εξασθενεί η ακοή του, ώσπου αργότερα έγινε ολοκληρωτικά κωφός. Έτσι, το 1811, σταμάτησε να διευθύνει και να εκτελεί μπροστά σε κοινό, και καταπιάστηκε αποκλειστικά με τη σύνθεση.

 

1940 – Σπύρος Λούης. Όταν το 1894 αποφασίστηκε η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων , άρχισαν οι προετοιμασίες ώστε οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες (1896) να διοργανωθούν στην Αθήνα. Ένα από τα αγωνίσματα ήταν ο μαραθώνιος, άθλημα που δεν είχε διοργανωθεί ποτέ μέχρι τότε. Η πρόταση είχε γίνει από τον Γάλλο Μισέλ Μπρεάλ, ο οποίος είχε εμπνευστεί από τον άθλο του αγγελιοφόρου Φειδιππίδη, που είχε διανύσει την απόσταση ξεκινώντας από την πόλη του Μαραθώνα μέχρι στην Αθήνα για να αναγγείλει την νίκη των Αθηναίων στη μάχη του Μαραθώνα.
Οι Έλληνες ήταν κατενθουσιασμένοι για το νέο άθλημα και αποφάσισαν να οργανώσουν προκαταρκτικούς αγώνες για τους Έλληνες αθλητές που ήθελαν να δηλώσουν συμμετοχή. Διοργανωτής των προκαταρκτικών ήταν ο συνταγματάρχης του στρατού, Παπαδιαμαντόπουλος, ο οποίος ήταν διοικητής του Λούη κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας (1893-1895). Ο πρώτος προκαταρκτικός, που ήταν συγχρόνως και ο πρώτος Μαραθώνιος αγώνας, διοργανώθηκε στις 10 Μαρτίου. Νικητής ήταν ο Χαρίλαος Βασιλάκος με 3 ώρες, 18 λεπτά. Ο Λούης συμμετείχε στους δεύτερους προκαταρκτικούς, στις 25 Μαρτίου. Ο Παπαδιαμαντόπουλος που θυμόταν τον Λούη για την αντοχή του στο τρέξιμο, τον είχε πείσει να δηλώσει συμμετοχή, όμως ο Λούης διέσχισε την τελική γραμμή στην πέμπτη θέση, εκτός του χρονικού ορίου που είχε τεθεί για την πρόκριση. Τελικά έγινε οριακά δεκτός με παρέμβαση του διοργανωτή Παπαδιαμαντόπουλου, μαζί με τον 6ο συνυποψήφιό του Μασούρη, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.[4] Νικητής στους δεύτερους προκαταρκτικούς αναδείχθηκε ο Ι. Λαυρέντης.
Ο Μαραθώνιος ήταν να πραγματοποιηθεί στις 29 Μαρτίου (σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο που ήταν τότε σε χρήση στην Ελλάδα), και αναμένονταν με μεγάλο ενθουσιασμό από όλους. Ο λαός και οι κυβερνώντες επιζητούσαν τη μεγάλη εθνική επιτυχία, η οποία δεν είχε έρθει μέχρι στιγμής στους εν λόγω ολυμπιακούς αγώνες.

 

2015 – Τούμας Τράνστρεμερ (Tomas Gösta Tranströmer, 15 Απριλίου 1931 – 26 Μαρτίου 2015) ήταν Σουηδός ποιητής, ψυχολόγος και μεταφραστής. Τα ποιήματά του παρουσιάζουν τους μεγάλης διάρκειας χειμώνες της Σουηδίας, τον ρυθμό των εποχών αλλά και την χειροπιαστή και ατμοσφαιρική ομορφιά της φύσης. Το έργο του Τράνστρεμερ χαρακτηρίζεται επίσης από ένα μυστήριο και έναν θαυμασμό απέναντι και στον κόσμο και στη ρουτίνα της καθημερινής ζωής; κάτι που προσδίδει συχνά στα ποιήματά του μια διάσταση που υπερβαίνει τον απλό ρεαλισμό.
Ο Τράνστρεμερ παρουσιάζεται ως ένας από τους σημαντικότερους Σκανδιναβούς ποιητές από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι κριτικοί λογοτεχνίας έχουν επαινέσει την ποίησή του για την προσβασιμότητα που διαθέτει, ακόμα και μεταφρασμένη. Η ποίησή του έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 60 γλώσσες και έχει μεγάλη επιρροή τόσο στη Σουηδία όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Το 1990 έλαβε το Διεθνές Βραβείο Λογοτεχνίας Neustadt και το 2011 βραβεύτηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, «γιατί μέσα από τις συμπυκνωμένες, διαυγείς εικόνες του, μας δίνει μια φρέσκια πρόσβαση στην πραγματικότητα».

 

Πηγές: Σαν σήμερα, el.wikipedia

 

Διαβάστε περισσότερα στην ενότητα
με click πάνω στην κάρτα που ακολουθεί
ή στο Posted in Χρονολόγιο