Αμβρακία Οδός: «Κόπηκαν οι κορδέλες»

Χρειάστηκαν σχεδόν 14 χρόνια έργων
για να έρθει η ημέρα να «κοπούν οι κορδέλες»
καθώς εγκαινιάστηκε στο σύνολό της η Αμβρακία Οδός,
από το Άκτιο μέχρι την Αμβρακία,
και παραδίδεται στην κυκλοφορία έως το Σαββατοκύριακο.

 

Στα σημερινά εγκαίνια παραβρέθηκε η πολιτική ηγεσία της χώρας,
ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης,
ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας,
ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, οι Περιφερειάρχες Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας
Αλέξανδρος Καχριμάνης και Νεκτάριος Φαρμάκης,
ο επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίος Βαγγέλης Μυτιληναίος,
βουλευτές και πολύς κόσμος.

 

Ήταν στις 16 Μαρτίου του 2010 όταν ξεκίνησαν 4 εργολαβίες για τον άξονα “Άκτιο-Αμβρακία” με χρόνο παράδοσης τους 36 μήνες. Το έργο χρειάστηκε να περάσει από πολλές συμπληγάδες, να κολλήσει, να κινδυνεύσει να μείνει ημιτελές και τελικά με μεγάλες προσπάθειες να φτάσουμε στην σημερινή ημέρα όπου ο κόσμος της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Ηγουμενίτσας και των Ιονίων Νήσων θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα δρόμο που ενώνει την Αθήνα με το Άκτιο σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Υπολογίζεται πως η μείωση του χρόνου σε σχέση με την εθνική οδό είναι 45-60 λεπτά. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δώσει περαιτέρω ώθηση στον οδικό τουρισμό, την αγροτική ανάπτυξη, τον πολιτισμό και φυσικά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

 

 

Το ιστορικό

Το 2009 το υπουργείο ΥΠΕΧΩΔΕ τότε προκηρύσσει διαγωνισμό για την κατασκευή της Αμβρακίας Οδού, σαλαμοποιώντας σε τέσσερα τμήματα τον άξονα. Στις 16 Μαρτίου του 2010 οι 4 συμβάσεις υπογράφονται με την ΑΕΓΕΚ ως ανάδοχο και χρόνο κατασκευής τους 36 μήνες. Τα προβλήματα στην κατασκευή ήταν εξαρχής εμφανή.

Ελλιπείς απαλλοτριώσεις, προβλήματα γεωμορφολογίας, προβλήματα στην κατασκευάστρια και βέβαια σε μια εποχή που η χώρα κατέρρεε οικονομικά. Μέχρι το 2016 το έργο συνέχισε μια πορεία αβεβαιότητας με το ποσοστό προόδου να παραμένει κολλημένο στο 50%. Σε εκείνη τη χρονική στιγμή και με δεδομένη την αδυναμία της εταιρείας να ολοκληρώσει, σε 3 από τις 4 εργολαβίες προστέθηκε η ΑΚΤΩΡ ή η ΤΟΜΗ προκειμένου να διασωθεί το έργο και να μπορέσει να ολοκληρωθεί. Αποτέλεσμα ήταν η απόδοση 17 χιλιομέτρων μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας την Άνοιξη του 2019. Ήταν το πρώτο μεγάλο τμήμα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία, 9 χρόνια μετά την εκκίνηση των κατασκευών.

Στο μέτωπο των απαλλοτριώσεων το σκηνικό παρέμεινε το ίδιο, ειδικά στο δυτικό τμήμα του έργου και από το 2017 άρχισε να καλλιεργείται η ιδέα μίας εργολαβίας-σκούπας η οποία θα αναλάμβανε να ολοκληρώσει το έργο. Οι αντίμαχοι αυτής της ιδέας, κυρίως φορείς της περιοχής υποστήριζαν ότι θα έπρεπε τουλάχιστον να δοθεί το δυτικό άκρο προς Άκτιο και το ανατολικό προς την Αμβρακία (με σύνδεση με την Ιόνια) από τις υφιστάμενες εταιρείες.

Τελικά δημοπρατήθηκε το 2018 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. η εργολαβία-σκούπα ύψους 150 εκατ. ευρώ την οποία ανέλαβε η ΜΕΤΚΑ μέλος της Μυτιληναίος στα τέλη του 2020. Τα έργα άρχισαν να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα και αποτέλεσμα αυτης της επιτάχυνσης ήταν το καλοκαίρι του 2022 να δοθεί στην κυκλοφορία ακόμα ένα τμήμα 17χλμ από τον Δρυμό μέχρι την Αμβρακία κάνοντας δυνατή την λεγόμενη “παράκαμψη Αμφιλοχίας”. Αυτό που πλέον αναμένεται είναι η τρέχουσα εργολαβία να καταλήξει με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου. Η δεύτερη παράδοση γίνεται 12 χρόνια μετά την υπογραφή τως πρώτων συμβάσεων.

Από εκεί και έπειτα ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση και η Μυτιληναίος στο πρώτο της πολύ μεγάλο οδικό έργο κατάφερε να τηρήσει τη δέσμευση της με αποτέλεσμα σήμερα, 31 Ιανουαρίου 2024 να παραδοθεί στην κυκλοφορία και το τελευταίο τμήμα του δρόμου από την Βόνιτσα μέχρι τον Δρυμό, μήκους 17 ακόμα χιλιομέτρων και να ολοκληρωθεί ο κύκλος των κατασκευών που κράτησε σχεδόν 14 χρόνια. Η Αμβρακία Οδός είναι μια πραγματικότητα για τη χώρα η οποία προσθέτει στο 48,5 χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου στο δίκτυο της αυξάνοντας περαιτέρω την οδική ασφάλεια στις οδικές μετακινήσεις και τις οδικές μεταφορές. .

Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, μήκους 48,5 χλμ έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Είναι έργο γέφυρα, καθώς ξεκίνησε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013. Ξεκινά από το νότιο άκρο της Λίμνης Αμβρακίας και φτάνει μέσω Βόνιτσας στην περιοχή του Ακτίου όπου ενώνεται από την μια με την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας και από την άλλη με τον οδικό άξονα Άκτιο-Λευκάδα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει επτά ανισόπεδους κόμβους, 26 κάτω διαβάσεις, 4 άνω διαβάσεις, 3 κοιλαδογέφυρες και 7 γέφυρες ρεμάτων.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος αντικαθιστά την υφιστάμενη εθνική οδό η οποία ήταν διαβόητη για τα συνεχή τροχαία που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο. Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα. Παράλληλα με την παράδοση των έργων για τη διπλή οδική σύνδεση Λευκάδας μέχρι τα τέλη του 2024, ολοκληρώνεται το πλέγμα των νέων οδικών αξόνων στην περιοχή της Δυτικής Αιτωλοακαρνανίας. Βέβαια από σήμερα θα πρέπει να γίνει και η αρχή και να διερευνηθεί με ποιον τρόπο αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος θα συντηρηθεί στο μέλλον για να διατηρήσει τα υψηλά standards με τα οποία έχει κατασκευαστεί.

Η παράδοση της ΜΕΤΚΑ αφορά σε δύο τμήματα, το πρώτο δόθηκε εχθές, Τρίτη 30 Ιανουαρίου, μήκους 2 χλμ. Ου ενώνει την Αμβρακία Οδό με την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου – Πρέβεζας και ως το Σαββατοκύριακο θα παραδοθεί, το τελευταίο υπό κατασκευή τμήμα του άξονα, Βόνιτσα – Δρυμός, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο.

Υπάρχει πρόβλεψη για ΣΕΑ στο 39ο χλμ. Περί το ύψος του Δρυμού, ενώ ανά 5 χλμ. Υπάρχει χώρος στάσης. Στη σύμβαση προβλέπεται και συντήρηση 15 μηνών, ενώ μετά θα παραδοθεί στη Διεύθυνση Δ14 του Υπουργείου.

Το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας είναι 110 χλμ. Ενώ με το έργο Αμφιλοχία και Βόνιτσα θα πάψουν να έχουν κυκλοφορία βαρέων οχημάτων.

Το έργο που πλέον μένει για να συμπληρώσει το παζλ είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας καθώς η υφιστάμενη σύνδεση μέσω πλωτής γέφυρας είναι εδώ και χρόνια ανεπαρκής και κορεσμένη ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι μελέτες του έργου είναι σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μεταξύν άλλων δήλωσε: «Όταν αναχωρήσαμε σήμερα από την Αθήνα, μας συνόδευε χιονόνερο για να φτάσουμε εδώ στην Δυτική Ελλάδα, στο αεροδρόμιο του Ακτίου και να αντικρίσουμε μία ηλιόλουστη χειμερινή μέρα, όπως ηλιόλουστες είναι και οι προοπτικές αυτού του ευλογημένου τόπου. Προοπτικές, οι οποίες αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο με την παράδοση αυτού του πολύ σημαντικού οδικού έργου. Γνωρίζετε καλά οι κάτοικοι του τόπου την πονεμένη ιστορία της Αμβρακίας οδού και γνωρίζετε επίσης με πόση συστηματικότητα αγωνίστηκε η κυβέρνηση μας, για να ξεμπλοκάρει το έργο αυτό, μέσα από καινούριες διαγωνιστικές διαδικασίες, για να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να παραδίδουμε στην ώρα του έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, σχεδόν 50 χιλιομέτρων, που ήταν πάγιο διαχρονικό αίτημα τριών περιφερειών, της Δυτικής Ελλάδος, της Ηπείρου αλλά και των Ιονίων Νήσων».

 

Πηγή
Διαβάστε περισσότερα στην ενότητα
με click στο Posted in Δ. Ελλαδα