Η Ζωζώ Σαπουντζάκη δεν ήταν ηθοποιός,
δεν ήταν τραγουδίστρια, δεν ήταν χορεύτρια.
Η Ζωζώ Σαπουντζάκη ήταν μία κατηγορία μόνη της.
Ζωή από μετάξι
Η Ζωή (Ζωζώ) Σαπουντζάκη γεννήθηκε στις 27 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη, από πατέρα Κωνσταντινουπολίτη και μητέρα Σμυρνιά. Εμφανίστηκε στο σανίδι από ηλικίας επτά χρονών και μαζί με την αδελφή της Βάσω ήταν γνωστές ως «Σαπουντζάκια», διασκεδάζοντας για αρκετά χρόνια με τα νούμερά τους μικρούς και μεγάλους. Ήταν τέτοια η γλύκα της, ώστε ύστερα από μία περιοδεία στην Κωνσταντινούπολη το πρόσωπό της μπήκε στο χαρτί περιτυλίγματος μιας σοκολάτας!
Οι θιασάρχες της εποχής όταν ανέβαιναν στη Θεσσαλονίκη είχαν να λένε για τα Σαπουντζάκια και πολλές φορές προσπάθησαν να τα κατεβάσουν μόνιμα στην Αθήνα. Η αδελφή της, η Βάσω, σε πολύ νεαρή ηλικία γνώρισε έναν αξιωματικό της πολεμικής αεροπορίας και τον παντρεύτηκε. Έτσι, η Ζωζώ συνέχισε μόνη της στο χώρο του θεάματος και με το μπρίο, την ομορφιά και την τσαχπινιά της, έπλασε τον μύθο που την ακολουθεί μέχρι σήμερα.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’50, όταν και κατέβηκε στην Αθήνα, η Ζωζώ Σαπουντζάκη κυριαρχούσε στις θεατρικές σκηνές της επιθεώρησης και αργότερα στις πίστες των νυχτερινών κέντρων. Έμαθε στον Έλληνα να τα σπάει όταν διασκεδάζει, πήρε το μικρόφωνο και κατέβηκε στον κόσμο και τραγούδησε μαζί του, ανέβηκε στα τραπέζια, προκάλεσε όσο λίγες. Ήταν ένας σκέτος πειρασμός για τους άνδρες εκείνης της εποχής. Στα νυχτερινά μαγαζιά όπου εμφανιζόταν έκανε το προσωπικό της σόου, φορώντας πανάκριβες τουαλέτες, φτερά και πούπουλα, λαμπερά ρούχα, που πάντα όμως τόνιζαν τα πλούσια θέλγητρά της. Εκεί σύχναζε η ελίτ της χώρας, από πολιτικούς και μεγαλοεπιχειρηματίες έως κοσμικούς και καλλιτέχνες. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον γιο του Αλέξανδρο που δήλωνε ερωτευμένος μαζί της μέχρι τον Σταύρο Νιάρχο, τον Σοφοκλή Βενιζέλο, τον Γεώργιο Παπανδρέου και πολλούς άλλους. Λέγεται ότι όταν έβγαινε να τραγουδήσει, συνήθως της πέταγαν περιστέρια και της έστελναν μέσα σε σπιρτόκουτα λίρες!
Στον κινηματογράφο λιγοστές ήταν οι εμφανίσεις της, μόλις 11. Η πρώτη παρουσία της ως τραγουδίστρια ήταν στην κωμωδία του Γιώργου Λαζαρίδη «Ο Μπαμπάς Εκπαιδεύεται» (1953) και ως ηθοποιός στην κωμωδία του Ορέστη Λάσκου «Νύχτες στο Μιραμάρε» (1960). Η πλέον χαρακτηριστική της παρουσία είναι στην κωμωδία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ο ξυπόλητος πρίγκηψ» (1966), όπου παίζει, χορεύει και τραγουδάει (το περίφημο «Μια με θέλεις μια με διώχνεις»), αποδεικνύοντας γιατί έγραψε ιστορία στο χώρο του θεάματος. Η τελευταία της εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη ήταν το 2016, στην ταινία του Τάσου Μπουλμέτη «Νοτιάς».
Επιθυμητή όσο λίγες γυναίκες στην εποχή της, ανέβηκε δύο φορές τα σκαλιά της εκκλησίας. Το 1951 με τον γιατρό Γιώργο Χατζηπαρασκευά, με τον οποίο χώρισε ύστερα από τρεις μήνες θυελλώδους συμβίωσης και το 1973 με τον δικηγόρο Ανδρέα Πολίτη, με τον οποίο έζησε 23 χρόνια μέχρι το θάνατό του.
Στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, η Ζωζώ Σαπουντζάκη μπλέχτηκε σ’ ένα τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο, που απασχόλησε τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και παραλίγο να την καταστρέψει κοινωνικά και οικονομικά. Ο λογιστής της «Πειραϊκής-Πατραϊκής» Θύμιος Παπαναστασίου, παντρεμένος και πατέρας ενός παιδιού, με τον οποίο διατηρούσε δεσμό, καταχράστηκε από την εταιρεία του το ποσό των 15 εκατομμυρίων δραχμών.
Η Σαπουντζάκη κατηγορήθηκε για αποδοχή προϊόντων εγκλήματος, επειδή ένα μέρος του ποσού αυτού χρησιμοποιήθηκε για την ανέγερση βίλας στην Κινέτα. Ο αγαπημένος της, ο οποίος παρίστανε και τον μέτοχο της εταιρείας, καταδικάστηκε στις 10 Μαρτίου 1969, σε 10 χρόνια κάθειρξη για απάτη και πλαστογραφία, ενώ η ίδια σε πεντάμηνη φυλάκιση μόνο για ψευδορκία, στις 5 Φεβρουαρίου 1970, σώζοντας έτσι το εξοχικό της. Η Ζωζώ Σαπουντζάκη μπορεί να διακινδύνευσε τη φήμη της, αλλά ενίσχυσε το μύθο της ως μια γυναίκα που μπορεί να καταστρέψει οποιοδήποτε άντρα.
Σε πρώτο πρόσωπο
- Η Ζωζώ Σαπουντζάκη γεννήθηκε στις 27 Μαΐου 1933 στη Θεσσαλονίκη.
- «Μία ζωή η μητέρα μου ανέβαζε το κασέ μου. Εγώ ντρεπόμουν. Κάποια στιγμή που είχα πάει στην Αμερική για ένα μικρό διάστημα, συνάντησα τυχαία τον μάνατζερ της Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Αυτός ήθελε να περάσω από οντισιόν και να με ακούσει. Όταν με είδε, τρελάθηκε. Αρχικά, με το θράσος που είχα, αφετέρου με το ταλέντο μου. Μου έκλεισε τα μεγαλύτερα συμβόλαια στη Νέα Υόρκη. Κατέληξα να παίρνω ένα εκατομμύριο δολάρια την εποχή εκείνη. Πολλά λεφτά! Θα έμενα στην Αμερική για πάντα, αλλά η νοσταλγία με έκανε να γυρίσω πίσω» (Έθνος)
- «Κάπου 12 χρονών πήγα στην Τουρκία και δεν με άφηναν να ταξιδέψω γιατί ήμουν ανήλικη. Ήρθε ο πατέρας μου και άλλαξε την ηλικία μου με το χέρι, για να με αφήσουν οι Τούρκοι να ταξιδέψω. Βασίλισσα ήμουν στην Τουρκία. Μετά τη μεγάλη επιτυχία μου περπατούσα στο Πέρα με τη μάνα μου και ξαφνικά βλέπω ότι είχαν βάλει το πρόσωπό μου στις σοκολάτες», (OPEN | Ποιος Είναι Πρωινιάτικα)
- «Τα χρήματα που έπαιρνα από την πίστα τα έδινα για το θέατρο, γιατί αυτή ήταν η μεγάλη μου αγάπη. Ήθελα να παίζω, αλλά η πίστα με πλήρωνε».
- Υπήρχαν ηθοποιοί που είχαν τη φήμη του “γκαντέμη” και άλλοι που τους θεωρούσαν “γουρλήδες”. Εμένα και τον Σταυρίδη μας έπαιρναν για να σώσουμε την κατάσταση»
- «Ο Αλέξανδρος Ωνάσης ήρθε στο κέντρο “Πεταλούδα” και έκατσε στην πρώτη καρέκλα. Με είδε, με κάλεσε στο τραπέζι του, μου άνοιξε σαμπάνια και μετά μου μίλαγε συνέχεια. Τον έβλεπα πως ήταν ερωτευμένος. Μου έστελνε γραμματάκια και μου έγραφε “Καμία δεν είναι σαν κι εσένα”. Ειδωθήκαμε μερικές φορές, αλλά εντάξει, ήταν μικρό παιδί. Δεν προχώρησα». (στον Νίκο Χατζηνικολάου)
- «Ο πρώτος μου γάμος ήταν με έναν γιατρό, χωρίσαμε μετά από τρεις μήνες. […] Ο δεύτερος άντρας μου πέθανε μέσα σε τρεις μήνες από καρκίνο. Έμεινα έγκυος πριν παντρευτώ, αλλά το έχασα γιατί κουραζόμουν πολύ. Αγαπώ πολύ τα παιδιά, αλλά δεν έτυχε να κάνω. Είμαι με έναν κύριο τώρα και περνάμε πολύ όμορφα» (στην Ελεονώρα Μελέτη | Eκπομπή Μεσάνυχτα)
- «Τον κοίταξα λίγο και αναρωτήθηκα πού τον ξέρω. Κατάλαβα ότι είναι ο Roger Moore. Μου ζήτησε να φάμε μαζί και πήγαμε σε ελληνικό μαγαζί. Μέχρι καλαματιανό χόρεψε. Μου έστελνε τον σοφέρ του δυο τρεις μέρες που έμεινα στο Λονδίνο να γυρίζω να ψωνίζω»
- (Η Ζωζώ Σαπουντζάκη είχε ξεκινήσει να χτίζει το σπίτι της στην Κινέτα όσο βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας της. Το σπίτι της είχε 139 σκαλιά που εκείνη φρόντιζε να ανεβοκατεβαίνει καθημερινά για να διατηρεί τη σιλουέτα της. Το σπίτι αυτό κάηκε τον Ιούλιο του 2018, στη μεγάλη φωτιά που έπληξε την Κινέτα. Όπως είχε πει η ίδια, το ισόγειο σώθηκε, όπως κι ένα μέρος από το βεστιάριο της. Όλο το υπόλοιπο χάθηκε στις φλόγες). «Ταλαιπωρία μεγάλη όλη νύχτα, δεν έμεινε ούτε ρολό, ούτε τζάμια, ούτε τίποτα. Δεν είχα καταλάβει εγώ κοιμόμουνα, κάποια στιγμή σηκώθηκα και γινότανε ο χαμός. Είχε τέτοιο κρύο που δεν ήξερα τι να κάνω. Δεν ξέρουμε από τι προήλθε, έξω υπήρχε ένα δέντρο πεσμένο, το οποίο μπορεί να έπεσε από τα χιόνια. Έχω καταστροφές στο σπίτι, πολλά γυαλιά. Ήρθαν συνεργεία, έβαλαν τζάμια και κάπως συμμαζεύτηκαν. […] Αρκούμαι στο ισόγειο, κάνω τα μπάνια μου, βλέπω τη θάλασσα γιατί έχουν καεί όλα τα πεύκα. Είμαι ικανοποιημένη. Το απάνω σπίτι είναι καμένο, το περιφρονώ».
- «Είμαι με έναν κύριο πολλά χρόνια. […] Ζω μια ήσυχη ζωή, βγαίνουμε έξω, ταξιδεύουμε πολύ, μέρη που δεν είχα πάει, πήγα μαζί του» (Στην Κατερίνα Καινούριου | εκπομπή Super Κατερίνα)