Επειδή και στις μέρες μας τα διλήμματα κυριαρχούν
το Γλωσσάριο του καλού Πολίτη
“Σταθερότητα ή Επιστροφή στο Παρελθόν”
“Προοδευτική Κυβέρνηση ή Δεξιός Συντηρητισμός”
“Λογικές Προτάσεις για Αλλαγή
ή ο Φθηνός Λαϊκισμός, δεξιός και αριστερός”.
Τα παραπάνω συνθήματα τείνουν να κυριαρχήσουν στην προεκλογική περίοδο και στοχεύουν στην παγίδευση του πολίτη αφού είναι “υποχρεωμένος” να αποδεχτεί το ένα σκέλος τους. Ο διλημματικός χαρακτήρας των συνθημάτων αναδεικνύει τη δύναμη των λέξεων αλλά ταυτόχρονα και το πολωτικό κλίμα που επωάζει .
«Δυοίν Θάτερον»
Θα δικαιωθεί, λοιπόν, η“Τρίτη αρχή της Αριστοτελικής λογικής” (περί αποκλειομένου μέσου) και σε αυτές τις εκλογές; Αλήθεια οδηγούμαστε στην άκριτη αποδοχή πώς δεν υπάρχει, δεν χωρεί τρίτη άποψη μεταξύ τους;
Επειδή και στις μέρες μας τα διλήμματα κυριαρχούν – σε όλο το φάσμα της πνευματικής, κοινωνικής, πολιτικής και ηθικής ζωής – θα γίνει μία προσπάθεια καταγραφής τους. Βέβαια τα διλήμματα που ακολουθούν είναι ενδεικτικά και ακολουθούν τη δομή του γνωστού ποιήματος του Ν. Εγγονόπουλου«Το γλωσσάριο των ανθέων».
Την πολιτική ή την ιδιώτευση;
Την πολιτική.
Τη διαμαρτυρία ή τη σιωπή;
Τη διαμαρτυρία.
Την αμφισβήτηση ή τη συμμόρφωση;
Την αμφισβήτηση.
Το πρόσωπο ή το προσωπείο;
Το πρόσωπο.
Την αποχή ή την συμμετοχή;
Τη συμμετοχή.
Την παραίτηση ή την αγωνιστικότητα;
Την αγωνιστικότητα.
Τις κραυγές ή τα επιχειρήματα;
Τα επιχειρήματα.
Την οργή ή την εγκράτεια;
Την οργή.
Την προσποίηση ή την ειλικρίνεια;
Την ειλικρίνεια.
Τη μαχητικότητα ή τον ενδοτισμό;
Τη μαχητικότητα.
Την αλήθεια ή το ψέμα;
Την αλήθεια.
Το Εμείς ή το Εγώ;
Το Εμείς.
Την ιδεολογία ή τα ιδεολογήματα;
Την ιδεολογία.
Τον ιδεοπλάστη ή τον ιδεοληπτικό;
Τον ιδεοπλάστη.
Την ύλη ή το πνεύμα;
Το πνεύμα.
Το χθες ή το σήμερα;
Το αύριο.
Τον εφησυχασμό ή την εγρήγορση;
Την εγρήγορση.
Το «ναι» ή το «όχι»
Το όχι.
Την υπερβολή ή τη μεσότητα
Τη μεσότητα.
Τη διαφορετικότητα ή την ομοιομορφία;
Τη διαφορετικότητα.
Την υπεροψία ή τη μετριοφροσύνη;
Τη μετριοφροσύνη.
Τις προκαταλήψεις ή τις προλήψεις;
Τον ορθολογισμό.
Τη θέση ή την αντίθεση;
Τη σύνθεση.
Τον ανταγωνισμό ή τη συλλογικότητα
Τη συλλογικότητα.
Τον άνθρωπο ή τη μηχανή
Τον άνθρωπο.
Την αδολεσχία ή τη βραχυλογία
Τη βραχυλογία.
Τη μνήμη ή τη λήθη
Τη μνήμη.
Τον κοινωνικό αποκλεισμό ή την κοινωνική ένταξη;
Την κοινωνική ένταξη.
Την ξενοφοβία ή την ανεκτικότητα
Την ανεκτικότητα.
Το «Sapereaude» ή το δόγμα;
Το «Sapereaude».
Τον Έγελο ή τον Μαρξ;
Τον Μαρξ.
Τον Παρμενίδη ή τον Ηράκλειτο;
Τον Ηράκλειτο.
Τον ιδεαλισμό ή το ρεαλισμό;
Τον ιδεαλισμό και το ρεαλισμό.