Μνήμη χρονολογίου της 18ης Αυγούστου


...

Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν»

| 18 Αυγούστου 2025 |

Είναι η 230η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 135 ημέρες για τη λήξη του.
🌅  Ανατολή ήλιου: 06:43 – Δύση ήλιου: 20:14 – Διάρκεια ημέρας: 13 ώρες 32 λεπτά
🌘  Σελήνη 24.5 ημερών

| Χρόνια πολλά στους: Αρσένιο, Αρσένη, Αρσενία, Αρσίνα, Αρσινόη, Λαύρος
Λαύρη, Λάουρο, Λαύρα, Λάουρα, Φλώρα, Φλωρή, Φλωρίτσα, Φλώρο και Φλώρη |


Γεγονότα

 

1841 – Ο εξελληνισμός του Καραγκιόζη πρέπει να ξεκίνησε το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα, από την Ήπειρο, όταν καραγκιοζοπαίχτες της εποχής εκείνης παρουσίαζαν την παράσταση με το Μεγαλέξανδρο και το φίδι, συνδέοντας έτσι για πρώτη φορά τον Καραγκιόζη με την ελληνική λαϊκή παράδοση. Και κατήγγηλλε ότι «αισχρών και ασέμνων πράξεων σκηναί παρίστανται δια των νευροσπάστων εις τα βωμολοχικά τοιαύτα των Ασιατών θέατρα», ώστε η διαφθορά να περνάει σε ολόκληρη την κοινωνία, αφού «απειράριθμον πλήθος διαφόρων παίδων, και πολλοί μάλιστα εκ των μαθητών των γυμνασίων και των σχολείων μας» σύχναζαν εκεί κάθε βράδυ «αδιακόπως».

Η Πάτρα ήταν το μέρος, όπου ο Καραγκιόζης εξελληνίστηκε οριστικά μέσα από τις καινοτομίες, που επέφερε σε πρόσωπα και θέματα ο καραγκιοζοπαίχτης Μίμαρος, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Δημητρίου Σαραντούνη (1865-1912).

Ο Μίμαρος δημιούργησε νέους χαρακτήρες (Κολλητήρι, Σιορ Διονύσιος, Βεληγκέκας), έστρεψε τις παραστάσεις του Καραγκιόζη και προς το ηρωικό δράμα (με αναφορές στους ήρωες του ‘21), μεγάλωσε τη σκηνή, τοποθετώντας την καλύβα και το σαράι, ενώ άρχισε να φτιάχνει τις φιγούρες με χαρτόνι και όχι από τενεκέ, όπως κατασκευάζονταν μέχρι τότε.

Ο μαθητής του Μίμαρου, Γιάννης Ρούλιας, δημιούργησε τον τύπο του Μπαρμπαγιώργου, ο Γιάννης Μώρος τον Σταύρακα και ο σπουδαίος καραγκιοζοπαίχτης Αντώνης Μόλλας (1871-1949) λιγότερο δημοφιλείς ήρωες, όπως τον Πεπόνια, τον Καικαί και τον Νώντα.

Οι παραστάσεις του Καραγκιόζη ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στη χώρα μας μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και προσέλκυαν κόσμο κάθε ηλικίας. Σταδιακά, μετά τον πόλεμο και με την άνοδο του κινηματογράφου, ο Καραγκιόζης άρχισε να χάνει την αίγλη του και περιορίστηκε μόνο στο παιδικό κοινό. Στις μέρες μας και τα παιδιά ακόμα δείχνουν να τον εγκαταλείπουν, έχοντας ανακαλύψει νέους ήρωες από την τηλεόραση και το διαδίκτυο.

 

 

2004 – Ιστορική μέρα για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες. Το αγώνισμα της σφαιροβολίας επιστρέφει στην κοιτίδα του, στο στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας, έπειτα από 1611 χρόνια. Νικητές αναδεικνύονται ο ουκρανός Γιούρι Μπιλόνογκ στους άνδρες και η κουβανέζα Γιουμιλεϊντι Κούμπα στις γυναίκες.

Η σφαιροβολία πραγματοποιήθηκε στο Στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας, χωρίς πρόχειρες κατασκευές και εξέδρες θεατών, χωρίς ηλεκτρονικούς πίνακες, και τεχνητό φωτισμό. Αξιοποιήθηκαν οι εγκαταστάσεις που υπήρχαν στην Ολυμπία και είχαν γίνει με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και την ιστορικότητα της περιοχής.

Πλην της τοποθέτησης κινητών βαλβίδων σφαιροβολίας, τοποθετήθηκε στο Στάδιο ο,τιδήποτε άλλο. Εκατόν πενήντα δημοσιογράφοι, 50 φωτορεπόρτερ, 40 μέλη της Αθηναϊκής Ολυμπιακής Ραδιοτηλεοπτικής και 50 εκπρόσωποι των δικαιούχων ραδιοτηλεοπτικού σήματος, πήραν ειδική διαπίστευση για το Στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας. Το αγώνισμα μπόρεσαν να το παρακολουθήσουν περίπου 15.000 θεατές, χωρίς εισιτήριο.

 

Γεννήσεις

 

1933 – Ρομάν Πολάνσκι (Roman Polanski, 18 Αυγούστου 1933) είναι Γαλλο-Πολωνός σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος και ηθοποιός έχοντας κάνει ταινίες στην Πολωνία, τη Βρετανία, την Αμερική και τη Γαλλία.

Γεννήθηκε στο Παρίσι από Πολωνούς γονείς Εβραϊκής καταγωγής και μετακόμισε με την οικογένειά του πίσω στην Πολωνία το 1937, λίγο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Επιβίωσε από το ολοκαύτωμα, σπούδασε στην Πολωνία και έγινε σκηνοθέτης σε εμπορικές ταινίες.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Γυμνός Πειρασμός (1962) έγινε στην Πολωνία και πήρε υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας αλλά νικήθηκε από την ταινία του Φεντερίκο Φελίνι 8 1/2. Από τότε έλαβε πέντε υποψηφιότητες Όσκαρ, μαζί με δύο Μπάφτα, τέσσερα Σεζάρ, μία Χρυσή Σφαίρα και ένα Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Κανών στη Γαλλία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο σκηνοθέτησε τρεις ταινίες, αρχίζοντας με την Αποστροφή (1965). Το 1968 μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες και εδραίωσε τη θέση του όταν σκηνοθέτησε τη βραβευμένη με Όσκαρ ταινία τρόμου Το Μωρό της Ρόζμαρι.

 

Θάνατοι

1936 – Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Κορυφαίος ισπανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας του 20ού αιώνα, υπήρξε μια από τις πιο φωτεινές αλλά και τραγικές μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η δημιουργία του κινείται ανάμεσα στην παράδοση και τον μοντερνισμό, με έργα που αγγίζουν τα αιώνια θέματα του έρωτα, της υπερηφάνειας, του πάθους και του θανάτου. Από το «Ρομανθέρο Χιτάνο» και τον «Θρήνο για τον Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας» έως τη θεατρική τριλογία «Ματωμένος Γάμος», «Γέρμα» και «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», ο Λόρκα σφράγισε την ισπανική και παγκόσμια γραμματεία.

Γεννημένος το 1898 στη Φουέντε Βακέρος της Ανδαλουσίας, μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον όπου η μουσική είχε ξεχωριστή θέση. Σπουδάζοντας στη Γρανάδα και αργότερα στη Μαδρίτη, βρέθηκε στο επίκεντρο της πολιτιστικής ζωής, δημιουργώντας στενές σχέσεις με προσωπικότητες όπως ο Σαλβαδόρ Νταλί, ο Λουίς Μπουνιουέλ και ο Ραφαέλ Αλμπέρτι. Η συνεργασία του με τον συνθέτη Μανουέλ ντε Φάγια και η έμπνευση από την ανδαλουσιανή και τσιγγάνικη παράδοση καθόρισαν τη λυρική του γλώσσα.

Το 1929 ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη, όπου η εμπειρία του από τον σύγχρονο αστικό πολιτισμό και το οικονομικό κραχ μετουσιώθηκε στο «Ένας ποιητής στη Νέα Υόρκη». Με την επιστροφή του στην Ισπανία, αφιερώθηκε στο θέατρο και, μέσα από τον θίασο «La Barraca», έφερε τα κλασικά έργα στο λαϊκό κοινό.

Το έργο του Λόρκα βρήκε απήχηση και στην Ελλάδα, με μεταφράσεις από τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Νίκο Γκάτσο και μελοποιήσεις από κορυφαίους συνθέτες, ανάμεσά τους ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Σταύρος Ξαρχάκος.

Τον Αύγουστο του 1936, στις πρώτες μέρες του Ισπανικού Εμφυλίου, ο Λόρκα συνελήφθη από τους φαλαγγίτες του Φράνκο στη Γρανάδα και εκτελέστηκε. Ο θάνατός του, τόσο βίαιος όσο και τα θέματα που σημάδεψαν το έργο του, τον μετέτρεψε σε αιώνιο σύμβολο ελευθερίας και δημιουργίας.

 

Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 0η Ι…………

 

————————————————————————
Πηγές: sansimera.gr, el.wikipedia