...
Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν»
| 14 Νοεμβρίου 2025 |
Είναι η 318η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 47 ημέρες για τη λήξη του.
🌅 Ανατολή ήλιου: 07:04 – Δύση ήλιου: 17:14 – Διάρκεια ημέρας: 10 ώρες 9 λεπτά
🌘 Σελήνη 24.2 ημερών
| Χρόνια πολλά στους: Φίλιππο, Φίλιππα, Φιλιππή και Φιλιππάκη |
Γεγονότα
1910 – Η 14η Νοεμβρίου 1910 σηματοδοτεί ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στην ιστορία της αεροπορίας: την πρώτη απονήωση αεροπλάνου από πλοίο. Ο πρωτοπόρος αμερικανός αεροπόρος Γιουτζίν Ιλάι κατάφερε να απογειώσει ένα διπλάνο Curtiss από ξύλινη εξέδρα που είχε ειδικά τοποθετηθεί στο κατάστρωμα του καταδρομικού USS Birmingham, ανοικτά της Βιρτζίνια. Το εγχείρημα αποτελούσε μέρος μιας σειράς πειραμάτων που είχε σχεδιάσει ο Ιλάι σε συνεργασία με τον κατασκευαστή αεροπλάνων Γκλεν Κέρτις, έπειτα από επαφές τους με το Υπουργείο Ναυτικών των ΗΠΑ τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Στόχος τους ήταν να αποδείξουν ότι αεροπλάνα μπορούσαν να επιχειρούν με ασφάλεια από πλοία, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μελλοντική Ναυτική Αεροπορία.
Η δοκιμή της 14ης Νοεμβρίου υπήρξε επιτυχής, αν και ο Ιλάι βρέθηκε για λίγο σε δύσκολη θέση όταν το αεροπλάνο άγγιξε τα κύματα πριν ανακτήσει ύψος. Ωστόσο, η πτήση απέδειξε ότι η απονήωση από πλοίο ήταν εφικτή. Η δεύτερη και ακόμη πιο εντυπωσιακή δοκιμή πραγματοποιήθηκε στις 18 Ιανουαρίου 1911, όταν ο Ιλάι απογειώθηκε από την ξηρά στο Σαν Φρανσίσκο και προσνηώθηκε στο πρυμναίο κατάστρωμα του θωρηκτού USS Pennsylvania, πάνω σε ειδικά κατασκευασμένη ξύλινη εξέδρα.
Κατά την προσνήωση χρησιμοποίησε μηχανισμό αγκίστρωσης με συρματόσχοινα δεμένα σε σάκους άμμου, προάγγελο των σύγχρονων συστημάτων ανάσχεσης που χρησιμοποιούνται σήμερα στα αεροπλανοφόρα. Λίγο αργότερα απονηώθηκε ξανά και επέστρεψε στην ξηρά, ολοκληρώνοντας έναν άθλο που άλλαξε για πάντα τις ναυτικές επιχειρήσεις και έθεσε τα θεμέλια της αεροπορικής ισχύος των μελλοντικών στόλων.
1989 – Ο Μάνος Χατζιδάκις ιδρύει την Ορχήστρα των Χρωμάτων, ένα μουσικό σύνολο που οραματίστηκε ως χώρο πρωτότυπων προγραμματισμών και αισθητικής τόλμης. Στόχος του ήταν η δημιουργία μιας επίλεκτης ορχήστρας που θα υπερέβαινε τα συμβατικά όρια της κλασικής μουσικής, παρουσιάζοντας έργα σπάνια, παραγνωρισμένα ή εντελώς καινούργια. Η πρώτη συναυλία της ορχήστρας πραγματοποιήθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1989 στο θέατρο «Παλλάς», σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής για τα μουσικά πράγματα της χώρας.
Το 1994, η Ορχήστρα των Χρωμάτων επανιδρύθηκε ως επιχορηγούμενος φορέας του Υπουργείου Πολιτισμού, γεγονός που της εξασφάλισε σταθερή λειτουργία και δυνατότητα να υλοποιεί το φιλόδοξο καλλιτεχνικό της σχέδιο. Έκτοτε, η ορχήστρα διοργανώνει κάθε χρόνο τον διεθνώς αναγνωρισμένο Διεθνή Διαγωνισμό Δημήτρης Μητρόπουλος για διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση. Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί σημείο αναφοράς για νέους δημιουργούς και μαέστρους από όλο τον κόσμο, συνεχίζοντας το πνεύμα ανανέωσης και υψηλής αισθητικής που πρέσβευε ο Χατζιδάκις.
Το ρεπερτόριο της Ορχήστρας των Χρωμάτων διακρίνεται για την τόλμη και την πρωτοτυπία του. Αποφεύγει τα τυποποιημένα πρότυπα και στρέφεται σε λιγότερο γνωστά έργα του 20ού αιώνα, ενώ συχνά προτείνει νέες προσεγγίσεις σε έργα παλαιότερου κλασικού ρεπερτορίου. Μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς της επικεντρώνεται στην προβολή Ελλήνων συνθετών, αλλά και στην ανάθεση νέων έργων σε σύγχρονους δημιουργούς. Οι θεματικοί κύκλοι συναυλιών της –«Ελληνική Μουσική», «Μουσική και Κινηματογράφος», «Μουσική και Λογοτεχνία», «Συνθέτες του 20ού αιώνα»– αποτυπώνουν τη φιλοσοφία της ορχήστρας: διάλογο των τεχνών, ανάδειξη του άγνωστου και διαρκή ανανέωση του μουσικού τοπίου.
Γεννήσεις
1949 – Βαγγέλης Γερμανός. Μία από τις πιο ξεχωριστές μορφές του ελληνικού τραγουδιού, γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά, μέσα σε λαϊκή οικογένεια. Η πρώτη του επαφή με τη μουσική ήρθε όταν η μητέρα του τού αγόρασε την πρώτη κιθάρα στα 11 του χρόνια. Πρώτος δάσκαλός του υπήρξε ο θρυλικός Δημήτρης Γκόγκος (Μπαγιαντέρας), διαμορφώνοντας από νωρίς το μουσικό του αισθητήριο. Μετά το Γυμνάσιο πήγε στη Θεσσαλονίκη, όπου φοίτησε για έναν χρόνο στο Τμήμα Μαθηματικών του ΑΠΘ, πριν μεταγραφεί στην Αθήνα για να συνεχίσει τις σπουδές του, παράλληλα με μαθήματα κιθάρας και θεωρητικών.
Η καλλιτεχνική του διαδρομή ξεκινά ουσιαστικά το 1972, όταν συνεργάζεται με τον Διονύση Σαββόπουλο στο Βρώμικο Ψωμί, παίζοντας ηλεκτρική κιθάρα και τζουρά, αλλά και συμμετέχοντας στα φωνητικά. Το 1981 κυκλοφορεί ο πρώτος προσωπικός του δίσκος, «Τα Μπαράκια», ο οποίος σημειώνει μεγάλη επιτυχία και τον καθιστά μια νέα, ιδιότυπη φωνή στο ελληνικό τραγούδι. Ακολουθούν οι δίσκοι «Ερωτικό Κούρδισμα» (1982), με την εμβληματική «Κρουαζιέρα», «Βραχυκύκλωμα» (1984), «Χάδια και Χαστούκια» (1985) και «Ασκήσεις» (1994), που επιβεβαιώνουν τη δημιουργική του συνέπεια.
Πέρα από τη μουσική, ο Γερμανός έχει εμφανιστεί σε τηλεοπτικές σειρές όπως ο Κόκκινος Κύκλος, αλλά και σε κινηματογραφικές παραγωγές, ενώ το 2014 συμμετείχε ως κριτής στο παιδικό talent show The Music School Greece. Η πορεία και το έργο του αποτέλεσαν το θέμα του ντοκιμαντέρ «Μέσα μου βλέπω μονάχα θάλασσα» (2019).
Το 2020 ερμήνευσε το παιδικό τραγούδι «Ποπ Κορν» του Hippoβρύχιου, συνεχίζοντας μια πολύχρονη πορεία που συνδυάζει ευαισθησία, χιούμορ και αβίαστη μουσικότητα.
Θάνατοι
1831 – Γκέοργκ Βίλχελμ Χέγκελ. Από τις πιο επιδραστικές μορφές της δυτικής φιλοσοφίας, γεννήθηκε στη Στουτγάρδη και σπούδασε Φιλοσοφία και Θεολογία στο περίφημο Θεολογικό Σεμινάριο του Τύμπινγκεν (1788–1793), όπου συναναστράφηκε με τον Χαίλντερλιν και τον Σέλλινγκ. Το 1801 έγινε υφηγητής στο Πανεπιστήμιο της Ιένας, όπου διαμόρφωσε τον πυρήνα του συστήματός του. Μετά τις αναταράξεις των Ναπολεόντειων πολέμων, εργάστηκε μεταξύ 1812–1816 ως διευθυντής γυμνασίου στη Νυρεμβέργη, μια περίοδο κατά την οποία έγραψε μεγάλο μέρος της Επιστήμης της Λογικής. Το 1816 διορίστηκε καθηγητής στη Χαϊδελβέργη και το 1818 στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, όπου εξελίχθηκε σε ηγετική μορφή της γερμανικής ακαδημαϊκής φιλοσοφίας και το 1830 έγινε πρύτανης.
Ο ίδιος δήλωνε συχνά αντιδιανοούμενος, επιτιθέμενος στη σχολαστική ακαδημαϊκή επίδειξη γνώσεων. Στην Ιστορία της Φιλοσοφίας γράφει σκωπτικά ότι οι «σοφοί καθηγητές» μοιάζουν με ζώα που «ακούν όλους τους ήχους μιας μουσικής, αλλά αδυνατούν να κατανοήσουν την ενότητα του έργου». Αντίστοιχα, κατέκρινε τη λατινική παιδεία, θεωρώντας ότι τα λατινικά επέτρεπαν στους μορφωμένους να διατυπώνουν στα λατινικά ιδέες που θα φαίνονταν γελοίες στα γερμανικά· η εκτόπιση των λατινικών, πίστευε, θα αποδυνάμωνε και τη ρωμαιοκαθολική παράδοση.
Η επίδρασή του υπήρξε τεράστια: από τον Μαρξ και τους νεοχεγκελιανούς έως τη σύγχρονη ηπειρωτική φιλοσοφία. Στον Νίκο Καζαντζάκη, ο χεγκελιανός ιδεαλισμός άφησε βαθύ αποτύπωμα. Στην Ασκητική η ιδέα του παγκόσμιου πνεύματος που εξελίσσεται διαμέσου της ανθρώπινης πράξης, καθιστώντας τον άνθρωπο συνδημιουργό της μοίρας του κόσμου, αποτελεί άμεσο απόηχο της χεγκελιανής σκέψης.
Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 14η Νοεμβρίου
————————————————————————
Πηγές: sansimera.gr, el.wikipedia


