Με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027
θα υλοποιηθεί το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά
Το έργο είναι προς ένταξη στο νέο χρηματοδοτικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Η υλοποίηση του έργου εκτιμάται πως θα συμβάλει στην τόνωση της εμπορικής / εξαγωγικής δραστηριότητας μέσω της σύνδεσης με τα Δυτικά Βαλκάνια. Επίσης η διασυνοριακή σύνδεση εξυπηρετεί τη Μακρο – περιφερειακή Στρατηγική Αδριατικής – Ιονίου (EUSAIR) και συγκεκριμένα τις Πολυτροπικές διαδρομές Αδριατικής – Ιονίου.
Ο διαγωνισμός για το έργο θα εκκινήσει όταν ολοκληρωθεί η ωρίμανση των μελετών από το υπουργείο Υποδομών και Υποδομών. Ο δρόμος για τον οποίο φορείς και τοπική κοινωνία ζητούσαν επιτακτικά εδώ και χρόνια είναι πλέον στην τελική ευθεία για να υλοποιηθεί. Άλλωστε οι Ηπειρώτες και ειδικότερα οι Γιαννιώτες θεωρούν την αναβάθμιση του δρόμου αυτού ως ένα εχέγγυο για την ανάπτυξη της περιοχής και την διασύνδεση της χώρας με τα Δυτικά Βαλκάκια και ειδικότερα τις Δαλματικές Ακτές.
Η αλήθεια είναι πως ακόμα και σήμερα, είναι πιο εύκολο σε έναν Έλληνα να πάει στο Βελιγράδι ή τη Σόφια, όχι όμως σε πόλεις όπως τα Τίρανα, η Ποντγκόριτσα, το Ντουμπρόβνικ ή το Σεράγεβο. Αυτές οι γειτονικές περιοχές εν μέρει και λόγω έλλειψης ενός σύγχρονου οδικού πλέγματος παραμένουν δύσκολα προσβάσιμες.
Σύμφωνα με το Google maps σήμερα για να πάει κάποιος από τα Ιωάννινα στο Ντουμπρόβνικ, θα χρειαστεί για μια απόσταση 556 χιλιομέτρων περισσότερες από 10 ώρες. Είναι μία διαδρομή σχεδόν παρόμοια με το Αθήνα-Θεσσαλονίκη που χρειάζονται 4 ώρες. Αυτή η προσθήκη επί ελληνικού εδάφους, του Ιωάννινα-Κακαβιά είναι ένα μεγάλο λιθαράκι στο να μπορεί η χώρα να αποκτήσει καλύτερες προσβάσεις και συναλλαγές με τους βαλκάνιους γείτονες της.
Πριν από μερικές εβδομάδες, η αλβανική κυβέρνηση προχώρησε τη διαγωνιστική διαδικασία για τον νέο οδικό άξονα Milot – Fier (μέρος του Παρανδριατικού Άξονα) που θα φέρει πιο κοντά την Κακαβιά με το Μαυροβούνιο. Σημειώνεται πως ο άξονας Milot-Fier θα είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Αλβανία με μέγιστη ταχύτητα τα 130 km/h και θα είναι πιστοποιημένος από την Ε.Ε. Με τα έργα στη γειτονική χώρα και το Ιωάννινα-Κακαβιά ο χρόνος Ιωάννινα-Ντουμπρόβνικ εκτιμάται ότι θα πέσει στις 5 ώρες.
Ποιο είναι το έργο
Σύμφωνα με τα όσα έχουν αποφασιστεί, ο άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά θα διαθέτει 1+1 λωρίδα και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι 12,5 μέτρα.
Στο υπουργείο Υποδομών μετά την παραλαβή των μελετών από την Περιφέρεια Ηπείρου, συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί η μελετητική ωρίμανση του έργου. Στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια συνολική επικαιροποίηση για να μπορέσει στο σύνολο του το έργο για να μπορέσει να εγκριθεί περιβαλλοντικά.
Ειδικότερα στο τμήμα αυτό έχουμε κατά τόπους κατασκευασμένα τμήματα όπου έχει γίνει διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδοστρώματος. Στο σύνολο του άξονα θα υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική διαπλάτυνση εφόσον οι καθημερινές ροές αυξηθούν.
Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο άξονας θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στον οποίο προβλέπονται 14 ανισόπεδοι κόμβοι. Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Η χρηματοδότηση
Το κόστος του έργου με τις τελευταίες εκτιμήσεις φτάνει τα 296 εκατ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κονδύλι θα υπάρξει και για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την απόδοση τμημάτων στο δημόσιο για την κατασκευή του δρόμου.
Η προετοιμασία της μελέτης θα ξεκινήσει με την πρόσληψη συμβούλων για να μπορεί το έργο να τρέξει πιο γρήγορα και να φτάσουμε στην έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την τελική έγκριση από την Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ αλλά και τις αρμόδιες διευθύνσεις των Βρυξελλών. Η ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται για το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.