Ἐν Ἀγρινίῳ τῇ 22α Μαρτίου | 1953: Ο Ευαγγελάτος για τον σιδηρόδρομο των ΣΒΔΕ


.

Aγρινιώτικο καλαντάρι

22 Μαρτίου

–  1900: Δημόσια αυτοκίνητη συγκοινωνία από το Αγρίνιο ως την Άρτα
1943: Ο Στυλιανός Χούτας αρχηγός των ΕΟΕΑ Βάλτου
1953: Ο Ευαγγελάτος για τον πτωχευμένο σιδηρόδρομο των ΣΒΔΕ –


22 Μαρτίου 1900

Με σύμβαση που υπογράφτηκε το Μάρτιο του 1900 εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα εταιρεία δημόσιας συγκοινωνίας με αυτοκίνητα που εκτελούσαν δρομολόγια ανάμεσα σε ορισμένες πόλεις της χώρας. Μία από αυτές ήταν και το Αγρίνιο, όπως αναφέρει στο φύλλο της 22ας Φεβρουαρίου 1900 το Σκριπ που συνδέονταν με δημόσιο αυτοκινητικό δρομολόγιο με την Άρτα.

Ο υπουργός Εσωτερικών είχε το δικαίωμα να διακόπτει αυτού του είδους τη συγκοινωνία εάν οι πόλεις συνδέονταν μεταξύ τους με σιδηρόδρομο καθώς και κάθε φορά που παρουσιάζονταν πρόβλημα στην οδοποιία.  Η τιμή του εισιτηρίου ήταν 15 λεπτά της δραχμής/ χιλιόμετρο για την πρώτη θέση και 12 λεπτά της δραχμής για την δεύτερη θέση και εκτός από τα δημόσια αυτοκίνητα (Δ.Χ.) είχαν δικαίωμα και τα ιδιωτικά (Ι.Χ.) να εκτελούν τα δρομολόγια, στα οποία όμως δεν επιτρεπόταν να διαθέτουν παραπάνω από μία θέση.

 

22 Μαρτίου 1943

Στις 22 Μαρτίου 1943 ο Στυλιανός Χούτας ορίζεται αρχηγός αρχηγός των Εθνικών Ομάδων Ελλήνων Ανταρτών (ΕΟΕΑ) Βάλτου. Αρχικά η στρατιωτική δύναμη που διοικούσε έλαβε την ονομασία «1ο Τάγμα Βάλτου» και αργότερα μετονομάστηκε σε «Ταξιαρχία Βάλτου» με δύναμη 1080 περίπου αντρών. Ως Αρχηγός Βάλτου, ο Στυλιανός Χούτας σημείωσε εξαιρετική πολεμική δράση σε σωρεία συμπλοκών και μαχών, που έδωσε εναντίον των δυνάμεων κατοχής, με αποκορύφωμα της δράσης του, τη μάχη στο Μακρυνόρος. Ενεπλάκη στις 23/2/43 με τους Ιταλούς στο Κλειδί, στις  5/7/43 με τους Ιταλούς στη γέφυρα Αχελώου, από τις 14 έως την 21/7/43 με τους Γερμανούς και τους Ιταλούς στο Μακρυνόρος, στις 14/8/43 με τους Γερμανούς στην περιοχή Ρέθα, από την 1η έως τις 4/10/43 με τους  Γερμανούς στο Τσακνοχώρι, από τις 21 έως τις 22/10/43 με τους Γερμανούς στη Καταβόθρα, και τέλος 5, 6 και 18/9/44 με τους Γερμανούς στον Άγιο Γεώργιο Φιλιππιάδος.

22 Μαρτίου 1953

Στις 22 Μαρτίου του 1953, η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ ζήτησε από τον πρώην Δήμαρχο Μεσολογγίου και πρώην σύμβουλο της εταιρείας του σιδηρόδρομου και βουλευτή του νομού εκείνη την περίοδο, Χρήστο Ευαγγελάτο, να ενημερώσει τους αναγνώστες της για τις πρωτοβουλίες που σχεδίαζε να υλοποιήσει η Κυβέρνηση Παπάγου, έτσι ώστε να μην «χαθεί» το τρένο από τη Δυτική Ελλάδα, μετά από το γεγονός ότι το 1952 η εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Βορειοδυτικής Ελλάδος» (Σ.ΒΔ.Ε.) είχε περιέλθει σε καθεστώς πτώχευσης ένα τόσο σημαντικό μεταφορικό μέσο για όλους.

 

Διαβάστε περισσότερα στο link που ακολουθεί:
Μία πρόταση του 1953
για τον πτωχευμένο Σιδηρόδρομο ΒορειοΔυτικής Ελλάδας

Φωτογραφία κορυφής: Ο Χρήστος Ευαγγελάτος με την Αλίκη Βουγιουκλάκη,
τον θεατρώνη Μήτσο Ζαβέρδα και δύο ακόμη ηθοποιών του θιάσου,
μπροστά στον Τάφο του Μάρκου Μπότσαρη το
1961
Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο  Μιλτιάδη Ζαβέρδα
Έρευνα – Κείμενα: Λ. Τηλιγάδας
——————————————————————————————————-
Η μνήμη είναι μια δυνατότητα για να διευρύνουμε το μέλλον
και όχι για  να το συρρικνώσουμε στο ήδη ξεπερασμένο παρελθόν


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *