...
Aγρινιώτικο καλαντάρι
1 Σεπτεμβρίου
1825: Ο Καραϊσκάκης στρατοπεδεύει στο Δραγάμεστο
1926: Εκτοπισμός καπνεργάτη – Ανοικτή επιστολή/καταγγελία καπνεργατών
1976: Ο Παναιτωλικός νικάει σε φιλικό τον ΑΟ Πατρών
1986: Η επαναλειτουργία του αρχαίου θεάτρου Οινιαδών (6η Μέρα)
1 Σεπτεμβρίου 1825
Ο Καραϊσκάκης, αμέσως μετά τη νικηφόρα μάχη που έδωσε στο Πετροχώρι στις 9 Αυγούστου, εγκαταλείπει το στρατόπεδό του στην Ανάληψη του Θέρμου και, περνώντας μέσα από την Ευρυτανία, κατευθύνεται στο Ξηρόμερο με σκοπό να εμποδίσει τον ανεφοδιασμό των Ομέρ Βρυώνη και Ρεσίτ Κιουταχή, που ήδη είχαν αρχίσει να πολιορκούν το Μεσολόγγι. Στις 28 Αυγούστου επιτίθεται στην οθωμανική φρουρά που είχε παραμείνει στον Μαχαλά για να εποπτεύει τα περάσματα, την εξοντώνει ολοκληρωτικά και την επόμενη μέρα φτάνει στο μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου Πόρτας στη Μπαμπίνη, όπου στρατοπεδεύει για δύο ημέρες και την 1η Σεπτεμβρίου του 1825 φτάνει στο Δραγαμέστο (Αστακός) όπου στήνει το νέο του στρατόπεδο στον λόφο του Προφήτη Ηλία.
1 Σεπτεμβρίου 1926
Παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες του Πάγκαλου, οι εκτοπισμοί εργατών συνεχίζονται αμείωτοι. Στο Τμήμα Μεταγωγών έφτασε από το Αγρίνιο, ο καπνεργάτης Βασίλης Ασίκης με προορισμό την Ανάφη, αναφέρει ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (1.9.1926), προσθέτοντας άλλο ένα όνομα στη λίστα των κομμουνιστών που διώκονται για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Η επίσημη απόφαση της Επιτροπής Δημοσίας Ασφαλείας τον χαρακτηρίζει «επικίνδυνο για τη δημόσια τάξη», ενώ η έφεση άλλων διωκόμενων, όπως του Ευσταθίου Δ. Αναστασίου, παραπέμπεται στην Υποδιοίκηση της Χωροφυλακής, αφήνοντας σαφή αίσθηση αυθαιρεσίας και φόβου.
Από την Αθήνα, οι εξόριστοι του Αγρινίου έστειλαν επίσης μια ανοικτή επιστολή στους συναγωνιστές τους, καταγγέλλοντας τον ρόλο των τοπικών κομματάρχων και των καπνεμπόρων που επιδιώκουν να τους απομακρύνουν πριν τις εκλογές, ώστε να ελέγξουν τη φωνή της εργατιάς. «[…] μαθαίνουμε πως παρεπιδημεί ενταύθα προ ημερών κάποιος Γεώργιος Μπουκογιάννης, εξ’ Αγρινίου, ο οποίος παρουσιαζόμενος ως μέγας κομματάρχης ζητεί, ανεβοκατεβαίνοντας, τα υπουργεία, την κεφαλήν μας επί πίνακι. Τον παραπέμπουμε σε σας, σύντροφοι και συντρόφισσές, για να κρίνετε τη διαγωγή που δείχνει για τους εργάτες, αφού σας είναι γνωστή και η παρελθούσα διαγωγή του. Είναι κι αυτός ένα όργανο των καπνεμπόρων. Ζητεί την εκτόπισιν μας γιατί την 24 Οκτωβρίου που θα γίνουν εκλογές και θα βγάλουμε, βέβαια, δικό μας βουλευτή σύντροφο να προλάβει, ώστε να είμαστε μακριά εμείς για να κάνει τη δουλειά όπως θέλει.» [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ (1.9.1926)] Οι εξόριστοι υπενθυμίζουν επίσης, ότι η εργατική τάξη διαθέτει στελέχη και μνήμη, και δεν θα υποταχθεί σε τέτοιες πολιτικές αυθαιρεσίες.
Η εικόνα είναι ξεκάθαρη: η κρατική καταστολή μετά την ματωμένη 9η Αυγούστου συνεχίζεται, η δικαιοσύνη παραμένει τυφλή και η εργατική τάξη καλείται να αντισταθεί σε μια εξουσία που επιχειρεί να σβήσει τις φωνές της με εξορίες, φόβο και πολιτική αδικία.
1 Σεπτεμβρίου 1976
Σε φιλικό αγώνα που πραγματοποιήθηκε στο γήπεδο του Παναιτωλικού, ανάμεσα στον Παναιτωλικό και τον Α.Ο. Πατρών, η ομάδα του Αγρινίου σημείωσε τρία (3) τέρματα και ο Α.Ο. Πατρών, ένα (1). Τα γκολ του Παναιτωλικού πέτυχαν οι: Παπαϊωάννου, Παππάς και Γούναρης, ενώ για την πατρινή ομάδα ο Μίχος. (ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 2.9.1976, σελ. 9)
1 Σεπτεμβρίου 1986
Έκτη μέρα του Workshop /Symposium με τίτλο: «Past Meaning And Contemporary Significance – Ancient Drama As A Transcultural Event» (Βιωματικό σεμινάριο/Συμπόσιο: «Από το παρελθόν στο παρόν: Η διαχρονική σημασία του αρχαίου δράματος ως διαπολιτισμικού γεγονότος»), το οποίο «άνοιξε» το Αρχαίο Θέατρο Οινιαδών.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα της μέρας τα εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν ήταν:
- 8:00 – 9:30 | ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΑΝΤΟΜΙΜΑΣ (Μη λεκτική έκφραση) με την τεχνική ki – aikido,
χορός και τραγούδι από το No και Kyogen (Andrew T. Tsubaki) - 10:00 – 11:00 | ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ του παραδοσιακού Ιαπωνικού θεάτρου (Andrew T. Tsubaki)
- 12:00 – 15:00 | ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ με σκηνές από την «Αντιγόνη» (James J. Christy)
- 15:15 | Γεύμα
- 19:00 – 23:00 | ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΣΚΗΣΕΩΝ με την μελέτη ενός πλήρους έργου του Kyogen (Andrew T. Tsubaki)
- 23:15 | Δείπνο
————————————————————————————————————————————————————–
Υποσημείωση: Οι χρονολογίες που καταγράφονται πριν την 16η Φεβρουαρίου 1923 είναι σύμφωνες με την χρονολόγηση των πηγών. Για την αντιστοίχιση με τη σημερινή χρονολόγηση πρέπει στην αντίστοιχη χρονολογία να προστεθούν 13 μέρες
Φωτογραφία: Ερειπωμένο σπίτι στο Δραγάμεστο Ξηρομέρου
Έρευνα – Κείμενα: Λ. Τηλιγάδας
——————————————————————————————-
Η μνήμη είναι μια δυνατότητα για να διευρύνουμε το μέλλον
και όχι για να το συρρικνώσουμε στο ήδη ξεπερασμένο παρελθόν


