Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ: Ελαφρύνσεις διοδίων ζητάει η Ένωση

Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αιτ/νίας (Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ)
για το θέμα των διοδίων κατά τη μετάβαση τους στις Μονάδες

Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας (Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ) επανέρχεται για άλλη μια φορά για την «επιβεβλημένη λήψη μέτρων» όπως αναφέρει σε επιστολή της προς την Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., για την οικονομική ελάφρυνση των μελών της από τα τέλη των διοδίων κατά την μετάβαση τους στις Μονάδες που υπηρετούν.

Το κείμενο της επιστολής αναφέρει:

«1. Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας (Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ), έχει αναδείξει πολλάκις το θέμα της οικονομικής επιβάρυνσης των στρατιωτικών από σταθμούς διοδίων κατά την μετάβαση τους στις Μονάδες που υπηρετούν. Επανερχόμαστε για άλλη μια φορά διότι, ειδικά την παρούσα περίοδο, κρίνεται όσο ποτέ άλλοτε επιβεβλημένη η λήψη μέτρων για την οικονομική ελάφρυνση των συναδέλφων από έξοδα που πλήττουν και επιβαρύνουν σημαντικά την επιβίωση των οικογενειών τους.

2. Η οικονομική κρίση που βιώνουμε, δημιουργεί νέες πραγματικότητες και η Πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει οποιοδήποτε οικονομικό αίτημα είχε απορριφθεί ή είχε παγώσει, για λόγους έλλειψης ρεαλιστικών επιχειρημάτων. Υπό αυτό το πλαίσιο ήταν και η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, (η) σχετικό, στην οποία τονίστηκε ότι: «……η απαλλαγή κοινωνικών ομάδων από την καταβολή τελών διοδίων δεν δύναται να υποστηριχθεί από τους αρμόδιους Φορείς, ώστε να καταστεί εφικτό η έκδοση ανάλογης Κοινής Υπουργικής Απόφασης.». Η συγκεκριμένη όμως τοποθέτηση του Υπουργείου δεν μπορεί πλέον να θεωρείτο ρεαλιστική και με βάση την σημερινή πραγματικότητα, καταρρίπτεται ολοσχερώς.

3. Η Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ. λοιπόν, μετά και τις πολυπληθείς οχλήσεις που δέχεται από συναδέλφους, καταθέτει νέα στοιχεία και ρεαλιστικές προτάσεις που μπορεί να δώσουν λύση επ’ ωφελεία των στελεχών των Ε.Δ. Αναλύοντας τα δεδομένα που υπάρχουν επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

    • α. Τα στελέχη που υπηρετούν σε Μονάδες της Αιτωλοακαρνανίας μετακινούνται από και προς τους τόπους διαμονής τους, χρησιμοποιώντας την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου, την Ιονία Οδό και την Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Ειδικά η διέλευση από την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου είναι ο μοναδικός τρόπος για μετάβαση, των στρατιωτικών που διαμένουν στην Ήπειρο, προς το στρατιωτικό Α/Δ Ακτίου και η μόνη εναλλακτική επαρχιακή διαδρομή χωρίς διόδια, είναι ο γύρος του Αμβρακικού κόλπου δια μέσω Αμφιλοχίας.
    • β. Στις Μονάδες της περιοχής, Μεσολόγγι – Αγρίνιο – Άκτιο, εκτελούνται δρομολόγια υπηρεσιακών λεωφορείων, για την εξυπηρέτηση του προσωπικού, μόνο από και προς το στρατιωτικό Α/Δ του Ακτίου με προορισμούς την Άρτα και το Αγρίνιο. Τα συγκεκριμένα δρομολόγια καλύπτουν μόνο εργάσιμες μέρες και ώρες και συνεπώς δεν εξυπηρετούν τα στελέχη σε αργίες και μη εργάσιμες ώρες. Για οποιαδήποτε άλλη μετακίνηση, προς τις Μονάδες Αγρινίου και Μεσολογγίου, δεν υφίσταται υπηρεσιακό λεωφορείο και αυτές πραγματοποιούνται με Ι.Χ. οχήματα, επιβαρύνοντας σημαντικά τα στελέχη με έξοδα καυσίμων και διοδίων.
    • γ. Στις περιπτώσεις που υφίσταται η επιλογή μετακίνησης από επαρχιακούς δρόμους, ώστε να αποφευχθεί το κόστος των διοδίων, υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι για την ζωή τους, μιας και οι εν λόγω οδικοί άξονες βρίσκονται σε κακή κατάσταση και συνεχώς καταγράφονται θανατηφόρα ατυχήματα.
    • δ. Η διαμονή των συναδέλφων σε πόλεις μακριά από την Μονάδα που υπηρετούν αποτελεί μια σημαντική πτυχή του προβλήματος των πανάκριβων μετακινήσεων τους. Όμως η μετακόμιση των οικογενειών τους σε περιοχές πλησίον της Μονάδας τους δεν είναι τις περισσότερες φορές κάτι εύκολο και ρεαλιστικό. Οι Μονάδες δεν διαθέτουν καθόλου ή πολύ λίγα οικήματα στέγασης, ενώ η εύρεση κατοικιών στις πλησιέστερες πόλεις είναι μια δύσκολη εξίσωση, λόγω κυρίως της σύγχρονης πραγματικότητας με τις ενοικιάσεις σπιτιών μέσω «Airbnb». Επίσης σε πολλές οικογένειες στρατιωτικών υπάρχουν σύζυγοι που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, με συνέπεια να είναι αδύνατη η αλλαγή κατοικίας, αφού θα χαθεί ο ένας μισθός από τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

4. Με βάση λοιπόν την νέα κατάσταση πραγμάτων και δεδομένου των παραπάνω σημείων που αναλύσαμε θα πρέπει τα συναρμόδια Υπουργεία, προεξέχοντος του ΥπΕΘΑ, ως ο πολιτικός προϊστάμενος των στελεχών των Ε.Δ., να ενσκήψουν στο πρόβλημα και να δείξουν εμπράκτως τον σεβασμό που συνεχώς διαμηνύουν στον δημόσιο λόγο τους, προς τους στρατιωτικούς ενώ παράλληλα οφείλουν να κρατήσουν ψηλά το αξιόμαχο των Ε.Δ. Δεν μπορεί η Πολιτεία να ζητεί την εμπλοκή των στρατιωτικών, σε κάθε κρίση που βιώνει η Χώρα, ακόμη και για θέματα που δεν είναι στα καθήκοντά τους, και από την άλλη να απαντά αρνητικά στην επίλυση προβλημάτων, χρησιμοποιώντας ως επιχείρημα ότι «…η απαλλαγή κοινωνικών ομάδων από την καταβολή τελών διοδίων δεν δύναται να υποστηριχθεί από τους αρμόδιους Φορείς…».

Με αυτή την λογική και η εμπλοκή των στρατιωτικών σε πολλές περιπτώσεις δεν δύναται να πραγματοποιηθεί διότι δεν συνάδει με το έργο και την αποστολή των Ε.Δ.

5. Θεωρούμε λοιπόν αυτονόητο, ότι η επίλυση του συγκεκριμένου θέματος πρέπει άμεσα να προβληματίσει τους αρμόδιους φορείς και να αναληφθούν τάχιστα πρωτοβουλίες που θα έχουν ως στόχο την οικονομική ελάφρυνση των στελεχών για την μετάβαση τους στις Μονάδες, όπου εκτελούν το καθήκον τους έναντι της Χώρας και των Ελλήνων πολιτών. Η Ένωση μας κατόπιν ενδελεχούς εξέτασης των υφιστάμενων και ρεαλιστικών δεδομένων προτείνει, για τις μετακινήσεις στελεχών που χρησιμοποιούν την Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και την Ιονία Οδό, να πραγματοποιηθεί από τις Υπηρεσίες του ΥπΕΘΑ καταγραφή των συναδέλφων και αριθμός των μετακινήσεων τους, ώστε έχοντας πλέον συγκεκριμένα στοιχεία κόστους να πραγματοποιηθεί διαβούλευση με τις εταιρείες για την έκδοση μιας κάρτας Ε.Δ., που θα έχει ως σκοπό την δωρεάν διέλευση των συγκεκριμένων συναδέλφων, ενώ παράλληλα θα πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες τροποποιήσεις των εν ισχύ νομοθετικών διατάξεων και συμβάσεων παραχώρησης. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να υπάρχουν δύο επιλογές:

    • α. Το κόστος των διελεύσεων που θα περιλαμβάνονται στις κάρτες θα αποτελούν δωρεά της ιδιωτικής εταιρείας προς το ΥπΕΘΑ και τα στελέχη των Ε.Δ.
    • β. Το κόστος των διελεύσεων θα επιβαρύνει μερικώς ή ολικώς συγκεκριμένες πιστώσεις του ΥπΕΘΑ ως μέτρο οικονομικής στήριξης και αναγνώρισης της πολύπλευρης προσφοράς των στελεχών των Ε.Δ. στην Πολιτεία.

6. Όσον αφορά την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου γνωρίζουμε, σύμφωνα με (ζ) σχετικό, ότι η αρμοδιότητα είσπραξης διοδίων τελών στο σταθμό του Ακτίου έχουν μεταβιβαστεί στην Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία είναι εταιρεία με μόνο μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ σύμφωνα με (στ) σχετικό, τα συγκεκριμένα θέματα δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ΤΑΙΠΕΔ. Συνάγεται λοιπόν το συμπέρασμα ότι για την συγκεκριμένη περίπτωση χρειάζεται πολιτική βούληση και συνεργασία των συναρμόδιων Υπουργείων. Άλλωστε ο κ. ΥΕΘΑ έχει δηλώσει επίσημα, (ε) σχετικό, ότι «Το ΥΠΕΘΑ καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την ενίσχυση του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, με οποιοδήποτε δυνατό τρόπο στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του, και είναι έτοιμο να συνεργασθεί με το καθ’ ύλη αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να εξετασθεί το ενδεχόμενο εξεύρεσης της προσφορότερης λύσης για το συγκεκριμένο ζήτημα.». Εκτιμούμε λοιπόν ότι είναι πλέον η πρέπουσα χρονική στιγμή για συνεργασία των δύο Υπουργείων με σκοπό την απαλλαγή αυτών των επιπρόσθετων οικονομικών βαρών από τα στελέχη του Ακτίου.

7. Επιπρόσθετα πρέπει να τονιστεί η αφιλοκερδής προσφορά των στρατιωτικών, που υπηρετούν στο στρατιωτικό Α/Δ Ακτίου, στην υποστήριξη των πολιτικών πτήσεων, όπου μέσω της σχετικής σύμβασης, (β) σχετικό, το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει από την Παραχωρησιούχο εταιρεία περισσότερα από 1.000.000€ ετησίως.

8. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα όσα αναφέρονται στις παρ. 6 και 7 του παρόντος προτείνουμε, για τις μετακινήσεις στελεχών που χρησιμοποιούν την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου για την εκτέλεση των υπηρεσιακών τους καθηκόντων και πέραν των τακτικών δρομολογίων με υπηρεσιακά λεωφορεία, την τροποποίηση της 6686/14-11-2014 2014 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών -Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΦΕΚ Β΄ 3086/2014) περί χωροθέτησης σταθμών διοδίων και καθορισμού τελών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους καθέτους άξονες αυτής, (α) σχετικό, με την προσθήκη στην παράγραφο 1, του άρθρου 6, της παρακάτω κατηγορίας (θ.) που έχει ως ακολούθως: «θ. Επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά κυριότητα σε στελέχη των Ε.Δ., τα οποία υπηρετούν στο στρατιωτικό Α/Δ Ακτίου, και διαμένουν μόνιμα σε περιοχές της Ηπείρου. Τα στελέχη θα πρέπει να προσκομίζουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση ειδικής κάρτας Ε.Δ. από τον σταθμό των διοδίων.» Το κόστος των εν λόγω διελεύσεων δύναται να καλυφθεί είτε μέσω του γενικού προϋπολογισμού λειτουργίας της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε., είτε μέσω μεταφοράς πιστώσεων που λαμβάνει το Ελληνικό Δημοσίο και τα οποία αναλύθηκαν στην παρ. 7 του παρόντος.

9. Συμπληρωματικά σας κοινοποιούμε τα (γ), (δ) σχετικά με παλαιότερες προτάσεις που είχαν κατατεθεί τόσο από την Ένωση μας, όσο και από την Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ. για την επίλυση θεμάτων που σχετίζονται με μετακινήσεις των στελεχών των Ε.Δ. από και προς τις Μονάδες που υπηρετούν.

Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές, Αγαπητέ κ. Πρόεδρε της ΠΟΜΕΝΣ,

10. Είναι απολύτως κατανοητό ότι εφόσον υπάρχει θετική διάθεση, πολιτική βούληση και συνεργασία των συναρμόδιων Υπουργείων με τους φορείς θεσμικής εκπροσώπησης των εν’ ενεργεία στρατιωτικών, δύναται να εξευρεθούν ρεαλιστικές λύσεις που θα δώσουν μια σημαντική και δίκαιη οικονομική ελάφρυνση στα στελέχη, δείχνοντας παράλληλα την έμπρακτη αναγνώριση της Πολιτείας στα όσα κατά καιρούς προσφέρουν οι στρατιωτικοί στην Πατρίδα. Αυτό αποτελεί καθήκον της κάθε Κυβέρνησης προς τα στελέχη των Ε.Δ. ώστε ο πολλαπλασιαστής ισχύος της αμυντικής θωράκισης της Χώρας, που είναι το ανθρώπινο δυναμικό, να λαμβάνει στήριξη και να διατηρείται το αξιόμαχο του στρατεύματος στο υψηλότερο επίπεδο.

11. Οι οικονομικές δυσχέρειες που δημιουργούνται σε παγκόσμιο επίπεδο και η γεωπολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή της Ελλάδος και της Ευρώπης, προστάζουν την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της Χώρας, αλλά και την στήριξη του προσωπικού που θα εγγυηθεί την ασφάλεια αυτής. Καλούμε λοιπόν τους κ.κ. Βουλευτές της Αιτωλοακαρνανίας και Ηπείρου, που κοινοποιείται το παρόν, να αποτελέσουν τους πρωτεργάτες της επίλυσης του συγκεκριμένου θέματος αλλά και πολλών άλλων χρόνιων ζητημάτων που απασχολούν τα στελέχη των Ε.Δ. Αναμένουμε πρωτοβουλίες από πλευράς σας, ώστε να αναδειχθούν οι προτάσεις μας, και ενέργειες ώστε από κοινού να ενημερώσουμε δια ζώσης τις Ηγεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων.

12. Τέλος καλούμε την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών – Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ. – να κοινοποιήσει την επιστολή μας στα συναρμόδια Υπουργεία και να αναλάβει κάθε δυνατή πρωτοβουλία προκειμένου να συζητηθούν δια ζώσης οι προτάσεις μας με τους υπεύθυνους φορείς.

Αγαπητά μέλη, αντιλαμβανόμαστε απόλυτα την απογοήτευση που νιώθετε από την μη επίλυση βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε. Κατανοούμε την ανησυχία σας που προκύπτει από τις παγκόσμιες εξελίξεις που θα επηρεάσουν την καθημερινότητα, αλλά και την επιβίωση των οικογενειών μας. Πρέπει να σταθούμε όλοι, ο ένας δίπλα στον άλλον, και μέσω της θεσμικής εκπροσώπησης να πιέσουμε μαζικά προς κάθε κατεύθυνση, ώστε το έργο που προσφέρουν στην Χώρα τα στελέχη των Ε.Δ. να χαίρει μιας δίκαιης και έμπρακτης ανταμοιβής.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ.
Ο Πρόεδρος | Ο Γεν. Γραμματέας
Χονδρογιάννης Βασίλειος | Λεμονιάς Απόστολος
6983505262 | 6983511103»

 


AgrinioStories