Άνεσις 7/4 – The Fabelmans

The Fabelmans
του Στίβεν Σπίλμπεργκ

Την Κυριακή 7 Απριλίου 2024, στις 11:00 π.μ.
στο πλαίσιο των προβολών για νέους και εφήβους
στον Δημοτικό κινηματογράφο ΑΝΕΣΙΣ

Ώρα προβολής: 11:00, το πρωί

Με αυτή την ημιαυτοβιογραφική κατάθεση ψυχής
για την επουλωτική δύναμη του σινεμά,
ο Σπίλμπεργκ αποδεικνύει ότι είναι ο καλύτερος,
ο ικανότερος, ο πιο τίμιος κινηματογραφικός παραμυθάς
της blockbuster γενιάς μας.

 

Είσοδος Ελεύθερη

 

 

Παραγωγή: Κρίστι Μακόσκο Κρίγκερ, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Τόνι Κούσνερ
Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ | Σενάριο: Στίβεν Σπίλμπεργκ, Τόνι Κούσνερ
Φωτογραφία: Γιάνους Καμίνσκι | Μοντάζ: Μάικλ Καν, Σάρα Μπρόσαρ
Μουσική: Τζον Γουίλιαμς
Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Γουίλιαμς, Πολ Ντάνο, Σεθ Ρόγκεν, Γκάμπριελ ΛαΜπέλ,
Τζίνι Μπερλίν, Τζούλια Μπάτερς, Ρόμπιν Μπάρτλετ, Κίλι Καρστέν, Τζουντ Χιρς
Διάρκεια: 151 λεπτά | Διανομή: Odeon

Νιου Τζέρσει, 1952. Μία παγωμένη νύχτα, ο Μπερτ και η Μίτζι Φέιμπελμαν παίρνουν τον μικρό γιο τους Σάμι για να δει την πρώτη του ταινία στο σινεμά της γειτονιάς. Κουρνιασμένος στην ασφάλεια της αγκαλιάς του μπαμπά και της μαμάς, ο Σάμι μαγεύεται, τρομάζει και συγκλονίζεται με το «The Greatest Show on Earth» του Σεσίλ Μπ. ΝτεΜίλ. Ειδικά η σκηνή της σύγκρουσης του τρένου αποτυπώνεται μέσα του, τον κάνει να πετάγεται τα βράδια από το κρεβάτι του. Ο εφυιής (και λίγο νερντ) μηχανικός Μπερτ θα εξηγήσει πρακτικά, επιστημονικά, στον πιτσιρικά πώς τα 24 καρέ φιλμ το δευτερόλεπτο δημιουργούν την ψευδαίσθηση αλήθειας. Η καλλιτέχνης, πιανίστρια, γεμάτη ενσυναίσθηση Μίτζι θα τον κοιτάξει απλώς στα μάτια και θα του πει: «οι ταινίες είναι όνειρα που κανείς ποτέ δεν ξεχνάει». Και κάπως έτσι ο Σάμι ερωτεύεται το σινεμά.

Κι όχι μόνο. Δεν αγαπά απλώς τι ταινίες. «Τα όνειρα που κανείς δεν ξεχνάει» θα τον βοηθήσουν να ξεχάσει τους πραγματικούς εφιάλτες. Η μητέρα του είναι που το καταλαβαίνει πρώτη και του δίνει κρυφά την Super 8 κάμερα του μπαμπά για να στήσει και να γυρίσει μια σύγκρουση με το παιδικό του τρενάκι στο υπόγειο. Κοιτώντας μέσα από το φακό, ο Σάμι αναπτύσσει το φίλτρο που του δίνει έλεγχο πάνω στις τρομακτικές αλήθειες της ζωής. Αυτή η επουλωτική δύναμη του σινεμά θα γίνει η λύτρωση που θα συνοδεύσει και την επώδυνη εφηβεία του. Οι συνεχείς μετακομίσεις λόγω της high tech δουλειάς του πατέρα του, η απιστία της μητέρας του με τον «θείο Μπέρνι», το διαζύγιο των γονιών του, το αντισημιτικό μπούλινγκ που δέχεται στο Γυμνάσιο, η πρώτη φορά που ο έρωτας του ράγισε την καρδιά. Γυρίζοντας ταινίες τις οικογενειακές εκδρομές ή τις κοπάνες με τους συμμαθητές, κλεισμένος στο δωμάτιό του με την μουβιόλα και τις σημειώσεις του, προβάλλοντας τα δημιουργήματά του στο πατρικό σαλόνι ή τον σχολικό χορό, ο Σάμι νιώθει ότι μόνο έτσι καταλαβαίνει, γλυκαίνει και αποδέχεται τον κόσμο. Αλλά και κάτι ακόμα: δεν είναι ο μόνος που γιατρεύεται. Το σινεμά του έχει τη δύναμη να επικοινωνήσει – γλιστρά από το τρεμάμενο φως του προβολέα και επουλώνει και τις καρδιές των θεατών του.

Αυτό δεν κάνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες ο… Στίβι; Με τις ταινίες του ο Στίβεν Σπίλμπεργκ δεν αγγίζει, ζεσταίνει, τεντώνει, ξεχειλώνει και τις δικές μας καρδιές; Δεν μάς προσφέρει τα πιο φανταχτερά, θεαματικά κινηματογραφικά παραμύθια με βιρτουόζικη δεξιοτεχνία στην κατασκευή τους (η τεχνική αριστεία του μπαμπά) και με το μαγικό άγγιγμα της αιώνια παιδικής του αθωότητας και φαντασίας (η ψυχή της μαμάς);

Πέρα από τις επιρροές των γονιών του όμως, η καθαρά δική του συνεισφορά είναι στη διόρθωση. Στη διόρθωση ενός κόσμου άδικου. Η πρόθεση των ιστοριών είναι πάντα ειλικρινής, αλλά η αλήθεια των ταινιών του είναι περασμένη από το γυαλόχαρτο της σπιλμπεργκικής θεραπευτικής επεξεργασίας: ξέρει ότι έχουμε κάτσει στις πολυθρόνες μας, στην ασφάλεια της δικής του αγκαλιάς, για να μάς απογειώσει σε έναν κόσμο που πάντα νικά η αθωότητα, για να μάς δείξει την έξοδο κινδύνου στην feel-good απόδραση, για να μάς προσφέρει κάτι γλυκό, ένα βάλσαμο από τις πίκρες της ζωής που θα μάς ξαναπεριμένουν έξω από την σκοτεινή αίθουσα, μετά τους τίτλους τέλους.

 

Διαβάστε περισσότερα στο link που ακολουθεί: The Fabelmans

Διαβάστε περισσότερα στην ενότητα
με click στο Posted in Τέχνες