Υπ. Οικονομικών: Nέο πρόγραμμα 55 – 67 ετών μέσω ΔΥΠΑ | Ενίσχυση των δήμων


.

Υπουργείο Οικονομικών – ΚΕΔΕ

Πρόγραμμα απασχόλησης ανέργων 55 – 67
Οικονομική ενίσχυση Δήμων


Η ΔΥΠΑ αναμένει το πράσινο φως από το ΥΠΟΙΚ
για το άνοιγμα της νέας περιόδου του προγράμματος

Nέο πρόγραμμα απασχόλησης
ανέργων 55 – 67 ετών στο Δημόσιο μέσω ΔΥΠΑ

Χατζηδάκης: Τέσσερις παρεμβάσεις οικονομικής ενίσχυσης
της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
ΚΕΔΕ: Οι αποδόσεις στους δήμους θα έπρεπε να είναι 7,9 δις ευρώ
και η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι 2,2 δις ευρώ.

Παράθυρο για νέο πρόγραμμα απασχόλησης της ΔΥΠΑ για ανέργους 55 – 67 ετών στο δημόσιο άφησε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης την  Παρασκευή (1.11.24). Ο κος Χατζηδάκης, μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση της περιφερειακής ένωσης δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) ανέφερε πως «προφανώς στηρίζουμε το πρόγραμμα (σ.σ. επιχορήγησης απασχόλησης ανέργων 55 – 67 ετών μέσω ΔΥΠΑ) στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας και των δημοσιονομικών οροφών του προϋπολογισμού προκειμένου η χώρα να μην επιστρέψει στη διαδικασία των υπερβολικών ελλειμμάτων και νέων κρίσεων».

Η σχετική ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ για την ομιλία του κου Χατζηδάκη έκανε λόγο για συνέχιση – και το 2025 -του προγράμματος επιχορήγησης για την απασχόληση ανέργων 55 έως 67 ετών σε φορείς του δημοσίου τομέα.

«Έχουμε, σήμερα 17.000 ενεργές περιπτώσεις αυτή την ώρα που υπηρετούν σε διάφορους δημόσιους τομείς» ανέφερε ο Κ. Χατζηδάκης. «Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε επαινετικά σε αυτό το πρόγραμμα. Το προβάλαμε και είμαστε περήφανοι, είναι το πιο χρήσιμο πρόγραμμα που προωθεί η ΔΥΠΑ» σημείωσε συμπληρώνοντας ότι και ως Υπουργός Εργασίας στο παρελθόν και ως Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τώρα έχει υπογράψει την επέκταση του προγράμματος αθροιστικά κατά 11.000 ανέργους. «Προφανώς στηρίζουμε το πρόγραμμα στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας και των δημοσιονομικών οροφών του προϋπολογισμού προκειμένου η χώρα να μην επιστρέψει στη διαδικασία των υπερβολικών ελλειμμάτων και νέων κρίσεων. Αλλά πάντως έχουμε δώσει μέχρι στιγμής ένα ποσό που αγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ για τη στήριξη του προγράμματος» υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

Η ΔΥΠΑ αναμένει το πράσινο φως από το ΥΠΟΙΚ για το άνοιγμα της νέας περιόδου του προγράμματος, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει κλειδώσει ακόμα κάποιο συγκεκριμένο πλήθος νέων επιδοτούμενων ανέργων.

Το εν λόγω πρόγραμμα απευθύνεται σε:

  • α) κάθε είδους Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αποκεντρωμένες Υπηρεσίες ή/και περιφερειακές Διευθύνσεις των φορέων Κεντρικής Διοίκησης,
  • β) επιχειρήσεις, φορείς και οργανισμούς του δημοσίου τομέα, που ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα,
  • γ) επιχειρήσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού (Δήμων και Περιφερειών) του ν.3852/2010 (Α΄ 87) που ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα.

Ωφελούμενοι είναι άνεργοι, εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. οι οποίοι διαθέτουν συμπληρωμένο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης, ηλικίας άνω των 55 ετών.

Η διάρκεια του προγράμματος είναι 12 μήνες, με δυνατότητα επέκτασης για άλλους 12 μήνες, και το ποσό της μηνιαίας επιχορήγησης ανέρχεται στο 75% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους με ανώτατο όριο τα 750 ευρώ.

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε επίσης στις εξής τέσσερις παρεμβάσεις ενίσχυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης:

  1. Αύξηση 36% στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που κατανέμονται στους Δήμους σε σχέση με το 2019. Όπως σημείωσε ο Υπουργός από τα 1,8 δισ. ευρώ που διατέθηκαν στους Δήμους το 2019, πλέον οι πόροι φθάνουν στα 2,5 δισ. ευρώ αποτελώντας μία από τις σημαντικότερες αυξήσεις στα κονδύλια του προϋπολογισμού σε σύγκριση με το 2019. Επιπρόσθετα, τόνισε ότι:
    1. η νεότερη τακτική επιχορήγηση για το 2024 προς τους Δήμους όλης της χώρας ήταν 145 εκατ. ευρώ, από τα οποία, ποσό 36,5 εκατ. περίπου αφορούσε ειδικά στους Δήμους της Αττικής,
    2. οι Δήμοι θα λάβουν 90 εκατ. ευρώ για κάλυψη ληξιπρόθεσμων οφειλών τους μετά από συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών,
    3. πρόσφατα χορηγήθηκε ποσό 25 περίπου εκατ. ευρώ προς τους Δήμους, για την εξόφληση υποχρεώσεων από δικαστικές αποφάσεις.
  2. Διάθεση έκτακτων ενισχύσεων περί των 500 εκατ. ευρώ από το 2019 προς τους Δήμους της Αττικής. Με επιπλέον 23 εκατ. για τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές, και περίπου 5,7 εκατ. μόνο το 2024 για την πυροπροστασία.
  3. Αύξηση του προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 27%. «Πέραν των προβλέψεων που είχε αρχικά ο προϋπολογισμός του 2024, πρόσφατα φέραμε συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 900 εκατ. ευρώ που οδηγεί σε αύξηση 27% για να πληρώσουμε, μεταξύ άλλων, ολοκληρωμένα έργα και των δήμων της χώρας. Δεν υπερηφανεύομαι για αυτό. Θέλω να σας καταστήσω κοινωνούς διότι θα δοθούν κάποιες ανάσες και επειδή δεν έχει κλείσει ακόμα η χρονιά ενδεχομένως να υπάρξουν και άλλες πρωτοβουλίες» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης. «Ξέρουμε τις ανησυχίες σας και επιχειρούμε, χάρη στην υπεραπόδοση του προϋπολογισμού και της οικονομίας, χάρη στην ανάπτυξη και στα θετικά αποτελέσματα που έχουμε από τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, να αξιοποιήσουμε τους παραπάνω πόρους, μεταξύ των άλλων, για να καλυφθούν και οι δικές σας ανάγκες» υπογράμμισε.
  4. Δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπαμε αποπληρωμή έως 60 δόσεις και ειδική μέριμνα για τους ευάλωτους οφειλέτες.

Τι λέει για όλα αυτά η ΚΕΔΕ

Η πρώτη διαπίστωση από την ανάγνωση του Προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 που έκανε το ΔΣ της ΚΕΔΕ είναι ότι διαφαίνεται μεγάλη απόκλιση των πόρων που δικαιούνται οι δήμοι και των πόρων που αποδίδονται Ειδικότερα για το 2024 με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3852/2010) οι αποδόσεις στους δήμους θα έπρεπε να είναι 7,9 δις ευρώ και η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι 2,2 δις ευρώ.

Οι επιπλέον επιχορηγήσεις των δήμων για το 2024, όπως ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Εσωτερικών Θ. Λιβάνιο, είναι 140 εκ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση, 90 εκ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, 28 εκ. ευρώ επιπλέον για λειτουργικές δαπάνες σχολείων και 100 εκ. ευρώ για τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, συνολικά 350 εκ. ευρώ.

Το 2025 οι δήμοι προβλέπεται να έχουν καθαρή αύξηση των ΚΑΠ σε σχέση με το 2024, κατά 53 εκ. ευρώ ήτοι 2,277 δις ευρώ, για την κάλυψη του αυξημένου μισθολογικού κόστους των υπαλλήλων και την αύξηση των αποδοχών των αιρετών.

Επιπλέον στο «καλάθι» των ΚΑΠ θα παραμείνει το ποσό των 50 εκ. ευρώ, το οποίο εξοικονομείται από τη μείωση της εισφοράς των δήμων στο «Λογαριασμό Εξυγίανσης των ΟΤΑ» από 2% στο 0,5% όπως ανακοινώθηκε από το υπουργό Εσωτερικών.

Συνολικά δηλαδή λόγω της αύξησης και της εσωτερικής εξοικονόμησης πόρων, οι ΚΑΠ θα αυξηθούν κατά 103 εκ. ευρώ. Ωστόσο οι αποδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού στους ΟΤΑ για το 2025, σύμφωνα με τον Ν.3852/2010 θα έπρεπε να είναι 8,3 δις ευρώ.

Να σημειωθεί επίσης ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το ανώτατο πλαφόν χρηματοδότησης των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού για το 2025 ορίζεται στα 3, 841δις ευρώ.

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ απαιτεί να γίνουν αποδεκτές στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί στη Βουλή οι προτάσεις της:

  • Εφαρμογή του Ν. 3852/10 χωρίς παρεκκλίσεις και παρερμηνείες.
    Κατάργηση του άρθρου 31 Ν 5047/23 με το οποίο αποδίδεται το 90% των προβλεπόμενων πόρων στους δήμους.
    Κατάργηση του άρθρου του άρθρου 38 παρ. 1 του Ν. 5143/24 που ορίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων 3.841 εκ. €.
    Χρονοδιάγραμμα απόδοσης παρακρατηθέντων πόρων στους δήμους.
    Απόδοση τριών έκτακτων τακτικών επιχορηγήσεων στους δήμους ύψους 450 εκ. €. εντός του 2024.
    Κατάργηση / Επαναφορά / Απόδοση τελών
    – Κατάργηση του τέλους ταφής και την επιστροφή των παρακρατήσεων.
  • – Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους
  • – Αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που απαλλάσσει σήμερα τους παραχωρησιούχους από την καταβολή ανταποδοτικών τελών.
  • – Επαναφορά του ανταποδοτικού τέλους των πετρελαιοειδών στους δήμους, του τέλους παρεπιδημούντων στο 2% (από 0,5%), των τελών σύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου καθώς και την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα τέλη υπεδάφους.
  • – Απόδοση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση από έσοδο του Κεντρικού κράτους, απ’ ευθείας στους δήμους, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη.

 

——————————————————————————————————-
ΥΠΟΙΚ και ΚΕΔΕ