Η βολική θεωρία του ανθρώπινου λάθους

Η θεωρία του ανθρώπινου λάθους
είναι πολύ βολική για την εξουσία
στρέφει την ευθύνη σε ένα και μόνο πρόσωπο
και αποτρέπει την έρευνα
από το να εξετάσει την υπόθεση ενός συστημικού λάθους
  • του Γιάννη Αλμπάνη

Στο ερώτημα αν θα γίνει ενδελεχής έρευνα για τις ευθύνες της τραγωδίας στα Τέμπη ή θα αναζητηθεί ένας αποδιοπομπαίος τράγος, την απάντηση την έδωσε Μητσοτάκης με το διάγγελμά του. Η τραγωδία οφείλεται «κυρίως σε ανθρώπινο λάθος». Το «πόρισμα» Μητσοτάκη έρχονται να επιβεβαιώσουν τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ που μιλάνε ξανά και ξανά για το «ανθρώπινο λάθος». Πρέπει να εμπεδώσουμε ότι για όλα φταίει ο σταθμάρχης…

Σε ποια χώρα όμως από αυτές τις οποίες η κυβέρνηση προβάλλει ως πρότυπα, θα έβγαινε ο πρωθυπουργός να προκαταλάβει το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής των εμπειρογνωμόνων; Έχει γίνει έλεγχος αν υπήρξε και κάποιου είδους βλάβη ή τεχνική αστοχία; Πολύ περισσότερο, πώς είναι δυνατόν εν έτει 2023 οι ζωές εκατοντάδων ανθρώπων να εξαρτώνται από τις κινήσεις ενός και μόνο ανθρώπου, ο οποίος αποκλείεται να μην κάνει λάθος κάποια στιγμή; Ποιες ήταν οι δικλείδες ασφαλείας ώστε το (αναπόφευκτο κάποια στιγμή) ανθρώπινο λάθος να μην οδηγήσει στην τραγωδία;

Η θεωρία του ανθρώπινου λάθους είναι πολύ βολική για την εξουσία, γιατί στρέφει την ευθύνη σε ένα και μόνο πρόσωπο και αποτρέπει την έρευνα από το να εξετάσει την υπόθεση ενός συστημικού λάθους. Αν φταίει για όλα ο σταθμάρχης, δεν χρειάζεται να διερευνηθεί:

  • – γιατί δεν ήταν σε λειτουργία τα αναγκαία ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία φαίνεται ότι έχουν δημοπρατηθεί εδώ και χρόνια,
  • – τι ακριβώς έχει συμβεί με τα έργα για τα οποία δίνεται πακτωλός δημοσίου χρήματος και τελειωμό δεν έχουν,
  • – ποια μέτρα είχαν ληθφεί για να αποτραπεί η τραγωδία, δεδομένης της απουσίας των ηλεκτρονικών συστημάτων,
  • – πώς ακριβώς εκπαιδεύεται και τι φόρτο εργασίας έχει το προσωπικό που καλείται να δουλέψει με όρους της δεκαετίας του ‘50,
  • – αν το κράτος άσκησε με επάρκεια τα εποπτικά καθήκοντά για να προστατευτούν οι ανθρώπινες ζωές,
  • – γιατί είχαν αγνοηθεί επιδεικτικά οι προειδοποιήσεις των συνδικαλιστών που είχαν προβλέψει ακριβώς τι επρόκειτο να συμβεί,
  • – ποια είναι επίπτωση στην ασφάλεια των επιβατών από το μοντέλο της τριχοτόμησης/ιδιωτικοποίησης των σικδηροδρόμων.

Η θεωρία του ανθρώπινου λάθους είναι πολύ βολική, γιατί η αναζήτηση ενός αποδιοπομπαίου τράγου απαλλάσσει του ιθύνοντες της κυβέρνησης και των σιδηροδρόμων από τις ευθύνες τους, οι οποίες ενδεχομένως δεν είναι μόνο πολιτικές. Απαλλάσσει επίσης από την ευθύνη του ένα ολόκληρο σύστημα αρπακτικότητας, αδιαφορίας και ανικανότητας. Ένα σύστημα που δεν σταματάει να γεννάει “ανθρώπινα λάθη” και “εθνικές τραγωδίες”.

 

Πηγή

AgrinioStories