...
Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν»
| 10 Σεπτεμβρίου 2025 |
Είναι η 253η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 112 ημέρες για τη λήξη του.
🌅 Ανατολή ήλιου: 07:02 – Δύση ήλιου: 19:41 – Διάρκεια ημέρας: 12 ώρες 38 λεπτά
🌖 Σελήνη 17.7 ημερών
| Χρόνια πολλά στους: Κλήμη, Κλημεντίνη, Κλημεντίνα, Μηνοδώρα,
Μητροδώρα Πουλχερία, Πουλχερίνα, Πουλχερίτσα, Πουλχέρω και Πουλχέρη |
Γεγονότα
1995 – Προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους η ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα», που κέρδισε το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ των Καννών.
Ένας Έλληνας σκηνοθέτης γυρίζει από την εξορία και αρχίζει ένα ταξίδι στα Βαλκάνια, αναζητώντας τρεις χαμένες μπομπίνες φιλμ των αδελφών Μανάκη, των πρωτοπόρων κινηματογραφιστών που έφεραν τον κινηματογράφο στα Βαλκάνια στις αρχές του 20-ού αιώνα. Η αναζήτηση των φιλμ μεταφορικά απεικονίζει την αναζήτηση μιας κοινής ιστορίας των Βαλκανικών χωρών.
Στο δρόμο της αναζήτησης, ο σκηνοθέτης περνάει από τη Φλώρινα, την αγαπημένη πόλη του Αγγελόπουλου, όπου πραγματοποιούνται διαδηλώσεις και αντι-διαδηλώσεις με αίτια την προβολή μιας ταινίας του. Μετά τη Φλώρινα, ο σκηνοθέτης μπαίνει σε ένα ταξί, για να πάει στα Βαλκάνια, σε αναζήτηση των ανέκδοτων έργων των αδελφών Μανάκη. Όταν το χιόνι αρχίζει να πέφτει βαρύ, ο ταξιτζής σταματάει και λέει: «Ξέρεις κάτι; Η Ελλάδα πεθαίνει. Πεθαίνουμε σα λαός. Κάναμε τον κύκλο μας, δεν ξέρω πόσες χιλιάδες χρόνια, ανάμεσα σε σπασμένες πέτρες και αγάλματα.Και πεθαίνουμε…. Αλλά αν είναι να πεθάνει η Ελλάδα, να πεθάνει γρήγορα. Γιατί η αγωνία κρατάει πολύ και κάνει πολύ θόρυβο…»
Η διαδρομή του πρωταγωνιστή είναι μεγάλη. Από την Αλβανία στα Σκόπια, μετά στη Φιλιππούπολη, μετά στο Βουκουρέστι και στο Βελιγράδι για να καταλήξει στο Σαράγιεβο. Στη διαδρομή αυτή έχουμε κάποιες μνημειώδεις σεκάνς, με εκείνη του αγάλματος του Λένιν επάνω στη φορτηγίδα να είναι επικυρίαρχη. Οι τρεις μπομπίνες είναι τελικά στο Σαράγιεβο, στα χέρια του επιμελητή της ταινιοθήκης, που είχε προσπαθήσει αρκετές φορές να τις εμφανίσει, έχει κάνει πρόοδο, αλλά δεν έχει ολοκληρώσει την εμφάνιση.
2009 – «Λεφτά υπάρχουν» λέει σε προεκλογική ομιλία του ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου, και αναγγέλλει αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό, αν κερδίσει τις εκλογές.
Τον Δεκέμβριο του 2008, μιλώντας για τον προϋπολογισμό στη Βουλή, ο Κώστας Σημίτης προειδοποίησε ότι οι εταίροι στην Ε.Ε., μπροστά στον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της Ελλάδας, σχεδιάζουν να την παραπέμψουν στο ΔΝΤ.
Τον Σεπτέμβριο του 2009, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής –ο οποίος παρατηρούσε για καιρό αμέριμνος τα ελλείμματα να διογκώνονται– πριν αποδράσει από την εξουσία, ανακοίνωσε στη ΔΕΘ το «πάγωμα» των μισθών στο Δημόσιο. Ο τότε διεκδικητής της πρωθυπουργίας Γιώργος Παπανδρέου απέρριψε το «πάγωμα» και υποστήριξε ένα πρόγραμμα αύξησης των δαπανών του κράτους. Σε προεκλογική ομιλία του του στην Κοζάνη στις 10/9/2019 είπε: «Ρωτούν συνέχεια πού θα βρείτε τα λεφτά. Λεφτά υπάρχουν, αν τα διεκδικήσεις. Αν τα προσελκύσεις με επενδύσεις.
Αν νοικοκυρέψεις το κράτος. Αν αξιοποιήσεις τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας μας. Ώστε να αυγατίσουν και να διαμορφώσουν, να δημιουργήσουν έναν νέο πλούτο. Αλλά αυτά θέλουν σχέδιο. Θέλουν σχέδιο που να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και όχι το συμφέρον των κομματικών παραγόντων, των ημέτερων και των ισχυρών της χώρας μας».
Γεννήσεις
1933 – Καρλ Λάγκερφελντ. Γεννήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 1933 στο Αμβούργο της Γερμανίας. Γονείς του ήταν η Ελίζαμπεθ Μπάλμαν και ο επιχειρηματίας Ότο Λάγκερφελντ, ο οποίος είχε εταιρεία παραγωγής συμπυκνωμένου γάλακτος.
Ανατράφηκε με πολλές ανέσεις, διαμορφώνοντας, παράλληλα, μια αντισυμβατική προσωπικότητα. Ονειρευόταν να φύγει από τη Γερμανία και να ακολουθήσει το όνειρό του να σχεδιάζει, οπότε μέχρι να φτάσει στην ηλικία των 6 ετών, είχε μάθει μόνος του γαλλικά και αγγλικά. Ο ίδιος αφαίρεσε το “τ” από το τέλος του επιθέτου του προκειμένου να το κάνει πιο εμπορικό, όταν κυκλοφόρησε τη δική του συλλογή «Karl».
Το 1952 μετακόμισε στο Παρίσι και μία πασαρέλα του Κριστιάν Ντιόρ στάθηκε η αφορμή για να ανακαλύψει το πάθος του για τη μόδα.[19] Δύο χρόνια αργότερα, μαγνήτισε τον σχεδιαστή μόδας Πιέρ Μπαλμέν στον διαγωνισμό Secretariat International de la Laine και έγινε προσωπικός βοηθός του. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με την διεύθυνση του οίκου Ζαν Πατού το 1959, ενώ ταυτόχρονα ακολούθησε μια ελεύθερη σταδιοδρομία. Έρχεται το 1964 και εντάσσεται στο γαλλικό οίκο Chloe, όπου παράγει έτοιμα ενδύματα και αξεσουάρ μέχρι το 1983.
Τα κομμάτια του ήταν πολυτελή, άνετα, μποέμ, ρομαντικά, καταγράφοντας πιστά τον ριζοσπαστισμό της δεκαετίας του ’70.
Το 1965, εντάχθηκε στην Fendi, όπου ασχολήθηκε κυρίως με τη γούνα. Μέχρι το τέλος του, δημιούργησε μόδα γεμάτη χιούμορ, στιλ και ειρωνεία. Το καλοκαίρι του 2015, ίδρυσε εκθέσεις «haute fourrure», με το ακρωνύμιο «FF», ακόμα δημοφιλές σήμερα, έδωσε στην γούνα μια διάσταση διασκεδαστική. Μετά από αυτό η γούνα δεν απευθυνόταν μόνο στις κυρίες της υψηλής κοινωνίας, αλλά και στη γενιά της δεκαετίας του 1980 και 1990. Αναμφίβολα υπήρξε ο μεγαλύτερος πυλώνας του ιταλικού οίκου Fendi, μέχρι σήμερα.
Το 1983 εντάσσεται στον οίκο της Σανέλ και ξεκινά να δημιουργεί. Ο Λάγκερφελντ είναι αυτός που σχεδίασε και το διάσημο λογότυπο του οίκου μόδας. Σταδιακά, από σχεδιαστής έφτασε στο τιμόνι της Σανέλ ως Καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι και τον θάνατο του. Στενή συνεργάτιδα του για 32 χρόνια παρέμεινε η Βιρτζινί Βιάρ, η οποία μετά τον θάνατο του ανέλαβε την θέση του.
Η περιουσία του Λάγκερφελντ υπολογίζεται στα 125 εκατ. δολάρια. Ήταν ο πιο ακριβοπληρωμένος καλλιτεχνικός διευθυντής στον κόσμο. Κατείχε επίσης αρκετά εστιατόρια, μια ομάδα μαζορέτων και το δικό του εμπορικό σήμα βότκας. Στις επιλογές των μοντέλων, ο Λάγκερφλεντ είχε προσωπική λίστα με τα αγαπημένα του μοντέλα που πίστευε ότι πρέσβευαν το στυλ της Chanel. Ανάμεσα σε αυτά ήταν η Βανέσα Παραντί, η Κίρστεν Στιούαρτ και η Κάρα Ντελεβίν.
Θάνατοι
2010 – Γκιζέλα Ντάλι. Η Αδαμαντία Μαυροειδή, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 23 Αυγούστου του 1937. Σπούδασε χορό στη σχολή Ανωμερίτη και υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Σχολείου.
Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1960 στην κωμωδία «Ραντεβού στη Βενετία» του μετέπειτα συζύγου της Ντίμη Δαδήρα. Στη συνέχεια διακρίθηκε, κυρίως, για τις συμμετοχές της σε ερωτικές ταινίες («Αμαρτωλές», «Μιρέλα, η σάρκα της ηδονής» κ.ά.) και αναδείχθηκε σε σύμβολο του σεξ τις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70.
Ο φακός αποτύπωσε το τέλειο σώμα της σε πολλές αποκαλυπτικές σκηνές που έκοβαν την ανάσα στον ανδρικό πληθυσμό της εποχής. Στο θέατρο εμφανίστηκε, κυρίως, σε παραστάσεις επιθεώρησης.
Μετά το χωρισμό της με τον σκηνοθέτη Ντίμη Δαδήρα, εγκατέλειψε τη σόου-μπιζ κι εγκαταστάθηκε στη Νάξο, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Το 2004 εμφανίστηκε για τελευταία φορά στη μεγάλη οθόνη, παίζοντας ένα χαρακτηριστικό ρόλο στην ταινία του Γιώργου Πανουσόπουλου «Τεστοστερόνη». Η Γκιζέλα Ντάλι πέθανε στη Νάξο στις 10 Σεπτεμβρίου 2010, σε ηλικία 73 ετών.
Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 10η Σεπτεμβρίου
————————————————————————
Πηγές: sansimera.gr, el.wikipedia


