Μνήμη χρονολογίου της 10ης Νοεμβρίου


...

Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν»

| 10 Νοεμβρίου 2025 |

Είναι η 314η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 51 ημέρες για τη λήξη του.
🌅  Ανατολή ήλιου: 07:00 – Δύση ήλιου: 17:17 – Διάρκεια ημέρας: 10 ώρες 17 λεπτά
🌖  Σελήνη 20.3 ημερών

| Χρόνια πολλά στους: Αρσένιο, Αρσενία, Εραστό, Εράστη, Ηρωδίωνα,
Ηρωδιάδα, Ροζαλία, Ροζίτα, Σωσίπατρο, Μίλο, Μίλη, Μίλωνα,
Ορέστη, Ορεστία, Ορεστιάδα, Ωρίωνα και Ωριώνη. |


Γεγονότα

 

1924 – Ταραχές και συγκρούσεις ξεσπούν στην Καβάλα, μεταξύ καπνεργατών από τη μία πλευρά, και στρατού και χωροφυλακής από την άλλη.

Στη δεκαετία του 1920, η Καβάλα, η «Μέκκα του καπνού», έσφυζε από ζωή και ένταση. Περίπου 160 καπνομάγαζα λειτουργούσαν στην πόλη, απασχολώντας χιλιάδες καπνεργάτες που επεξεργάζονταν τα φημισμένα χωρικά καπνά, προτού αυτά εξαχθούν στο εξωτερικό. Η εργασία ήταν εξαντλητική, όμως αποτελούσε τη βασική πηγή επιβίωσης για σχεδόν όλους τους κατοίκους. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, οι πρόσφυγες που κατέφθασαν στην περιοχή δεν είχαν ακόμη προσαρμοστεί, και οι τριβές ανάμεσα σε καπνεργάτες και καπνεμπόρους ήταν καθημερινές.

Η σπίθα που άναψε την εξέγερση ήρθε όταν ο καπνέμπορος Γρηγοριάδης προσπάθησε να εξαγάγει ανεπεξέργαστα καπνά, παρακάμπτοντας τη δουλειά των εργατών. Οι καπνεργάτες αντέδρασαν βίαια, και η πόλη μετατράπηκε σε πεδίο μάχης. Η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ κυκλοφόρησε σε δεύτερη έκδοση με τον τίτλο «Κομμουνιστικαί Ταραχαί εν Καβάλα», περιγράφοντας τις αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ χωροφυλάκων και εργατών. Σύμφωνα με τα τηλεγραφήματα της 10ης Νοεμβρίου, δύο νεκροί και περισσότεροι από τριάντα τραυματίες ήταν ο απολογισμός των επεισοδίων, ενώ μεταξύ των τραυματιών υπήρχαν αξιωματικοί και στρατιώτες. Η πόλη βυθίστηκε στον πανικό· τα καταστήματα έκλεισαν και οι κάτοικοι κλείστηκαν στα σπίτια τους.

Τη νύχτα, η Καβάλα θύμιζε στρατόπεδο πολιορκημένο. Ο στρατός φρουρούσε κάθε δρόμο με γεμάτα όπλα, ενώ ζητήθηκαν ενισχύσεις από το Πράβι. Λίγες ημέρες αργότερα, οι συλληφθέντες δικάστηκαν στο στρατοδικείο Καβάλας. Ανάμεσά τους ήταν ο Γεώργιος Σταυρόπουλος, γενικός γραμματέας της έκτης καπνεργατικής ένωσης, ο Παρασκευάς Μακέδος και ο Δημητράτος, ο οποίος αργότερα θα γινόταν υπουργός Εργασίας επί Μεταξά.

Η αντιπολίτευση κατηγόρησε στη Βουλή τον υπουργό Εσωτερικών Γεώργιο Κονδύλη, θεωρώντας τον υπεύθυνο για την αιματοχυσία και για τη δημιουργία φασιστικών εργατικών οργανώσεων στην Καβάλα και τη Δράμα — μια από τις πρώτες σκιές κρατικής καταστολής του οργανωμένου εργατικού κινήματος στην Ελλάδα.

 

 

2015 – Περισσότεροι από 540.000 μετανάστες έφτασαν στα ελληνικά νησιά το πρώτο δεκάμηνο του 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της Frontex, αριθμός δεκατρείς φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2014. Η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο της μεγαλύτερης προσφυγικής κρίσης που γνώρισε η Ευρώπη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς χιλιάδες άνθρωποι επιχειρούσαν καθημερινά να περάσουν από τα τουρκικά παράλια προς το ανατολικό Αιγαίο.

Οι Σύροι πρόσφυγες συνέχισαν να αποτελούν τη μεγαλύτερη ομάδα αφιχθέντων, ωστόσο, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Οργανισμού, σημειώθηκε και σημαντική αύξηση των Αφγανών τις τελευταίες εβδομάδες του έτους. Μόνο τον Σεπτέμβριο του 2015, πάνω από 150.000 άτομα επιχείρησαν το επικίνδυνο ταξίδι από την Τουρκία στην Ελλάδα, όταν τον Οκτώβριο του 2014 ο αριθμός αυτός δεν ξεπερνούσε τις 8.500.

Κατά το ίδιο διάστημα, οι παράνομες διελεύσεις των ευρωπαϊκών συνόρων στα δυτικά Βαλκάνια έφτασαν περίπου τις 500.000, κυρίως στα σύνορα Ουγγαρίας και Κροατίας με τη Σερβία. Η πλειονότητα των μεταναστών που εντοπίστηκαν στην περιοχή είχαν φτάσει προηγουμένως στα ελληνικά νησιά και στη συνέχεια ταξίδεψαν βόρεια, μέσω ΠΓΔΜ και Σερβίας, προς την κεντρική Ευρώπη.

Η Frontex απασχολούσε τότε 114 αξιωματικούς σε Λέσβο και άλλα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, ενισχύοντας τις ελληνικές αρχές στην ταυτοποίηση και καταγραφή των αφίξεων. Μόνο στη Λέσβο υπηρετούσαν 37 αξιωματικοί, οι οποίοι συμμετείχαν σε πιλοτικό πρόγραμμα ταχείας καταγραφής, με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής για τους νεοαφιχθέντες.

Ο Οργανισμός είχε ήδη δηλώσει την πρόθεσή του να ενισχύσει την παρουσία του στα ελληνικά χερσαία σύνορα με την ΠΓΔΜ και την Αλβανία, αλλά και στα σύνορα Κροατίας–Σερβίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικότερα οι ροές μεταναστών και προσφύγων που κατευθύνονταν τότε προς την Ευρώπη.

 

Γεννήσεις

 

1928 – Ένιο Μορικόνε. Υπήρξε Ιταλός συνθέτης, ενορχηστρωτής και μαέστρος, ένας από τους πιο παραγωγικούς και επιδραστικούς δημιουργούς κινηματογραφικής μουσικής όλων των εποχών. Έγραψε μουσική για πάνω από 500 ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, καθώς και έργα σύγχρονης κλασικής μουσικής, επηρεάζοντας γενιές συνθετών και σκηνοθετών.

Γεννήθηκε στη Ρώμη και άρχισε να συνθέτει από τα εφηβικά του χρόνια. Από το 1946 είχε ήδη γράψει πάνω από 100 κλασικά έργα, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1950 εργάστηκε ως ενορχηστρωτής για την RCA, συνεργαζόμενος με γνωστούς καλλιτέχνες όπως ο Πωλ Άνκα, ο Τσετ Μπέικερ και η Μίνα. Η παγκόσμια αναγνώριση ήρθε τη δεκαετία του 1960, όταν συνεργάστηκε με τον Σέρτζιο Λεόνε και άλλους Ιταλούς σκηνοθέτες, συνθέτοντας τις εμβληματικές μουσικές των γουέστερν της Τριλογίας των Δολαρίων: Για μια Χούφτα Δολάρια, Μονομαχία στο Ελ Πάσο και Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχημος.

Τη δεκαετία του 1970 ο Μορικόνε συνέθεσε μουσική για πλήθος ειδών — από κωμωδίες έως δράματα και θρίλερ. Θρυλικές συνθέσεις του όπως The Ecstasy of Gold, A Man with Harmonica, Here’s to You και Chi Mai καθιερώθηκαν παγκοσμίως. Υπήρξε επίσης μέλος του πειραματικού συνόλου Il Gruppo, ενώ το 1978 έγραψε το επίσημο τραγούδι του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 διακρίθηκε και στο Χόλιγουντ, συνεργαζόμενος με τους Τζον Κάρπεντερ, Μπράιαν ντε Πάλμα, Όλιβερ Στόουν και Τζουζέπε Τορνατόρε (Cinema Paradiso). Η μουσική του χρησιμοποιήθηκε αργότερα από τον Κουέντιν Ταραντίνο σε ταινίες όπως Kill Bill και Django: Ο Τιμωρός.

Τιμήθηκε με τιμητικό Όσκαρ το 2007 και το Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής το 2016 για το Οι Μισητοί 8. Κέρδισε επίσης τρία Γκράμι, τρεις Χρυσές Σφαίρες και έξι BAFTA. Πέθανε το 2020 στη Ρώμη, σε ηλικία 91 ετών, αφήνοντας πίσω του ένα έργο που σημάδεψε την παγκόσμια κινηματογραφική ιστορία

 

Θάνατοι

1891 Αρθούρος Ρεμπό. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του συμβολισμού και θεμελιωτής της μοντέρνας ποίησης, παρά το γεγονός ότι εγκατέλειψε οριστικά τη λογοτεχνία σε ηλικία μόλις είκοσι ετών. Το έργο του, αν και σύντομο σε έκταση, υπήρξε επαναστατικό, εισάγοντας νέες μορφές έκφρασης, ρυθμού και γλώσσας που επηρέασαν βαθιά τους υπερρεαλιστές, τους μοντερνιστές και πλήθος μεταγενέστερων ποιητών.

Ανάμεσα στα έργα του ξεχωρίζουν οι συλλογές «Μια Εποχή στην Κόλαση» (Une Saison en Enfer) και «Εκλάμψεις» (Illuminations). Η Εποχή στην Κόλαση υπήρξε το μοναδικό βιβλίο που εξέδωσε ο ίδιος, ως μια μορφή ποιητικής εξομολόγησης και αποχαιρετισμού στην τέχνη. Αντίθετα, τα περισσότερα ποιήματά του δημοσιεύτηκαν χωρίς τη συγκατάθεσή του ή εν αγνοία του, συχνά από φίλους και εκδότες που διαισθάνθηκαν τη σημασία του έργου του.

Γεννήθηκε στη Σαρλβίλ των Αρδεννών, σε μια επαρχιακή γαλλική πόλη όπου πέρασε τα νεανικά του χρόνια. Από πολύ νωρίς έδειξε εξαιρετική ευφυΐα και ποιητική ευαισθησία, ενώ η γνωριμία του με τον Πωλ Βερλαίν τον οδήγησε σε μια θυελλώδη προσωπική και καλλιτεχνική σχέση. Η κοινή τους ζωή στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες υπήρξε εκρηκτική και δραματική, σημαδεμένη από πάθος, βία και ακραίες συγκρούσεις, ώσπου ο Βερλαίν τον πυροβόλησε, γεγονός που σήμανε το τέλος της σχέσης τους και της ποιητικής του περιόδου.

Μετά το 1875, ο Ρεμπώ εγκατέλειψε την ποίηση και ξεκίνησε μια περιπετειώδη ζωή περιπλανώμενος σε δεκατρείς χώρες. Έζησε ως ναύτης, έμπορος, εργάτης και εξερευνητής στην Ανατολική Αφρική, κυρίως στο Άντεν και την Αιθιοπία. Όταν πέθανε από καρκίνο στα 37 του, το έργο του άρχιζε μόλις να αναγνωρίζεται, καθιστώντας τον μυθική μορφή της παγκόσμιας ποίησης.

 

Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 10η Νοεμβρίου

 

————————————————————————
Πηγές: sansimera.gr, el.wikipedia

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *