Γιάννενα: Έκθεση φωτογραφίας του Σ. Μαυρομμάτη

Αποσπάσματα – Δυσδιάκριτες πραγματικότητες
στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία,
με φωτογραφίες του διεθνούς φήμης φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Ίδρυμα Παναγιώτη & Έφης Μιχελή διοργανώνει την έκθεση

Ο Σωκράτης Μαυρομμάτης, ο οποίος υπήρξε επικεφαλής φωτογράφος στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης του Υπουργείου Πολιτισμού (1979 – 2010), ασχολείται με την αρχαιολογική φωτογραφία και συνδυάζει με μοναδικό τρόπο το διττό της χαρακτήρα: την φωτογραφική τεκμηρίωση των αρχαιοτήτων με την καλλιτεχνική τους παρουσίαση. Οι αρχαιότητες που φωτογραφίζει βρίσκονται σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας και αποτελούν σταθμούς στην αρχαιολογική επιστήμη και ιστορία της τέχνης. Το συνδετικό στοιχείο των φωτογραφιών είναι η αποσπασματική απόδοση μνημείων και αντικειμένων, που φέρνει στο προσκήνιο ανεπαίσθητες λεπτομέρειες.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Πολλαπλών Εκδηλώσεων του Βυζαντινού Μουσείου Ιωαννίνων (Ακρόπολη Ιτς Καλέ) από τις 11 Απριλίου 2022 έως τις 31 Iουλίου  2022.

Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος από το έργο του διεθνούς φήμης φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη, που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην «εφαρμοσμένη» αρχαιολογική φωτογραφία. Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από τον ίδιο τον φωτογράφο και περιλαμβάνει τόσο ασπρόμαυρες όσο και έγχρωμες φωτογραφίες. Τα έργα που απεικονίζονται προέρχονται από μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας καθώς και από την καταγραφή των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη.

Οι φωτογραφίες του Μαυρομμάτη δεν αποτελούν απλώς τεκμήρια για τους αρχαιολόγους μελετητές –αναδεικνύοντας λεπτομέρειες πολλές φορές αθέατες στο γυμνό μάτι–, αλλά αποκαλύπτουν την προσωπική του συγκίνηση. Το βλέμμα του είναι παρόν και διακριτό. Μέσα από αυτό προβάλλονται σημαντικά στοιχεία μνημείων και αρχαιολογικών ευρημάτων.

«Η αισθητική στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία διαμορφώθηκε στα πρώτα εκατό περίπου χρόνια φωτογραφικής παρουσίασης μνημείων και αντικειμένων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Από τη δεκαετία του 1850 έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η μετατροπή της έγχρωμης πραγματικότητας σε μαυρόασπρη καθιέρωσε την ανάγνωση του αρχαίου κόσμου με αφαιρετικό τρόπο και κατά συνέπεια με αποδοχή της καλλιτεχνικής υπόστασης της απεικόνισής του.

Τα επόμενα χρόνια, που η έγχρωμη αποτύπωση ξεπέρασε τις αδυναμίες της ως προς την αξιοπιστία και την αντοχή της στον χρόνο, οι φωτογραφημένες αρχαιότητες έχασαν κάπως εικαστικά, αλλά κέρδισαν σε τεκμηρίωση.

Στην ήδη διαμορφωμένη αισθητική της μαυρόασπρης απόδοσης, το χρώμα ανάγκασε φωτογράφους και κοινό στην αποδοχή μιας «αλήθειας» πιο κοντά στην πραγματικότητα, προσθέτοντας όμως μια νέα παράμετρο που αναζητούσε νέες φόρμες, αφηρημένα σχήματα, αλλά και λεπτομέρειες ενός απροσδόκητου μικρόκοσμου, μιας δυσδιάκριτης πληροφορίας σε ένα μικρό απόσπασμα.

Τα συνδετικά στοιχεία που συνοψίζουν το περιεχόμενο αυτής της παρουσίασης είναι η αποσπασματική απόδοση μνημείων και αντικειμένων που φθάνουν έως τη λεπτομέρεια ενός σχεδόν αόρατου σημείου, εκεί που η τεκμηρίωση και η εικαστική πρόθεση συνυπάρχουν. Όλες οι εικόνες εντάσσονται στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία και έχουν γίνει για τις ανάγκες καταγραφής των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη και την εικονογράφηση αρχαιολογικών βιβλίων και καταλόγων».

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη, κατά τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του Βυζαντινού Μουσείου, τηρώντας τα μέτρα για την αποφυγή της διασποράς της covid 19 και τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ.

 


AgrinioStories