...
Aγρινιώτικο καλαντάρι
23 Δεκεμβρίου 1928
1928: «Πάτραι – Κρυονέρι, κι από κει…»
1949: Ο Αμερικάνος διοικητής του ΙΚΑ, Πάουελ, στο Αγρίνιο
1949: Παναιτωλοακαρνανικό Καπνικό Συνέδριο στο Αγρίνιο»
23 Δεκεμβρίου 1928
Σχολιάζοντας το οδικό δίκτυο της Αιτωλοακαρνανίας και της Ευρυτανίας, το ΕΜΠΡΟΣ, αναφέρεται εκτενώς σε έναν οδικό άξονα, που όπως αποδεικνύεται ταλαιπωρεί για αιώνες τους Αιτωλοακαρνάνες και τους Ευρυτάνες. «Ο λαός της υπαίθρου, εκείνος που πληρώνει το μεγαλύτερο μέρος των κρατικών δαπανών», αναφέρει, «δεν λαμβάνεται καν υπόψη. Αυτή είναι η αλήθεια — και να γιατί. Από την εποχή που “λύτρωσε” το δύσμοιρο αυτό κράτος, το αεράκι του πολιτισμού, χάρη στον έναν ή στον άλλον πολιτικό, έφτασε σε πολλές επαρχίες: δρόμοι αμαξιτοί, σιδηρόδρομοι, βατές διαδρομές. Στη Φθιώτιδα και την Αιτωλοακαρνανία; Τίποτα. Σαν να διαγράφηκαν από τον χάρτη της Ελλάδας. Η Καλυδώνα στέκει αιώνιος μάρτυρας της ελληνικής οπισθοδρομικότητας. Πάτρα–Κρυονέρι, κι από εκεί ένα κάρο μέχρι το Αγρίνιο για την Αιτωλοακαρνανία. Ένας και μοναδικός αμαξιτός για τη Φθιώτιδα. Ο δρόμος Λαμίας–Καρπενησίου κατόρθωσε μεν να γίνει, αλλά παραμένει σχεδόν πάντα αδιάβατος — χάρη στις “κρατικές φροντίδες”.
Αυτά έγραφε το Εμπρός στις 23 Δεκεμβρίου του 1928 σε ένα ρεπορτάζ για το Νεοχώρι Τυμφρηστού με τίτλο «η φτώχεια και η ανάγκη των πολιτών». Και χωρίς να παραγνωρίζει κανείς τη σπουδαιότητα του σιδηρόδρομου, οι δρόμοι, τότε, στο νομό ήταν μόνο για κάρα. Ακόμα όμως και σήμερα, αποτελεί «όνειρο θερινής νυκτός» ο δρόμος που θα ενώσει το Αγρίνιο με τη Λαμία.
23 Δεκεμβρίου 1949
Ο Αμερικάνος διοικητής του ΙΚΑ, Πάουελ, που έφθασε στο Αγρίνιο την προηγούμενη μέρα παρακάλεσε το Δήμαρχο της πόλης Σεβαστιανό Καρβούνη να παραχωρήσει ο Δήμος έναν κατάλληλο χώρο για να αναγερθεί μια πολυκλινική και ακόμα έναν για γραφεία του τοπικού υποκαταστήματος. Το κτίριο θα αναγερθεί με δαπάνες του σχεδίου Μάρσαλ. (ΕΜΠΡΟΣ, φύλ. 23/12/1949, Σελ. 6)
23 Δεκεμβρίου 1961
Για την επόμενη μέρα Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 1962 προγραμματίστηκε Παναιτωλοακαρνανικό Καπνικό Συνέδριο στο Αγρίνιο για να διαμαρτυρηθούν οι καπνοπαραγωγοί για τη μη απορρόφηση των καπνών της σοδειάς του 1961. Σ’ αυτό θα παρθούν αποφάσεις για την παραπέρα συνέχιση του αγώνα. (ΕΜΠΡΟΣ, φύλ. 23/12/1949, Σελ. 16)
————————————————————————————————————————————————————–
Υποσημείωση: Οι χρονολογίες που καταγράφονται πριν την 16η Φεβρουαρίου 1923 είναι σύμφωνες με την χρονολόγηση των πηγών. Για την αντιστοίχιση με τη σημερινή χρονολόγηση πρέπει στην αντίστοιχη χρονολογία να προστεθούν 13 μέρες
Παραπομπές:
Πηγή:
Φωτογραφία:
Έρευνα – Κείμενα: Λ. Τηλιγάδας
——————————————————————————————-
Η μνήμη είναι μια δυνατότητα για να διευρύνουμε το μέλλον
και όχι για να το συρρικνώσουμε στο ήδη ξεπερασμένο παρελθόν


