Aγρινιώτικο καλαντάρι
17 Ιουλίου
1898: Οι Αγρινιώτες διαμαρτύρονται κατά του Αστυνόμου
1954: Εγκαίνια του αρδευτικού φράγματος του Αχελώου
17 Ιουλίου 1898
Μία ομάδα έγκριτων πολιτών του Αγρινίου έστειλε τηλεγράφημα στην εφημερίδα ΣΚΡΙΠ με το οποίο διαμαρτύρονται κατά του αστυνόμου Αγρινίου Βαγγέλη Κωστούλα, ο οποίος, όπως καταγγέλλουν επιτέθηκε κατά του διευθυντή της εφημερίδας ΗΧΩ του Αγρινίου. Ο Υπουργός Εσωτερικών, συνταγματάρχης Γεώργιος Κόρπας οφείλει, σημειώνει ο συντάκτης του μονόστηλου, να πάρει υπόψη τις διαμαρτυρίες αυτές και να διδάξει σ’ αυτόν τον αστυνόμο ότι αν θέλει να συνεχίσει τα κατορθώματα των Γκέκηδων πρέπει να καταταγεί στον τουρκικό στρατό. (ΣΚΡΙΠ, 21/7/1898)
17 Ιουλίου 1954
Στο Αγρίνιο καταφθάνουν με ειδική πτήση οι κορυφαίοι υπουργοί της κυβέρνησης Παπάγου για να εγκαινιάσουν ένα έργο-σταθμό στην ιστορία των εγγειοβελτιωτικών παρεμβάσεων της χώρας: το φράγμα του Αχελώου. Ήταν η πρώτη ουσιαστική προσπάθεια αξιοποίησης του τεράστιου υδατικού δυναμικού του ποταμού για την άρδευση των εύφορων αλλά άνυδρων πεδιάδων της Δυτικής Στερεάς.
Το όλο εγχείρημα είχε δρομολογηθεί λίγους μήνες νωρίτερα, όταν –σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική» της 8ης Ιανουαρίου 1954– το υπουργείο Συντονισμού ετοίμαζε τις πρώτες δημοπρασίες για τα φράγματα του Αχελώου και του Αξιού. Λίγο αργότερα, στις 6 Φεβρουαρίου, υπεγράφη η διακήρυξη της δημοπρασίας από τον ίδιο τον υπουργό Δημοσίων Έργων, Κωνσταντίνο Καραμανλή. Το έργο προϋπολογιζόταν σε 43 δισεκατομμύρια δραχμές και θα εκτελούνταν από Έλληνες τεχνικούς μέσα σε δύο χρόνια. Η περιοχή παρέμβασης κάλυπτε 173.000 στρέμματα στην πεδιάδα του Αγρινίου και του Οζερού.
Η έναρξη των εργασιών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, έγινε στις 13 Μαρτίου του ίδιου έτους, με ανάδοχο την Εταιρεία Οδών και Οδοστρωμάτων. Οι μηχανές είχαν ήδη πάρει μπρος και όλα ετοιμάζονταν για τα επίσημα εγκαίνια.
Τα εγκαίνια έγιναν με κάθε επισημότητα το απόγευμα της 17ης Ιουλίου. Το κυβερνητικό σχήμα με επικεφαλής τον Καραμανλή, αλλά και τους υπουργούς Καψάλη, Ράλλη, Λεβαντή και Νικολίτσα, πέταξε προς το Αγρίνιο για να παραστεί στη θεμελίωση. Από εκεί, η αποστολή θα συνέχιζε την επομένη προς τη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια των φραγμάτων του Αλιάκμονα και του Αξιού.
————————————————————————————————————————————————————–
Υποσημείωση: Οι χρονολογίες που καταγράφονται πριν την 16η Φεβρουαρίου 1923 είναι σύμφωνες με την χρονολόγηση των πηγών. Για την αντιστοίχιση με τη σημερινή χρονολόγηση πρέπει στην αντίστοιχη χρονολογία να προστεθούν 13 μέρες
Φωτογραφία: Θεμελίωση αρδευτικών έργων Αχελώου
Πηγή: Αρχείο του Ιδρύματος «Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής»
Έρευνα – Κείμενα: Λ. Τηλιγάδας
——————————————————————————————-
Η μνήμη είναι μια δυνατότητα για να διευρύνουμε το μέλλον
και όχι για να το συρρικνώσουμε στο ήδη ξεπερασμένο παρελθόν



