ΕΦΚΑ: Τα μεγαλύτερα προβλήματα των ασφαλισμένων στο 1555

ΕΦΚΑ: Τα μεγαλύτερα προβλήματα
για τα οποία απευθύνονται οι ασφαλισμένοι στο 1555

Από τον Ιούλιο του 2021
που ξεκίνησε τη λειτουργία του, έως σήμερα,
το 1555 έχει δεχτεί περισσότερες
από 6.5 εκατομμύρια κλήσεις

Η παροχή δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από δημόσιες και ιδιωτικές δομές, που προϋποθέτει την έκδοση ασφαλιστικής ικανότητας αποτελεί το πλέον συχνό, και σε ορισμένες περιπτώσεις και το πιο δύσκολο να επιλυθεί άμεσα από τον ΕΦΚΑ, ασφαλιστικό πρόβλημα για το οποίο απευθύνονται οι ασφαλισμένοι στο 1555.

Οι ασφαλισμένοι καλούν στον τηλεφωνικό αριθμό κατά κύριο λόγο για την υποβολή ηλεκτρονικού αιτήματος ραντεβού σε υπηρεσίες του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Και ακολουθούν, σύμφωνα με τα πλέον τελευταία στοιχεία του ΕΦΚΑ που παρουσιάζει το Εuro2day.gr, οι απονομές συντάξεων, οι παροχές σε χρήμα και η εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία από τα ΚΕΠΑ.

Ειδικά στο ασφαλιστικό, το τελευταίο διάστημα, λόγω και της εφαρμογής του νόμου για την παροχή δωρεάν ιατροφαρμακευτικής κάλυψης, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι ο άμεσα ασφαλισμένος θα πρέπει να μην έχει ληξιπρόθεσμα χρέη προς τον ΕΦΚΑ, τα πιο συχνά θέματα – προβλήματα που ζητούν λύση μέσω του 1555 είναι τα εξής:

Ασφαλιστική Ικανότητα άμεσων μελών. Πρόκειται για περιπτώσεις ασφαλισμένων που ενώ έχουν τις προϋποθέσεις, ακόμη, εκ παραδρομής, δεν έχει ενεργοποιηθεί η ασφαλιστική τους ικανότητα. Ασφαλιστική Ικανότητα άμεσων μελών που δεν έχουν τις προϋποθέσεις και επιθυμούν ενημέρωση. Ασφαλιστική Ικανότητα έμμεσων μελών. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ενώ έχει ενεργοποιηθεί η ικανότητα στα άμεσα ασφαλισμένα μέλη, δεν έχει ενεργοποιηθεί στα έμμεσα ασφαλισμένα μέλη των οικογενειών τους. Ασφαλιστική Ικανότητα άμεσων μελών με εργόσημο. Σε αυτήν την περίπτωση, απαιτείται η «μετατροπή» του εργοσήμου σε ένσημο και έπειτα ενεργοποιείται η ασφαλιστική ικανότητα. Προσοχή όμως. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να έχουν οι ασφαλισμένοι, περισσότερα από 50 ένσημα. Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας σε άνεργους. Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας σε υποψήφιους συνταξιούχους. Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας σε Άτομα με Αναπηρία. Ζητήματα σχετικά με την υποβολή Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων. Τα περισσότερα ερωτήματα είναι για τη συμπλήρωση των ΑΠΔ, το πακέτο κάλυψης και τον κωδικό ειδικότητας που θα πρέπει να επιλέξουν, ενώ συχνά είναι και τα ερωτήματα για την υπαγωγή ή όχι στο επικουρικό ΤΕΚΑ.

Σύμφωνα με στελέχη του ΕΦΚΑ που διαχειρίζονται τα ποιοτικά στοιχεία της επικοινωνίας του κοινού με το 1555, τα ασφαλιστικά θέματα για τα οποία απαιτείται χρόνος για να απαντηθούν λόγω της δυσκολίας τους είναι:

Χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας μη μισθωτών -άμεσων και έμμεσων ασφαλισμένων μελών καθώς απαιτείται η ενημέρωση των πληρωμών σε e-ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ή ότι είναι ρυθμισμένες και οι δόσεις εξυπηρετούνται, για να χορηγηθεί στη συνέχεια η ασφαλιστική ικανότητα. Λήξη ασφάλισης σε Μη Μισθωτούς. Πρόκειται για ένα θέμα που προκύπτει εξαιτίας της μη διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων. Έτσι, ενώ οι ασφαλισμένοι πραγματοποιούν λήξη επαγγελματικής δραστηριότητας στην ΔΟΥ, δεν πραγματοποιούν λήξη ασφάλισης στον e-ΕΦΚΑ. Έτσι, τα ειδοποιητήρια εξακολουθούν να αποστέλλονται με αποτέλεσμα να δημιουργείται οφειλή στο ταμείο. Για να λυθεί το θέμα, είναι απαραίτητη η επίσκεψη του ασφαλισμένου στην Τοπική Διεύθυνση του ΕΦΚΑ. Ενεργοποίηση ασφαλιστικής ικανότητας μισθωτών που παρότι έχουν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό ενσήμων, χρειάζεται να αναμένουν ώστε να φανούν οριστικοποιημένα στον Ατομικό Λογαριασμό Ασφάλισης. Είναι ένα ιδιαίτερα χρονοβόρο ζήτημα, κυρίως αν πρόκειται για περιπτώσεις που η πολίτης βρίσκεται στην χορήγηση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας (9μηνο ΔΥΠΑ) ή/και στο επίδομα μητρότητας ΕΦΚΑ.

Βέβαια, υπάρχουν και οι ασφαλισμένοι που δεν είναι πλήρως ενημερωμένοι, με αποτέλεσμα να καλούν στο 1555 προκειμένου να ενημερωθούν για την λήψη γυαλιών οράσεως, ή άλλων παροχών του ΕΟΠΥΥ, την συνταγογράφηση φαρμάκων ή ακόμη και το κλείσιμο ραντεβού με γιατρούς συμβεβλημένους με το σύστημα.

Όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος τύπου του ΕΦΚΑ Ηλίας Τσούνης, το 1555 από τον Ιούλιο του 2021 που ξεκίνησε τη λειτουργία του, έως σήμερα, έχει δεχτεί περισσότερες από 6.5 εκατομμύρια κλήσεις ενώ έχουν υποβληθεί και περίπου 44.000 ψηφιακά αιτήματα στον eΕΦΚΑ. Και χαρακτηρίζει ως ιδιαίτερα θετικό τον αντίκτυπο του τηλεφωνικού αυτού κέντρου στη λειτουργία του e-ΕΦΚΑ καθώς συμβάλλει σημαντικά στη γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Με στόχο μάλιστα τον περιορισμό των «άσκοπων ραντεβού» στα υποκαταστήματα, ο ΕΦΚΑ υλοποιεί ένα ακόμη πιλοτικό πρόγραμμα, στα υποκαταστήματα, του Συντάγματος, του Κεραμικού και της Αγίας Παρασκευής. Μέσω αυτού, περίπου 4 στους 10 ασφαλισμένους που είχαν κλείσει ραντεβού, εξυπηρετήθηκαν τηλεφωνικά. Το πρόβλημά τους τακτοποιήθηκε κι έτσι, δεν χρειάστηκε να πραγματοποιηθεί το προγραμματισμένο ραντεβού.

Δεν είναι άλλωστε, η πρώτη φορά που ο ΕΦΚΑ… πηγαίνει στους ασφαλισμένους. Έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες το πρόγραμμα μέσω του οποίοι οι ασφαλισμένοι, αρχικά του δημοσίου και στη συνέχεια του ιδιωτικού τομέα, που βρίσκονται κοντά στο 67ο έτος της ηλικίας τους, ενημερώθηκαν για τα απαραίτητα δικαιολογητικά 6 έως 12 μήνες πριν από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησής τους.

 

Φωτογραφία:
Πηγή: