.
Η ταυτότητα της ημέρας
και τα γεγονότα που την «σημάδεψαν»
– 16 Μαρτίου 2025 –
Είναι η 76η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Υπολείπονται 290 ημέρες για τη λήξη του.
🌅 Ανατολή ήλιου: 06:34 – Δύση ήλιου: 18:33 – Διάρκεια ημέρας: 11 ώρες 59 λεπτά
🌖 Σελήνη 16.7 ημερών
Χρόνια πολλά στους: Χριστόδουλο, Ιουλιανό, Γιουλιανό, Γιολανό
| Γεγονότα
1872 – Διεξάγεται ο πρώτος τελικός ποδοσφαίρου του Κυπέλλου Αγγλίας, της αρχαιότερης ποδοσφαιρικής διοργάνωσης στον κόσμο. Οι Γουόντερερς νικούν τους Ρόιαλ Ιντζινίαρς με 1-0 και κατακτούν το τρόπαιο.
Το Κύπελλο Αγγλίας είναι ο αρχαιότερος ποδοσφαιρικός θεσμός του κόσμου, με την αίγλη του να ξεπερνά τα σύνορα του νησιού, εδώ και πολλά χρόνια. Η απόφαση για τη δημιουργία του πάρθηκε στις 20 Ιουλίου 1871 στα γραφεία του λονδρέζικου περιοδικού The Sportsman, έπειτα από πρόταση του επίτιμου γραμματέα της Αγγλικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας Τσαρλς Άλκοκ.
Η πρώτη διοργάνωση ξεκίνησε λίγους μήνες αργότερα, με τη συμμετοχή 15 ομάδων. Ο τελικός έγινε στις 16 Μαρτίου του 1872 στο Κένινγκτον Οβάλ του Λονδίνου. 2000 θεατές πλήρωσαν από ένα σελίνι για να παρακολουθήσουν το μεγάλο αγώνα, με αντιπάλους τους Wanderers και τους Royal Engineers. Οι Wanderers αποτελούνταν από πρώην φοιτητές και μαθητές δημόσιων σχολείων της Αγγλίας, με αρχηγό τον εμπνευστή της διοργάνωσης Τσαρλς Άλκοκ, ενώ οι Royal Engineers από αξιωματικούς του Μηχανικού του Αγγλικού Στρατού.
Ο αγωνιστικός χώρος του γηπέδου δεν είχε τη μορφή που ξέρουμε σήμερα. Οριζόντια δοκάρια δεν υπήρχαν, όπως και δίχτυα, παρά μόνο δύο κάθετα δοκάρια σε κάθε τέρμα. Από πλευράς κανονισμών, το πέναλτι ήταν κάτι άγνωστο στους ποδοσφαιριστές εκείνης της εποχής. Οι Wanderers παρουσίασαν καλύτερο σύνολο και νίκησαν 1-0 τους αντιπάλους τους, σηκώνοντας την πρώτη κούπα της διοργάνωσης, που κόστισε 20 λίρες. Το γκολ σημειώθηκε με διαγώνιο σουτ του Μόρτον Μπέιτς, αφού ο βασιλιάς της ντρίμπλας αιδεσιμότατος Βιντάλ άδειασε την άμυνα των Engineers. Οι Royal Engineers είχαν την ατυχία να χάσουν από το 10ο λεπτό τον υπολοχαγό Κρίσγουελ, λόγω τραυματισμού στην ωμοπλάτη και να συνεχίσουν τον αγώνα με 10 παίκτες, αφού αλλαγές δεν επιτρέπονταν.
1985 – Ο Γιάννης Κούρος διανύει 200 χλμ σε 15:11.10 στο Μοντωμπάν της Γαλλίας με ρεκόρ για το βιβλίο Γκίνες. Ο Γιάννης Κούρος είναι Έλληνας βετεράνος δρομέας μεγάλων αποστάσεων και συγκεκριμένα υπερμαραθωνοδρόμος που έχει πετύχει σημαντικές διεθνείς διακρίσεις. Έχει κερδίσει τέσσερις φορές το Σπάρταθλον, περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο και έχει σημειώσει πολλαπλά ακατάρριπτα παγκόσμια ρεκόρ.
Το 1983 (30 Σεπτεμβρίου) έτρεξε τον πρώτο του υπερμαραθώνιο, το 1ο Σπάρταθλον, σε χρόνο 21 ώρες και 50 λεπτά και μάλιστα όταν μπήκε στη Σπάρτη τα ξημερώματα δε βρήκε κάποιον να τον περιμένει καθώς οι διοργανωτές υπολόγιζαν ότι θα κατέφθανε μετά τις 10 π.μ. Τερμάτισε 3 ώρες και 15 λεπτά μπροστά από το δεύτερο δρομέα. Έχει κερδίσει το Σπάρταθλον συνολικά τέσσερις φορές (1983, 1984, 1986, 1990), ο μόνος που έχει καταφέρει κάτι τέτοιο. Το 1984 σημείωσε και το ρεκόρ διαδρομής με 20 ώρες και 25 λεπτά. το οποίο καταρρίφθηκε από τον Φώτη Ζησιμόπουλο ο οποίος τερμάτισε το 2023 σε 19:55:02.
Στα μοναδικά επιτεύγματά του ήταν ότι σε μία χρονιά (το 1983) κατάφερε να ολοκληρώσει συνολικά 25 μαραθωνίους, ενώ στέφθηκε νικητής σε 53 υπερμαραθωνίους, ρεκόρ που συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο Γκίνες. Αγώνας – ορόσημο για την αθλητική του σταδιοδρομία, όπως έχει παραδεχθεί και ο ίδιος ήταν ο 6ήμερος αγώνας δρόμου της Νέας Υόρκης στο στάδιο Ντάουνινγκ στο νησί Ράνταλς. Ο αγώνας διεξήχθη μεταξύ 2 και 8 Ιουλίου του 1984. Μετά από 15 ώρες αγώνα ο υπερδρομέας είχε χάσει επτά κιλά και αποφάσισε να σταματήσει για κάποιες ώρες προκειμένου να ανακτήσει τις δυνάμεις του. Υπό καύσωνα κάποιες ημέρες αλλά και βροχή, έτρεξε τελικά συνολικά 1.022,8 χιλιόμετρα και κατέρριψε 16 ρεκόρ κόσμου. Στον αγώνα συμμετείχαν κατ’ επιλογή 25 άνδρες δρομείς και έξι γυναίκες.
Το ρεκόρ που κατέρριψε ήταν το παλαιότερο σε τέτοιο αγώνα και διατηρούνταν από το 1888. Οι αγώνες των έξι ημερών είναι δημοφιλείς και με μακρόχρονη ιστορία και ο Κούρος είναι ο μόνος άνθρωπος που έχει τρέξει περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα σε έξι ημέρες περισσότερες από μία φορά. Στις 16 Μαρτίου 1985 κάλυψε απόσταση 200 χιλιομέτρων στον αγώνα στο Μοντομπάν της Γαλλίας σε 15 ώρες 11 λεπτά και 10 δευτερόλεπτα. Το επίτευγμα συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες με τους χαρακτηρισμούς όπως «σύχρονος Φειδιππίδης», «Τρέχων Θεός», «χρυσός Έλληνας», «κυρίαρχος του πόνου» να αρχίζουν να τον συνοδεύουν. Την επομένη της 30ης Μαΐου 1989 γέμισε πρωτοσέλιδα με την επίδοσή που κατέρριψε το ρεκόρ στον υπερμαραθώνιο από το Σίδνεϊ στη Μελβούρνη, μια απόσταση άνω των 1.000 χιλιομέτρων που διένυσε σε κάτι περισσότερο από πέντε ημέρες.
| Γεννήσεις
1959 – Σαβίνα Γιαννάτου | Ελληνίδα τραγουδίστρια. Γεννήθηκε στις 16 Μαρτίου 1959 στην Αθήνα. Έλαβε μαθήματα κλασσικής κιθάρας και συμμετείχε στην παιδική χορωδία του Γιάννη Νούσια. Σπούδασε φωνητική με τη Γωγώ Γεωργιλοπούλου και τον Σπύρο Σακκά στην Αθήνα και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Guildhall School of Music and Drama του Λονδίνου. Ξεκίνησε την επαγγελματική σταδιοδρομία της το 1979 και δύο χρόνια αργότερα συμμετείχε στην ηχογράφηση του δίσκου Εδώ Λιλιπούπολη. Ακολούθησαν δέκα προσωπικοί δίσκοι, με συνθέσεις καταξιωμένων συνθετών όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, η Λένα Πλάτωνος και ο Νίκος Κυπουργός, καθώς και δεκάδες συμμετοχές σε δίσκους της Λένας Πλάτωνος, του Νίκου Μαμαγκάκη, του Δημήτρη Μαραγκόπουλου και του Δημήτρη Λάγιου.
Από το 1995 συνεργάζεται με το συγκρότημα Primavera en Salonico, ερμηνεύοντας διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών της Ελλάδας και της Μεσογείου. Σταδιακά, επέκτεινε τις φωνητικές δεξιότητές της για να χρωματίζει τις ερμηνείες της με εντυπωσιακούς λαρυγγισμούς.
Η Σαβίνα Γιαννάτου είναι επίσης συνθέτις μουσικής για το θέατρο, το χοροθέατρο και την τέχνη του video-art. Συμμετέχει επιλεκτικά σε διάφορα εργαστήρια, διδάσκοντας φωνητικό αυτοσχεδιασμό σε ηθοποιούς και μουσικούς, ενώ τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τη δισκογραφική εταιρεία ECM.
| Θάνατοι
1956 – Μιχαήλ Μουτούσης | Έλληνας αεροπόρος. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων εκτέλεσε μαζί με τον Σημαιοφόρο Αριστείδη Μωραϊτίνη την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας στην παγκόσμια ιστορία. Ο Μουτούσης, αρχικά αξιωματικός του Μηχανικού, υπήρξε από τους πρώτους έξι Έλληνες αξιωματικούς που εστάλησαν το 1912 στη Γαλλία για αεροπορική εκπαίδευση ώστε να στελεχώσουν την νεοσύστατη Αεροπορική Υπηρεσία Στρατού. Κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους (1912 – 1913) εκτέλεσε αποστολές αναγνώρισης και βομβαρδισμού εναντίον τουρκικών θέσεων στο Μακεδονικό μέτωπο. Τον Δεκέμβριο του 1912, τοποθετήθηκε στο μέτωπο Ηπείρου όπου εκτέλεσε με επιτυχία αρκετές αποστολές στους τομείς Ιωαννίνων και Μπιζανίου κατά την ομώνυμη μάχη.
Στις 24 Ιανουαρίου (5 Φεβρουαρίου νέου ημερολογίου), μετά την Ναυμαχία της Έλλης, βρισκόταν στον Μούδρο της Λήμνου. Την ημέρα εκείνη εκτέλεσε, με παρατηρητή τον Σημαιοφόρο Αριστείδη Μωραϊτίνη και με υδροπλάνο τύπου Maurice Farman MF.7, αποστολή αναγνώρισης του τουρκικού στόλου που εν τω μεταξύ είχε αποσυρθεί στα Δαρδανέλια. Η αποστολή πραγματοποιήθηκε με επιτυχία καθώς ο εχθρικός στόλος εντοπίστηκε στη ναυτική βάση του Ναγαρά και ερρίφθησαν τέσσερις βόμβες κατά των τουρκικών εγκαταστάσεων. Κατά την επιστροφή τους όμως μία μηχανική βλάβη τους ανάγκασε να προσθαλασσωθούν στο Αιγαίο οπό όπου περισυνελέγησαν από το αντιτορπιλικό Βέλος. Η συγκεκριμένη αποστολή θεωρείται η πρώτη στην ιστορία αεροπορική αποστολή ναυτικής συνεργασίας και είχε ευρεία απήχηση στον τύπο της εποχής, ελληνικό και διεθνή.
Κατά τα επόμενα έτη τοποθετήθηκε στο Μακεδονικό μέτωπο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και εν συνεχεία στη Μικρασιατικό Πόλεμο (1919-1922) στην Αεροπορική Βάση Προύσας, όπου και διατέλεσε διοικητής. Αποστρατεύθηκε με τον βαθμό του Ταξιάρχου.
Στο link που ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
ακόμα περισσότερα γεγονότα που συνέβησαν αυτή την ημερομηνία
Γέγονε την 16η Μαρτίου