Ελληνίς | Anora, του Σον Μπέικερ


...

Κινηματογράφος Δήμου Αγρινίου

Ελληνίς | Μάρκου Μπότσαρη 6 – Αγρίνιο | τηλ.: 26410 56754


Anora, του Σον Μπέικερ

 |Την Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025
στον Δημοτικό κινηματογράφο Ελληνίς

Σε μια απολαυστική με πολλούς, άνισους αλλά και επι μέρους πετυχημένους τρόπους ταινία,
ο Σον Μπέικερ υπενθυμίζει το απαραίτητο σινεμά του, καθ’ όμοίωση της ηρωίδας του:
ενός κοριτσιού με γκλίτερ στα μαλλιά και θλίψη στο βλέμμα
που συνεχίζει να πιστεύει στα παραμύθια. Και κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.

 

 

Η.Π.Α., 2024, Έγχρωμο | Παραγωγή: Σον Μπέικερ, Αλεξ Κόκο, Σαμάνθα Κουαν
Σκηνοθεσία: Σον Μπέικερ | Σενάριο: Σον Μπέικερ
Φωτογραφία: Ντρου Ντάνιελς | Μοντάζ: Σον Μπέικερ
Πρωταγωνιστούν: Μάικι Μάντισον, Μαρκ Εϊντελστιν, Γιούρα Μπορίσοφ
Διάρκεια: 139 λεπτά | Διανομή: Tanweer

Η νέα ταινία του Σον Μπέικερ, με τίτλο «Anora», αποτελεί μια ενήλικη εκδοχή του παραμυθιού, φτιαγμένη με γνώριμα υλικά αλλά φιλτραρισμένη μέσα από την ιδιαίτερη, ρεαλιστική και βαθιά ανθρώπινη ματιά του δημιουργού της. Όπως και σε προηγούμενα έργα του («Tangerine», «Starlet», «The Florida Project», «Red Rocket»), ο Μπέικερ συνεχίζει να τοποθετεί στο επίκεντρο ήρωες που ζουν στο κοινωνικό περιθώριο — ανθρώπους αόρατους για την κυρίαρχη αφήγηση, που ωστόσο γίνονται οι φορείς ενός πιο αυθεντικού, επώδυνου και τελικά λυτρωτικού ρομαντισμού.

Η Ανι, πρωταγωνίστρια της ταινίας, είναι μια στρίπερ στη Νέα Υόρκη, που ζει μια ζωή διπλή: ανώνυμη στην καθημερινότητα, αλλά έντονα παρούσα στον χώρο εργασίας της, όπου δίνει μάχη για να παραμείνει στην κορυφή. Ένα βράδυ επιλέγεται για να «εξυπηρετήσει» τον Ιβάν, έναν νεαρό, πλούσιο Ρώσο, γόνο ολιγαρχικής οικογένειας. Η πρώτη τους συνάντηση καταλήγει σε μια ξέφρενη εβδομάδα απολαύσεων, η οποία κορυφώνεται σε μια εκδρομή στο Λας Βέγκας και έναν απρόσμενο γάμο.

Ωστόσο, ο Μπέικερ, με την υπογραφή του, φροντίζει να μη μείνει η ιστορία σε ένα παραμυθένιο happy end. Αντίθετα, ακολουθεί την λογική εξέλιξη του μύθου, και μετατρέπει το όνειρο σε εφιάλτη, όταν οι γονείς του Ιβάν – και κυρίως η αυταρχική μητέρα του – αποφασίζουν να ακυρώσουν τον γάμο. Επιστρατεύουν μια αλλόκοτη συμμορία αποτελούμενη από έναν ιερέα της ρωσικής εκκλησίας και δύο τραγελαφικούς μαφιόζους, δημιουργώντας το κατάλληλο χάος για να διακοπεί η σχέση και να επιστρέψει ο Ιβάν στη Μόσχα.

Το πρώτο μισό της ταινίας λειτουργεί σαν μια αντιστροφή της rom-com, σαν ένα «Pretty Woman» χωρίς εξιδανικεύσεις, ένα ενήλικο παραμύθι που παίζει με τα όρια της αφέλειας και της επιβίωσης. Η Ανι, επαγγελματίας αλλά και πλάσμα σχεδόν παιδικό στη λαχτάρα της για φως, λάμψη και παραμύθι, φέρνει όλη την ψυχή της στην ιστορία. Ο Ιβάν, από την άλλη, είναι η ενσάρκωση της χαμένης νιότης, ένας ανώριμος κληρονόμος που προσπαθεί να ξεφύγει από την καταπίεση με μοναδικό όπλο τα χρήματα και την ηδονή. Το ότι τελικά συνδέονται με έναν (φαινομενικά) ειλικρινή τρόπο είναι η καρδιά της ταινίας: πρόκειται για μια ιστορία αγάπης χωρίς αγάπη, για δυο πλάσματα που συναντιούνται στη μοναξιά και στη φαντασίωση.

Το δεύτερο μέρος της ταινίας αλλάζει ρυθμό και ύφος: από την ήσυχη μελαγχολία και το ανεπιτήδευτο ρομάντζο περνάμε σε μια ξέφρενη κωμωδία καταστάσεων, γεμάτη διαλόγους, δράση και γκάγκς, που παραπέμπει στις ελευθερίες του σινεμά των 70s, με αναφορές στο «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό». Εδώ ο Μπέικερ ξεδιπλώνει το ταλέντο του στη σύνθεση χαρακτήρων και καταστάσεων, φτιάχνοντας όχι απλά «κακούς» αλλά ανθρώπους παγιδευμένους σε έναν κόσμο πιο βίαιο και ακατανόητο απ’ όσο φαίνεται. Το κρύο της Νέας Υόρκης και η ψυχολογική απόσταση ανάμεσα στους ήρωες λειτουργούν ως φόντο για μια παράσταση που δεν καταλήγει ποτέ σε πλήρη σύγκρουση, αλλά αφήνει περιθώριο για λύτρωση.

Η ερμηνεία της Μάικι Μάντισον ως Ανι είναι καθηλωτική και αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα του φιλμ. Χωρίς υπερβολές ή μελοδραματισμούς, η Μάντισον καταφέρνει να ενσαρκώσει μια «Σταχτοπούτα» που ο θεατής πιστεύει – όχι επειδή η ιστορία της είναι ρεαλιστική, αλλά επειδή είναι ειλικρινής. Ο ρομαντισμός της δεν προέρχεται από κάποιο ιδεατό όραμα αγάπης, αλλά από την απλή, ανθρώπινη ανάγκη για στοργή, φροντίδα και ελπίδα.

Ο Μπέικερ δεν κλείνει την ιστορία του με ένα ξεκάθαρο τέλος. Αντίθετα, προσφέρει μια λυτρωτική έξοδο, όχι μέσα από μια κοινωνική αποκατάσταση, αλλά μέσα από την αναγέννηση του παραμυθιού – αυτή τη φορά όχι ως ψευδαίσθηση, αλλά ως πράξη πίστης. Στην τελευταία σκηνή, μέσα σε ένα παλιό αυτοκίνητο της γιαγιάς, η Ανι και ο Ιβάν αφήνουν πίσω τους ό,τι συνέβη και ξεκινούν από την αρχή, χωρίς σαφείς απαντήσεις, αλλά με την ελπίδα ότι μπορούν να δημιουργήσουν κάτι αληθινό, έστω και για λίγο.

Το «Anora», εν τέλει, είναι μια βαθιά πολιτική και συναισθηματική πράξη αντίστασης στον κυνισμό του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Με αυθεντικότητα, χιούμορ και ένα παιδικό βλέμμα πάνω στην ενήλικη σκληρότητα, ο Σον Μπέικερ υπογράφει μια ταινία που δεν αποστρέφεται τη φαντασία, αλλά την ξαναχτίζει με τα υλικά της πραγματικότητας – μιας πραγματικότητας που, όσο σκοτεινή κι αν είναι, μπορεί ακόμη να φωτιστεί από τη λάμψη μιας ηρωίδας σαν την Ανι.

Κάθε Κυριακή  και Τετάρτη
δύο εισιτήρια στην τιμή του ενός
Γενική είσοδος: 6 ευρώ
Μαθητικό, Φοιτητικό, Ανέργων, Πολυτέκνων, Αμεα: 4 ευρώ