5 Ιουλίου 2022

«Θέλει κι ο Μούρτζος καφέ», του Ιπ. Μπιρμπίλη

«Θέλει κι ο Μούρτζος καφέ»: οι περιπτώσεις  του Οδικού  Άξονα «Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία» και του τρένου

 

1) Οδικός Άξονας Πλατυγιάλι – Λαμία : Ο συγκεκριμένος άξονας ανήκει στους αναγνωρισμένους  διευρωπαϊκούς οδικούς άξονες από το 1995 και αποτελεί  έργο  στρατηγικής σημασίας διότι συνδέει  το Πλατυγιάλι με την   Ιονία οδό , την Ιόνια  με τον  ΠΑΘΕ και τον Ε65 (ο δυτικός με τον ανατολικό άξονα) και  το Ιόνιο με το Αιγαίο Πέλαγος.

Τμήμα αυτού του έργου ( τα πρώτα 8,4 χλμ από το Αγρίνιο), έχει Προϋπολογισμό 24 εκατομ, ,δημοπρατήθηκε πριν 8 χρόνια με συμβατική ημερομηνία περαίωσης τον Αύγουστο  του 2016 και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-20 (ΕΤΠΑ).

Τον Μάρτη του 2019  ( προεκλογικά) ο Κυρ. Μητσοτάκης  ανακοίνωσε το  πρόγραμμα της  Ν.Δ. για τις υποδομές της Χώρας. Εναν πλήρη προγραμματικό χάρτη με έργα εθνικής εμβέλειας σε κάθε τομέα και μεταξύ αυτών και  στις οδικές  υποδομές.

Συγκεκριμένα το πρόγραμμα αφορούσε στην σύνδεση  πέντε  αποκομμένων πόλεων από  το Κεντρικό Οδικό Δίκτυο  της Χώρας ,όπως  της Δράμας με την Εγνατία οδό,του Καρπενησίου με τη Λαμία,της Έδεσσας και των Γιαννιτσών με τον ΠΑΘΕ και της Κακαβιάς με τα Ιωάννινα.

 Και  με το Αγρίνιο στην «απ έξω «, χωρίς καμία  ένσταση – διαμαρτυρία από τους φορείς μιας πόλης με τον διπλάσιο πληθυσμό των 5 παραπάνω.

Στην  συνέχεια ,ως κυβέρνηση η Ν.Δ.  ωριμάζεικαι υλοποιεί τα παραπάνω έργα ,όπως το  Έδεσσα με ΠΑΘΕ , το Λαμία – Καρπενήσι  και  πρόσφατα ,το Κακαβιά – Ιωάννινα .

Επειδή όμως το υπόλοιπο τμήμα του έργου  «Πλατυγιάλι –Καρπενήσι » έμενε στα συρτάρια, το Υπουργείο Υποδομών( με το ΠΔΕ του ανύπαρκτο)  πρότεινε  στο Υπουργείο Ανάπτυξης  την  χρηματοδότηση της μελέτης του άξονα Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο – Πλατυγιάλι με προϋπολογισμό 20 εκ.

Και έμεινε  εκεί, στην καλή θέληση του ΥΠ.ΑΝ.

Σε επερώτηση  γιατί ενώ εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης και το βόρειο τμήμα του Ε65, εξαιρέθηκε ο οδικός άξονας Πλατυγιαλίου -Λαμίας  , ο αρμόδιος Υπουργός  απάντησε ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν εντάσσονται έργα οδικού δικτύου και ότι τα τμήματα του Ε65 και του ΒΟΑΚ εντάχθηκαν λόγω περιβαλλοντικών και κοινωνικών κριτηρίων με πλήρη ασάφεια στο ποιά είναι αυτά τα κριτήρια.

Το έργο Λαμία –Καρδίτσα –Τρίκαλα-Εγνατία (Καλλιθέα) έχει μήκος 175 χλμ όσο και το Αγρίνιο –Καρπενήσι –Λαμία. Με ποια κριτήρια τρέχει με 1.000 το έργο της Θεσσαλίας και το δικό μας  συναγωνίζεται την ετοιμότητα  του Αρτινού γεφυριού ;

Και σαν να μην έφθαναν τα παραπάνω, η κυβέρνηση  χρηματοδοτεί  και  μια δεύτερη  σύνδεση της  Δυτ. Ελλάδος με την  Ανατολική, με ένα άλλο«κουφό»έργο, το Αντίρριο  – Λαμία .

Η συζήτηση για το έργο είχε ξεκινήσει  από το κυβερνών κόμμα  το 2018 και σε μια διαδικτυακή «συζήτηση»που είχα  με σημερινό Αιτωλ/να  Υπουργό, του υπενθύμισα ότι ήδη υπάρχει τέτοιο έργο που υλοποιείται (επισυνάπτοντάς του και την ταμπέλα του έργου).

Η απάντησή του ήταν: «Και πού είναι το πρόβλημα ; θα έχουμε δύο έργα».

Κι απ ότι φαίνεται στο Αντίρριο – Λαμία θα τελειώσει πρώτο , αφού το τμήμα Μπράλος –Άμφισσα ,χρηματοδοτείται με 300 εκατομ. περίπου.

2) Η περίπτωση του τρένου: Περιοχές όμορες και ανταγωνιστικές της δικής μας ( Ήπειρος) έχουν ξεκινήσει ήδη το θέμα του ηλεκτρικού τρένου( ταχύτητας 160 χλμ/ώρα) για να συνδέσουν την Ηγουμενίτσα με τα Γιάννενα  και την Καλαμπάκα .

Έργο,  που ξεπερνά κάθε φαντασία τόσο στην σύλληψη όσο και στο κόστος (1,7 δις) ,χρηματοδοτώντας (προ πολλού)από το ΠΕΠ Ηπείρου,τις περιβαλλοντικές μελέτες του .

Ένα έργο που το οραματίσθηκαν οι Ηπειρώτες από την εποχή του Τρικούπη και που σήμερα έρχεται να κουμπώσει με την νέα  τάσηστην Ευρώπη,  για ανάπτυξη σιδηροδρομικών μεταφορών.

 Έρχεται την κατάλληλη στιγμή για την Ήπειρο  καθώς με ολοκληρωμένο τον βασικό της οδικό άξονα θα μπορεί και με τις ευλογίες της ΕΕ, να επεκτείνει το τρένο  σε νέες περιοχές και να δώσει άλλη διάσταση στην ανάπτυξή της.

 Είναι πραγματικότητα άλλωστε ότι από το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας απουσιάζει πλήρως η Ήπειρος, η  Αιτωλοακαρνανία και μέρος της Δ. Μακεδονίας.

Με δεδομένο ότι στην  Ευρώπη επιδιώκεται η επιστροφή του σιδηρόδρομου με κάθε τρόπο, είναι μια ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε την σιδηροδρομική μανία της Ευρώπης αντιγράφοντας  τους Ηπειρώτες κυρίως στον σχεδιασμό.

Θεωρώ ότι, αν δεν ξεφύγουμε από την λογική της απαξιωτικής ενδοσκόπησης με την οποία καταπιανόμαστε συνήθως σε αυτή την περιοχή και δεν προσπαθήσουμε να δούμε το εύρος του ορίζοντα που έχουμε μπροστά μας, τότε το σύνολο τον σχεδιασμών και των επιδιώξεων μας θα παραμένουν τραγικά αναποτελεσματικοί και εγκληματικά συρρικνωτικοί των πολύ μεγάλων δυνατοτήτων της περιοχής μας για μια  καλύτερη επόμενη μέρα.

 


AgrinioStories

Τα ενυπόγραφα άρθρα δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις θέσεις του site