27 Νοεμβρίου 2021

Συνέβη στις 6 Νοεμβρίου στο Αγρίνιο

Σήμερα 6 Νοεμβρίου 2021

του Λευτέρη Τηλιγάδα

Είναι η 310η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο και υπολείπονται 55 ημέρες για τη λήξη του.
Ο ήλιος θα ανατείλει στις 06:56 και θα δύσει στις 17:21
Γιορτάζει: Λεονάρδος

1911: «Το Αγρίνιον – Η αρχαία και νέα πόλις»
1946: «Σωκράτης Ιασεμείδης»: Η πρώτη «παντόφλα» του πορθμείου Ρίου Αντιρρίου και η έριδα

6 Νοεμβρίου 1911

Δημοσίευτηκε στις 6, 7 και 9 Νομεβρίου στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ εκείνων των ημερών ένα σημαντικό για την ιστορία της πόλης ρεπορτάζ, μεγάλο σε μέγεθος αφού χρειάστηκε τρεις συνεχείς εκδόσεις για να ολοκληρωθεί, που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς και το οποίο αφορούσε στην κοινωνική ιστορική διαδρομή της μεγάλης αιτωλικής πολιτείας.

Το σημαντικό, εκτός όλων των άλλων αναφορών, είναι ότι οι δύο γνωστές στους περισσότερους φωτογραφίες της πόλης, που δημοσιεύονται στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ τεκμηριώνουν με περισσότερη αξιοπιστία τη χρονολογία της λήψης τους, Χρονολογικά λοιπόν, αν δεν έχουν τραβηχτεί τον Οκτώβριο του 1911 (γεγονός το οποίο δεν μου φαίνεται καθόλου αναληθές) είναι σίγουρα τραβηγμένες στα τέλη της δεκαετίας του 1910. (Και οι δύο φωτογραφίες από το https://agriniomemories.blogspot.com/)

 

1η Φωτογραφία: Χαριλάου Τρικούπη

 

2η Φωτογραφία: Απαιτείται έρευνα. Κατά την εφημερίδα απεικονίζει την πλατεία Μπέλλου.

 

Ένα άλλο αξιοσημείωτο είναι ότι η δεύτερη φωτογραφία, μέχρι σήμερα στο διαδίκτυο, καταγράφεται πως απεικονίζει την πάνω πλατεία (σημερινή πλατεία Ειρήνης), κυρίως από την διαγώνια οδό που βγαίνει στην πλατεία. Η συγκεκριμένη καταγραφή όμως την αναφέρει ως πλατεία Μπέλλου. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι απαιτείται μια περαιτέρω έρευνα για το ποια πλατεία είναι η συγκεκιρμένη.  (Εμπρός 1909.11.06, σελ. 7)

Διαβάστε το ρεπορτάζ στον παρακάτω  σύνδεσμο: Εμπρός 1909.11.06, σελ. 7

 

6 Νοεμβρίου 1946

Από ένα σημαντικό για την περιοχή μας ρεπορτάζ στο φύλλο του ΕΜΠΡΟΣ, μαθαίνουμε ότι το πρώτο ferry boat που λειτούργησε την πορθμειακή γραμμή Ρίου – Αντιρρίου ήταν ένα μικρό αποβατικό σκάφος (Σωκράτης Ιασεμείδης το όνομά του), το οποίο δρομολογήθηκε στο πορθμείο στα τέλη Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς από την Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοακαρνανίας. Η δρομολόγηση του αυτή σήκωσε έριδα ανάμεσα στις πόλεις των Πατρών, της Ναυπάκτου και του Αγρινίου, αφού τα οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονταν για την κάθε μία ήταν σημαντικά. Με τη λειτουργία της νέας γραμμής το ταξίδι από την Πάτρα στο Αγρίνιο, που μέχρι εκείνη την χρονιά γινόταν μέσω του πορθμείου Πάτρας – Κρυονερίου, συντομευόταν κατά 3 έως 4 ώρες και το ταξίδι από την Αθήνα ως το Αγρίνιο, κατά 12 έως 14 ώρες. Το γεγονός αυτό ήταν αρκετά σημαντικό, ώστε να τραβήξει το πορθμείο του Ρίου – Αντιρρίου το μεγαλύτερο  ποσοστό της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης και μάλιστα σε βάρος των Σ.Β.Δ.Ε, οι εισπράξεις των οποίων μειώθηκαν περισσότερο από 50%, αλλά και σε βάρος της διακομιστικής – εμπορικής κίνησης των Πατρών και της Ναυπάκτου που είχε αρχίσει ήδη να αναπτύσσεται από το πορθμείο Ναυπάκτου – Ψαθόπυργου. (ΕΜΠΡΟΣ, Φύλ. 6.11.1946, Σελ. 3)

 

Από τη γέφυρα της πρώτης “παντόφλας” ιδιοκτησίας της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοκαρνανίας με το όνομα “ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΙΔΗΣ”

 

 

Φωτογραφία ανάρτησης: Αποβάθρα Αντιρρίου τέλη της δεκαετίας του ’40 αρχές της δεκαετίας του ’50


AgrinioStories| Πηγή: Αρχείον Αγρινίου