28 Σεπτεμβρίου 2022

Πάτρα – Η Υπογειοποίηση του τρένου το αίτημα

Για τον Μάρτιο του 2023 μεταφέρονται χρονικά
οι όποιες εξελίξεις αναφορικά με την υπογειοποίηση
της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το νέο λιμάνι.

Αυτό προέκυψε από τη συνάντηση που είχαν το πρωί της Πέμπτης ο δήμαρχος Πατρέων Κ. Πελετίδης με τον Υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή στην Αθήνα με θέμα την υπόγεια διέλευση του τρένου, σε όλο το τμήμα από το Ρίο έως το Νέο Λιμάνι. Στη συνάντηση, που διήρκησε πάνω από μία ώρα, εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής ήταν παρόντες, ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης και η Αντιδήμαρχος Πολεοδομικού, Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού και Δόμησης, Αναστασία Τογιοπούλου.Εκ μέρους των φορέων της πόλης, στη συνάντηση συμμετείχαν, ο Γιάννης Κανελλόπουλος, πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Καστελλοκάμπου, ο Νίκος Κορωναίος, πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ρίου και ο Σταύρος Μπουρδόπουλος, γραμματέας του Συλλόγου Καστελλοκάμπου. Από την πλευρά της Κυβέρνησης, παρόντες στη συνάντηση ήταν, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο Υφυπουργός, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Γιώργος Καραγιάννης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, καθώς και ο Διευθυντής του γραφείου του Υπουργού, Διομήδης Νταούλας.

Στη συνάντηση, σύμφωνα με ανακοίνωση της δημοτικής Αρχής έγινε εκτενής παρουσίαση του Υπομνήματος που κατέθεσαν στον Υπουργό η Δημοτική Αρχή και οι φορείς, καθώς επίσης αναπτύχθηκαν εκτενώς τα επιχειρήματα της πόλης, υπέρ της πλήρους υπογειοποίησης. Από την πλευρά του, ο Υπουργός, ανέφερε ότι μέχρι σήμερα δεν είναι διασφαλισμένο ούτε ένα ευρώ για το έργο συνολικά. Χαρακτηριστικά, ανέφερε ότι το έργο απορρίφθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρότι είχε υψηλή βαθμολογία, καθώς μπήκαν σε προτεραιότητα σιδηροδρομικά έργα στην Κεντρική Ευρώπη, στα οποία η Επιτροπή δίνει υψηλή προτεραιότητα, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, που βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη. Σύμφωνα με τον Υπουργό, το Σεπτέμβρη θα βγει δεύτερη πρόσκληση, στην οποία θα επανυποβληθεί το έργο και θα έχουμε νεότερα έως το Μάρτη του 2023.

Εξέφρασε τη σιγουριά του για την εύρεση χρηματοδότησης για τα 5,2 χιλιόμετρα υπογειοποίησης, θεωρεί όμως ότι θα υπάρξει μεγάλη δυσκολία για την υπογειοποίηση των υπόλοιπων 2,8 χιλιομέτρων, από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου. Σύμφωνα με τον ίδιο, από την προηγούμενη Κυβέρνηση, είχε υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανάλυση κόστους – οφέλους μόνο για 2,8 χιλιόμετρα υπογειοποίησης, από τον Άγιο Διονύσιο έως το Νέο Λιμάνι.

Η Δημοτική Αρχή και οι αντιπρόσωποι των φορέων, επέμειναν στη θέση, ότι το συγκεκριμένο έργο, θα καθορίσει τη ζωή της Πάτρας για δεκαετίες και εκατονταετίες, συνεπώς επιβάλλεται να κατασκευαστεί τώρα, σύμφωνα με τις ανάγκες της πόλης και των κατοίκων της, δεν παίρνει διορθώσεις σε δεύτερο χρόνο, πράγμα που συνεπάγεται την αναγκαιότητα υπογειοποίησης σε όλο το μήκος, από το Ρίο έως την Ακτή Δυμαίων.Ξεκαθαρίστηκε, ότι απ’ την πλευρά μας, αυτός συνεχίζει να είναι ο απαράβατος όρος, για να προχωρήσει η κατασκευή, όπως άλλωστε προβλέπεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό της πόλης και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Το υπόμνημα

Στο υπόμνημα που κατέθεσε ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης στον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή, μεταξύ άλλων τονίζονται τα εξής: «Συμφωνούμε στο Σχεδιασμό για υπόγειο τμήμα από την οδό Κανελλοπούλου έως την Ακτή Δυμαίων και την εν συνεχεία σύνδεσή του με το λιμάνι της Πάτρας.Θεωρούμε εσφαλμένη την επιφανειακή διέλευση του τρένου από το Ρίο έως την οδό Κανελλοπούλου, δεδομένου ότι:

  • Το 1/3 περίπου του τμήματος, αποτελείται από ράμπες προσαρμογής στα εκατέρωθεν υπόγεια τμήματα, σημαντικού κόστους.
  • Αποκόπτονται ουσιαστικά οι εκατέρωθεν γειτονιές και η συνοχή της πόλης στο αναφερόμενο τμήμα της πόλης.

Ως εκ τούτου, θεωρούμε μονόδρομο την πρότασή μας για ενοποίηση των δύο υπόγειων τμημάτων Ρίου και Πάτρας στο ανωτέρω τμήμα των τριών χιλιομέτρων, με κατασκευή υπογείως, των σταθμών Καστελλοκάμπου και Μποζαϊτίκων.

Ο Δήμος μας έχει ζητήσει από την ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., τη σύμφωνη γνώμη της για την παραχώρηση για χρήση, της επιφάνειας της μελλοντικά υπογειοποιημένης σιδηροδρομικής γραμμής, ώστε να την συμπεριλάβουμε στην υπό εκπόνηση μελέτη ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Πάτρας και στη συνέχεια να υλοποιήσουμε τα έργα που θα απαιτηθούν. Αυτό μπορεί να γίνει από σήμερα και τα εν λόγω έργα να αφαιρεθούν από την εργολαβία, στο τμήμα από την οδό Νόρμαν έως το Νέο Λιμάνι. Είμαστε στη διάθεσή σας, να διαμορφώσουμε την επιφάνεια έως το Ρίο (γραμμικό πάρκο), με δικές μας δαπάνες, όπως και τα έργα μετακίνησης δικτύων από τη ΔΕΥΑΠ. Αυτό, θα μειώσει το κόστος κατασκευής και θα βοηθήσει να έχουμε οικονομικούς πόρους για τη συνολική υπογειοποίηση του τρένου στο κομμάτι που αναφερόμαστε. Συνημμένα σας υποβάλλουμε το αίτημά μας προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

Η υπογειοποίηση του τμήματος Ρίου – Κανελλοπούλου και η δημιουργία στην επιφάνεια του γραμμικού πάρκου, με ανάπλαση, πεζοδρόμους, ασφαλή ποδηλατόδρομο, χωρίς κίνηση οχημάτων στη διαδρομή Ρίο – Κανελλοπούλου – Νότιο Πάρκο, μήκους περίπου οκτώ χιλιομέτρων, που προβλέπεται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), το οποίο ολοκληρώνεται σε μερικούς μήνες, όπως και στο Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό (ΓΠΣ) της πόλης μας, δεν επιθυμούμε να μείνουν επί χάρτου. Η χρηματοδότηση και η υλοποίηση αυτού του έργου πρέπει να γίνει τώρα, που εξελίσσεται ο ανταγωνιστικός διάλογος και για το υπόλοιπο τμήμα των τριών χιλιομέτρων. Συνημμένα σας υποβάλλουμε το πρώτο τμήμα του ΣΒΑΚ.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι στο ανωτέρω τμήμα δεν έχει υλοποιηθεί απολύτως τίποτε εδώ και πάνω από μια πενταετία (υπάρχει εγκατεστημένος εργολάβος της ΕΡΓΟΣΕ), θεωρούμε απόλυτα λογικά τα επιχειρήματά μας για υπόγειο τρένο από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα, με γνώμονα τη γενικότερη αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας, προς το συμφέρον των πολιτών και ιδιαίτερα των παιδιών μας.»

 

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Νεολόγος” των Πατρών


AgrinioStories | Πηγή