30 Ιανουαρίου 2023

Κιν/κή Λέσχη 27/12 – Suspicion, του Αλ. Χίτσκοκ

Η Κινηματογραφική Λέσχη
σήμερα Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022 , στις 9.30 το βράδυ
θα προβάλει στο Δημοτικό Κινηματογράφο Άνεσις την ταινία,

Υποψίες (Suspicion)
του Αλφρεντ Χίτσκοκ

Περισσότερο ψυχογράφημα της καθωσπρέπει 40ς μπουρζουαζίας,
παρά θρίλερ, οι «Υποψίες» του Αλφρεντ Χίτσκοκ
ήταν μία ταινία πολύ μπροστά από την εποχή της.

 

 

ΗΠΑ, 1941 | Παραγωγή: Αλφρεντ Χίτσκοκ, Χάρι Ε. Εντιγκντον
Σκηνοθεσία: Αλφρεντ Χίτσκοκ | Σενάριο: Σαμσόν Ραφάελσον, Τζόαν Χάρισον, Αλμα Ρεβίλ
Φωτογραφία: Χάρι Στράντλινγκ Σίνιορ | Μοντάζ: Γουίλιαμ Χάμιλτον
Μουσική: Φρανζ Γουάξμαν | Πρωταγωνιστούν: Κάρι Γκραντ, Τζόαν Φοντέιν
Διάρκεια: 99 λεπτά | Διανομή: Summer Classics

 

 

Στην αγγλική επαρχία του ’40, ο playboy Τζόνι Εϊσγκαρθ αποτελεί γοητευτικό μυστήριο: όλα τα κορίτσια τον θέλουν, όλοι οι γονείς τον τρέμουν. Που βρίσκει τα χρήματα για τα τόσα ταξίδια, ρούχα, σπίτια; Στο τρένο γνωρίζει τη Λίνα, μία άβγαλτη, σοβαρή, ντροπαλή κληρονόμο. Ο Τζόνι την πολιορκεί, την απελευθερώνει από τους φόβους και τα ταμπού της, την κλέβει και την παντρεύεται. Αμέσως μετά τον μήνα του μέλιτος όμως εκείνη ανακαλύπτει ότι είναι απένταρος, ψεύτης και τζογαδόρος. Δανείζεται χρήματα και χρωστάει παντού. Πουλάει τις αντίκες της οικογένειάς της και παίζει στον ιππόδρομο. Οσο τα ψέματά του πληθαίνουν, οι υποψίες της Λίνα φουντώνουν. Μέχρι που συνειδητοποιεί ότι για τον πνιγμένο από τα χρέη Τζόνι, ο θάνατός της θα ήταν η λύση: θα εισέπραττε τη γενναιόδωρη ασφάλεια ζωής που της είχε κάνει ο πατέρας της. Είναι ο μεγάλος έρωτας της ζωής της ένας δολοφόνος;

Ακόμα και στην πρώιμη εποχή του, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ δεν ενδιαφερόταν ποτέ για την «macguffin» επιφάνεια των θρίλερ του. Αντιθέτως, διασκέδαζε πολύ να παγιδεύει το κοινό σε αυτό το παιχνίδι γάτας-ποντικού (είναι ο Τζόνι δολοφόνος ή όχι), ενώ ξεφλούδιζε σαδιστικά τις επιδερμίδες μίας υποκριτικής μπουρζουαζίας που ήθελε με αυτό το ψυχογράφημα να σκιαγραφήσει.

 

 

Τι σήμαινε «καλή ανατροφή», «προίκα», «ένας καλός γάμος» για τις εγκλωβισμένες στον στενό κορσέ τους, και την ακόμα πιο ασφυκτική πατριαρχία, γυναίκες της εποχής; Ποιοι ήταν οι «καλοί γαμπροί» και ποιοι οι «διαβόητοι εργένηδες»; Τι έκανε έναν άντρα επιτυχημένο σύζυγο και τι προικοθήρα απατεώνα; Και πότε μια κόρη θα ήταν ευτυχισμένη: αν ακολουθούσε τις επιταγές της μικροκοινωνίας της ή την καρδιά της;

Παίζοντας με ψυχαναλυτικά σύμβολα (κάτι που αναπτύσσει τολμηρά λίγα χρόνια μετά στο «Spellbound» και τελειοποιεί αρκετά αργότερα με το «Vertigo»), o Χίτσκοκ περιπαίζει τα στερεότυπα της «καλής κοπέλας» και του «γοητευτικού αλήτη», υφαίνοντας στη δράση συνεχείς ανατροπές στη λογική και τις προσδοκίες μας. Τα σύμβολα όμως τον ενδιαφέρουν. Σε μία χαρακτηριστική σκηνή, το πρωταγωνιστικό ζευγάρι μοιάζει να παλεύει στην κορυφή ενός λόφου, με τον αέρα να φυσάει σχεδόν απειλητικά. Στην ουσία ο καθωσπρεπισμός της Λίνα, μάχεται, αντιστέκεται στην ερωτική της διέγερση – έναν άνεμο που κανείς δεν μπορεί να σταματήσει. Ο Τζόνι επιχειρεί να την αγκαλιάσει, αλλά ο Χίτσκοκ το σκηνοθετεί ως επίθεση. Χαρακτηριστικό ότι μοιάζει σαν να της αρπάζει την τσάντα – κάτι που κάποιος θα ερμήνευε ως απόπειρα κλοπής, αλλά στην ψυχανάλυση η τσάντα της γυναίκας είναι το αιδοίο της.

Το βεβιασμένο τέλος της ταινίας (επιταγή του στούντιο της RKO) είναι κι ο λόγος που οι «Υποψίες» δεν έχουν μείνει στην ιστορία ως ένα ακόμα χιτσκοκικό αριστούργημα. Πολλά επίσης από τα σεναριακά ευρήματα μπορεί να φανούν στο σημερινό κοινό ως κλισέ. Ομως το 1941, ο μάστερ της πολιτικής ανορθότητας κατασκεύασε μια ταινία πολύ μπροστά από την εποχή της. Μια παγίδα στην μεσοαστική Βρετανία που την καυτηρίαζε και την καταδίκαζε – πέραν πάσης… υποψίας.

 

Ώρα προβολής: 9.30 το βράδυ
Γενική είσοδος: 3 ευρώ


AgrinioStories